اظهارات کلیدی "پوتین" در آستانه سفر رهبر چین به مسکو

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین خواستار خروج همه نیروهای مسلح خارجی از سوریه شد
پوتین خواستار خروج همه نیروهای مسلح خارجی از سوریه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
اشتراک
در آستانه سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به مسکو، ولادیمیر پوتین، مقاله ای با عنوان "روسیه و چین: مشارکتی به دنبال آینده" برای روزنامه مردمی نوشت.
به گزارش اسپوتنیک، رهبر روسیه خطاب به مردم چین به روابط دوستانه میان مسکو و پکن اشاره کرد و در مورد نظم جهانی چند قطبی عادلانه که روسیه و چین طرفدار آن هستند، صحبت کرد.

در مورد دیدار با شی جین پینگ و دوستی روسیه و چین

"من شی جین پینگ را در مارس 2010 ملاقات کردم. سه سال بعد، در همان روزهای ماه مارس، ما دوباره در پایتخت روسیه ملاقات کردیم. آن جلسه لحن و پویایی را برای روابط روسیه و چین برای سالیان متمادی تعیین کرد".

پوتین در ادامه می نویسد:" در این مدت یک دهه، چیزهای زیادی در جهان تغییر کرده است، و اغلب در جهت بهتر شدن آن نبوده است. اما نکته اصلی بدون تغییر باقی مانده است؛ دوستی قوی روسیه و چین. روابط ما به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است و همچنان قوی تر می شوند".

رئیس جمهور روسیه افزود:" ما حدود 40 بار با شی جین پینگ ملاقات کرده ایم و همیشه فرصتی برای برقراری ارتباط در قالب‌های مختلف رسمی و در حتی در محیط دوستانه پیدا کردیم".

درباره روابط اقتصادی

پوتین اشاره کرد:" یکی از اولویت های ما مشارکت تجاری و اقتصادی است. تا پایان سال 2022، تجارت دوجانبه دو برابر شد و به 185 میلیارد دلار رسید. این یک رکورد جدید است. و ما باور داریم که از سقف تعیین شده 200 میلیارد دلار نه در سال 2024، بلکه در سال جاری فراتر خواهد رفت".

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد:" طرح ها و برنامه های مشترک بلند مدت با موفقیت در حال اجرا هستند. خط لوله اصلی گاز Power of Siberia، بدون اغراق، از نظر مقیاس به "معامله قرن" تبدیل شده است. حجم تحویل نفت و زغال سنگ داخلی رشد قابل توجهی داشته است".

پوتین تاکید کرد:" روسیه و چین به معنای واقعی کلمه در حال ساختن پل هستند. بنابراین، سال گذشته، مناطق مرزی ما با دو گذرگاه پلی در سراسر آمور به هم متصل شدند، که مدت هاست به "رود دوستی" تبدیل شده است".

درباره جهان چند قطبی

ولادیمیر پوتین در ادامه مقاله خود نوشت:" در میان حواشی موجود در جهان، ما در امور بین‌الملل از نزدیک همکاری می‌کنیم و شانه به شانه، مانند صخره‌ای در میان جریانی متلاطم، مواضع سیاست خارجی خود را به طور مؤثر هماهنگ کرده، با تهدیدات مشترک مبارزه می‌کنیم و به چالش های مدرن پاسخ می‌دهیم".

پوتین تاکید کرد:" مسیری که ایالات متحده دنبال می‌کند تا روسیه و چین و همچنین همه کسانی را که تسلیم دیکته‌های آمریکا نمی‌شوند، سخت تر و پیچیده تر می‌شود. معماری امنیت و همکاری بین المللی در حال برچیده شدن است. روسیه یک تهدید مستقیم و چین یک رقیب استراتژیک در این زمینه محسوب می شوند.

در مورد موضع چین در مورد اوکراین

پوتین در ادامه گفت:" ما از خط متوازن چین در ارتباط با وقایع در حال وقوع در اوکراین، برای درک پیشینه و علل واقعی آنها سپاسگزاریم. ما از تمایل چین برای ایفای نقش سازنده در حل بحران استقبال می کنیم".
رئیس جمهور روسیه اضافه کرد:" روسیه آماده حل و فصل سیاسی - دیپلماتیکی بحران اوکراین است. با این حال، در آوریل 2022، مذاکرات صلح به هیچ وجه توسط ما متوقف نشد. متأسفانه خواسته های همراه با اولتیماتوم خطاب به روسیه تنها از دوری از واقعیت ها و بی علاقگی به یافتن راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی صحبت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала