کارشناس: همکاری روسیه و چین منجر به شکل گیری نظم جهانی جدید می شود

© Sputnik / Sergey Karpukhin/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле
Председатель КНР Си Цзиньпин и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
اشتراک
مدیر موسسه چین و آسیای مدرن آکادمی علوم روسیه می گوید، نشست رهبران روسیه و چین در مسکو به کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که مرکز قدرت دیگری بر روی زمین ظاهر شده است که نفوذ غرب را در عرصه جهانی تضعیف خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "کیریل بابیف" معتقد است دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ ابعاد بین المللی و جهانی دارد. به عقیده وی، همکاری روسیه و چین می تواند به شکل گیری نظم جهانی جدید کمک کند که کشورهای در حال توسعه از آن بهره مند خواهند شد:
"تعامل میان روسیه و چین سیگنال بسیار روشنی را به کل جهان در حال توسعه ارسال می کند که یک مرکز بسیار مهم قدرت دیگر روی زمین ظاهر شده است و این مرکز قدرت بر اساس اصول امنیت فراگیر برای همه و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حاکمیت و امنیت همه کشورها در حال توسعه است. این سیگنالی است که از دیدگاه من، از سوی کشورهای آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین که علاقه مند به تضعیف نفوذ غرب نه تنها در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه ایدئولوژیک و البته امروزه به دنبال روندهای جدید در شکل گیری نظم نوین جهانی هستند، بسیار مثبت ارزیابی خواهد شد. این دقیقا همان چیزی است که جهان امروز فاقد آن است و همکاری روسیه و چین وعده آن را می دهد".
بابایف معتقد است تعامل روسیه و چین در مسیر بین المللی با هدف تقویت ثبات جهانی به دلیل نزدیکی مواضع آنها است.
" از دیدگاه من، امروز کشورهای ما به طور کامل رویکردهایی را نسبت به آینده نظم جهانی، سیستم آینده روابط بین‌الملل به اشتراک می‌گذارند که باید مبتنی بر اصولی باشد که به ویژه در بیانیه مشترک رهبران دو کشور در مورد 4 فوریه سال گذشته وجود داشت. به نظر من این بیانیه اجازه داد تا روابط دوجانبه بین روسیه و چین توسعه بیشتری پیدا کند و اساس آن، مبنای ایدئولوژیک این روابط ایجاد شده است که کاملاً مناسب هر دو قدرت می باشد".
بابایف معتقد است که توسعه همکاری روسیه و چین تا حد زیادی با روابط خوب میان سران کشورها تسهیل می شود. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به غرب نشان می دهند که آنها در تأثیرگذاری بر توسعه روابط روسیه و چین موفق نخواهند شد.
دیدار دو رهبر به تمام جهان نشان می دهد که روابط روسیه و چین بدون توجه به فشارهای غرب و بدون توجه به هر شرایط سیاسی و اقتصادی، توسعه خواهد یافت. طرفین انتخاب خود را انجام داده اند. این انتخاب به نفع تقویت دوستی و مشارکت راهبردی همه جانبه است.
پوتین خواستار خروج همه نیروهای مسلح خارجی از سوریه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
اظهارات کلیدی "پوتین" در آستانه سفر رهبر چین به مسکو
در فوریه گذشته، رهبران روسیه و چین بیانیه ای را در مورد چشم انداز خود از روابط بین الملل امضا کردند. به ویژه،طرفین بر وحدت احزاب در درک این موضوع که دموکراسی یک ارزش جهانی است و نه امتیازی برای دولت‌ها، تاکید کردند. طرفین همچنین تمایل خود را برای افزایش مشترک نقش سازمان همکاری شانگهای و سایر سازمان های منطقه ای در شکل گیری نظم جهانی چندمرکزی، توافق بر افزایش همکاری های عملی در زمینه اقتصادی و توسعه پایدار، مخالفت با گسترش ناتو و سایر کشورهای غربی و سایر بلوک های نظامی الهام گرفته از غرب اعلام کرده و بر نیاز به یک سیستم امنیتی باز و فراگیر تاکید کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала