زاخارووا قصد لندن برای انتقال مهمات اورانیومی به کی یف را "سناریوی یوگسلاوی" خواند

© Sputnik / Kirill Kallinikovزاخارووا رفتار دولت اوباما را مفتضحانه نامید
زاخارووا رفتار دولت اوباما را مفتضحانه نامید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، قصد لندن برای انتقال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی یف را شبیه "سناریوی یوگسلاوی" خواند.
به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات در کانال تلگرامی خود به بیانیه آنابل گلدی معاون وزیر دفاع بریتانیا اشاره کرد و نوشت:" سناریوی یوگسلاوی، این گلوله ها تنها می کشند، بلکه محیط را آلوده می کنند و باعث انکولوژی در افراد ساکن در این مناطق می شوند".
زاخارووا خاطر نشان کرد:" در یوگسلاوی، سربازان ناتو، به ویژه ایتالیایی ها، اولین کسانی بودند که آسیب دیدند. سپس آنها برای مدت طولانی تلاش کردند تا برای سلامتی از دست رفته غرامت از ناتو دریافت کنند. اما ادعای آنها رد شد. کی در اوکراین بیدار می شوند؟ من در مورد معتادان در بانکوایا صحبت نمی کنم. در مورد کسانی صحبت می کنم که هنوز قادر به تفکر هستند".
در همین ارتباط "ایوان کونوالوف" کارشناس نظامی در مورد انتقال مهمات اورانیوم ضعیف شده به اوکراین گفت:" مزیت اصلی چنین گلوله های این است که نفوذ بسیار بالایی دارند. اورانیوم ضعیف شده فقط سطحی از نفوذ را ایجاد می کند که سایر پوسته ها آن را ندارند. و بنابراین ارتش آمریکا دوست دارد از آنها استفاده کند. من جنگ یوگسلاوی را به یاد می آورم، آنجا کار می کردم. آمریکایی‌ها از مهمات اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌کردند، هرچند که از هوا پرتاب می‌شد. و سپس، تا آنجا که ما می دانیم، افرادی که در این امر دست داشتند و در طرف آمریکایی ها بودند، به بیماری های سرطانی مبتلا شدند و در مناطقی که از مهمات علیه شهرهای یوگسلاوی استفاده می شد، شیوع بیماری های انکولوژیک نیز مشاهده شد. آمریکایی ها این را تکذیب می کنند، می گویند ربطی به آنها ندارد. اما، با این حال، این واقعیت آشکار است. حداقل شاهد این هستیم که چنین مهمات باعث شیوع سرطان شده است. اتفاقا بحث همچنان ادامه دارد".
پیشتر "آنابل گلدی" معاون وزیر دفاع بریتانیا گفته بود که بریتانیا مهمات با اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد.
وی اعلام کرد:" همراه با ارائه یک اسکادران از تانک‌های رزمی چلنجر 2، ما مهمات از جمله گلوله‌های زره‌دار حاوی اورانیوم ضعیف شده را نیز برای اوکراین تأمین خواهیم کرد."
پیش از این، گلوله های با اورانیوم ضعیف شده در درگیری های بالکان و عراق استفاده می شد. میله اورانیوم ضعیف شده به انفجار نیرو می افزاید و این تنها مزیت آن است. مدت کوتاهی پس از استفاده از گلوله ها در یوگسلاوی، نیروهای حافظ صلح بین المللی، سربازان و ساکنان محلی در مجاورت مناطق آسیب دیده شروع به ابتلا به سرطان خون و انواع دیگر سرطان کردند. تا سال 2001، 19 حافظ صلح ناتو بر اثر بیماری های مختلف مرتبط با تشعشعات جان باختند. کارشناسان پرتغالی که بررسی خاک روی زمین را انجام دادند، آلودگی اشعه ای آن را تایید کردند. قربانیان از ناتو شکایت کردند و غرامت و همچنین درمان رایگان دریافت کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала