"در طرف درست تاریخ"؛ پوتین و شی جین پینگ در مورد چه چیزهایی به توافق رسیدند؟

© Sputnik / Sergey Karpuhin/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
بخش اصلی سفر سه روزه رئیس جمهوری خلق چین در مسکو به پایان رسید. شی جین پینگ با ولادیمیر پوتین و اعضای دولت فدراسیون روسیه دیدار کرد. اسناد دوجانبه کلیدی به امضا رسیدند. در اینجا به دستاوردهای این گفتگوها اشاره می شود.
دعوت به میهمانی
روز دوم سفر شی جین پینگ به پایتخت روسیه با دیدار با میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه پاغاز شد.
رئیس جمهور چین با تایید این مهم که "مسکو و پکن شرکای راهبردی در تمامی زمینه ها می باشند"، اعلام کرد که صورت رسمی از ولادیمیر پوتین برای سفر به چین دعوت بعمل آورده است. در سالجاری سومین همایش بین المللی عالیرتبه در قالب ابتکار "یک کمربند- یک راه" برگزار می گردد. ئیس جمهور روسیه در هر دو نشست قبلی شرکت کرده بود؛ میشوستین نیز برای شرکت در آن دعوتنامه دریافت کرد.
Прилет председателя КНР Си Цзиньпина в Москву - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
شی جین پینگ وارد مسکو شد+ ویدئو
در کرملین چه گذشت؟
شی جین پینگ از کاخ نخست وزیری و جهت مذاکره با پوتین که 4 ساعت و نیم گفتگو و شامی که فرمتی غیر رسمی داشت، به سوی کرملین حرکت کرد.
رئیس جمهور روسیه در سالن گئورگیف از میهنان عالیرتبه خود استقبال کرد. ارکستر، همچون در فرودگاه ونوکووا، سرود ملی روسیه و چین را اجرا کرد.
مذاکرات ابتدا در فرمت محدود آغاز شدند، لما میتری مدودیف معاون شورای امینت، سرگئی لاوروف وزیر خارجه، ماکسی اورشکین و یوری اوشاکوف دستیاران رئیس جمهور، ایگور مورگولف سفیر روسیه در جمهوری خلق چین، سرگئی شویکو وزیر دفاع، لویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی، دمیتری شوگایف رئیس سرویس فدرال همکاری های فنی- نظامی و یوری باریسوف رئیس "روس کاسموس" به وی ملحق شدند.
رئیس جمهور شی نیز هیاتی بلند پایه را در این مذاکرات به همراه خود داشت. از جمله سای سی عضو کمیته دائم فتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، وان ای رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و سین گان وزیر امور خارجه چین.
دود 250 خبرنگار بزای پوشش این مذاکرات کارت در کرملسن ثبت نام کرده بودند. ر یک از آنها سه بار تست عادی و یک تست فوری کرونا داده بود. چهار ساعت قبل از دیدار درب های کرملین بروی ایشان باز شده بود و دو ساعت بعد درب ها بسته شده بود.
"پویایی پایدار"
به گفته ولادیمیر پوتین در مذاکرات محدود "تبادل نظر کاملا پر محتوا و صریحی در خصوص چشم انداز های وسعه بیشتر ارتباطات روسیه و چین و تقویت هماهنگی در عرصه بین الملل صورت گرفت". شی نیز به نوبه خود تاکید کرد که واسطه تلاشهای مشترک، روابط دوجانبه "پویایی سالم و پایدار توسعه را به نمایش می گذارند".
ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات گسترده با حضور سایر اعضای دولت و نهادهای دولتی، تصریح کرد: "معتقدم که همکاری چند وجهی دارای سود متقابل ما در آینده نیز تقویت خواهد شد و بشکل پویا در راستای منافع ملت های دو کشور، توسعه خواهد یافت".
Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
موضوع اصلی مورد بحث دیدار دیروز پوتین و شی مشخص شد
وی از جمله به آمادگی مسکو و پکن برای ایجاد هاد کاری مشترک برای توسعه مسیر دریایی شمالی خبر داد و اعلام کرد که طرفین شرایط اصلی برای ساخت خط لوله "قدرت سیبری-2" را هماهنگ نمودند.
پوتین به مسائل مالی نیز اشاره کرد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: "ما حامی استفاده از یوان چین در محاسبات بین فدراسیون روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین هستیم. مطمئن هستم که اشکال محاسبات بین شرکای روسی و همکاران ایشان در کشورهای ثالث، توسعه خواهد یافت".
تعمیق شراکت
پویتن و شی دو سند را به امضا رساندند: "بیانیه مشترک در مورد تعمیق روابط شراکت همه جانبه و تعامل راهبردی روسیه و چین که وارد عصر جدید می شوند" و "بسانیه مشترک در مورد برنامه توسعه حوزه های کلیدی همکاری های اقتصادی روسیه چین تا سال 2030".
همچنین یکسری توافقنامه های بین دولتی را در حوزه های مختلف پذیرفتند.
رئیسئجمهور روسیه بعد از این مراسم رشته کلام را در دست گرفت. وی با تاکید بر موفقیک کلی مذاکرات، اظهار کرد: "امضای بیانیه ها بشکل کامل بیانگر خاصیت روابط روسیه و چین می باشد".
تعاملات تجاری- اقتصادی همچنان در اولویت باقی می مانند. عبور به سمت محاسبات در ارزهای ملی، امنیت دو کشور را بالا می برد. رئیس جمهور به توافقنامه در زمینه انرژی هسته ای و ارتباطات حمل و نقلی اشاره کرد. به عقیده وی ابتکار "یک کمربند، یک راه" می تواند با روندهای مهاجرتی در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی همراه شود- "با تمرکز بر ایجاد شراکت بیشتر اوراسیایی در چشم انداز".
البته که بدون اشاره به درگیری اوکراین هم کار تمام نشد. به گفته وی، قصد بریتانیا برای ارائه تسلیحات حاوی ارانیوم ضعیق شده به رژیم کی یف بدین معناست که غرب آماده است تا "آخرین اوکراینی بجنگد".
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
پوتین خواستار انجام تسویه حساب های متقابل با چین با ارزهای ملی شد
در عین حال رئیس جمهور به نقش بالقوه پکن در حل و فصل درگیری اشاره کرد: "تصور می کنیم که بسیاری از بندهای برنامه صلح ارائه شده توسط چین با رویکردهای روسیه هم صدا بوده و می توانند بعنوان یک بنیان، زماتی مه در غرب و کی یف برای آن آماده باشند، مورد استفاده قرار گیرد".
شی جین پینگ اعلام کرد که روابط روسیه و چین از مرزهای روابط دوجانبه خارج شده اند و اینک آنها برای رفاه کل جهان مهم می باشند. وی افزود: "ا ا رئیس جمهور پوتین توافق کردیم که برنامه ریزی چند وجهی را در سطح عالی بهینه نماییم"و
چین بعنوان عضو شورای امینت سازمان ملل متحد آماده است تا بهمراه روسیه بر معیار های حقوقی اساسی پافشاری کرده و"به تکمبل سیستم مدیریت جهانی کمک نماید".
شی در خصوص اوکراین تاکید کرد که پکن تابع منشور ملل متحد بوده و "به موضع عینی و بیطرف پایبند می باشد". وی در انتها اذعان کرد: "ما همواره خواهان صلح و گفتگو هستیم و با استحکام در طرف درست تاریخ قرار داریم".
موضع واحد
کارشناسان معتقدند که این مذاکرات تبعات بلند مدتی را نه تنها برای مسکو و پکن، بلکه برای سایر جهان به همراه خواهد داشت. للکسی ماسلوف رئیس انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو خاطرنشان کرد: این مذاکرات اصلا در شرایط مشابهی که مذاکرات قبلی در آن برگزار شدند، برگزار نشد، زمانی که فشار بسیار زیادی را روی روسیه و چین اعمال می کنند.
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
نتایج مذاکرات پوتین و شی جین پینگ در مسکو
وی افزود: "در حال حاضر تعنیق تعانلات و حمایت دوستانه - واقعیات کلیدی برای هر دو کشور می باشند". از جمله در این راستا ارزیابی عالی پوتین از پروژن چینی "یک کمربند- یک راه" توجهات را به خود جلب می کند.
آنچه به بحران اوکراین مربوط می شود، دیگر برای همه روشن است: مسکو و پکن موضعی واحد در مورد حل و فصل بحران دارند. علاوه بر آن روشن تر شده که غرب با ابتکارات صلح آمیز روسیه و چین مبارزه خواهد نمود.
این کارشناس در عین حال معتقد است که چشم انداز های کوتاه مدت برنامه چین برای حل و فصل درگیری را نمی بایست بیش از واثع ارزیابی کرد. "گفتگوی بسیار طولانی در پیش است. اما از جهات معلوم، نه چین و نه روسیه با احتساب سختی های شرایط، برای جمع بندی عجله ای ندارند".
ماسلوف افزود کخ دستاورد مهم دیگر – جمع بندی پروژه "قدرت سیبری -2" می باشد. "بسیار به موفقیت آن شک داشتند، با در نظر گرفتن کشور ثالث یعنی مغولستان. اما به این جمع بندی رسیدند که چین به خرید گاز روسیه در حجم های بالا ادامه خواهد داد.این پیوند برای ده ها سال خواهد بود".
به گفته آندری وینوگرادوف پروفسور دانشکاه دوستی ملل مسکو، شی دکترین ژئوپلتیکی خود را که در نوزدهمین نشست حزب کمونیست چین مطرح کرد، پیش می رود. "این در حالیست که نکات بسیار مهمی سر زدند. و البته اصطلاح "تعمیق" در اینجا- مرحله ای از روابط دوجانبه می باشد. روابط با در نظر گرفتن در کنار هم قرار گرفتن در جهان می باشد. اما هسته از حفظ مس کنند".
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
کاروان حامل شی جین پینگ کرملین را ترک کرد + ویدئو
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала