گزارش و تحلیل

بی احترامی نیروهای ارتش اوکراین به قرآن تحریک مسلمانان ارتش روسیه است

© AP Photo / Vadim Ghirda عفو بین الملل اوکراین را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد
 عفو بین الملل اوکراین را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2023
اشتراک
ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن چند سرباز ارتش اوکراین در اقدامی شنیع صفحات قرآن کریم را پاره کرده و آتش می‌زنند.
دکتر علی مهرپور لشکناری، تحلیلگر و حقوقدان به سئوالات خبرنگار اسپوتنیک در زمینه این اقدام شنیع نیروهای مسلح اوکراینی و توهین به کتاب مقدس مسلمانان پاسخ داد.
آیا می توان بی احترامی نیروهای ارتش اوکراین به قرآن را تحریک نیروهای روسیه خصوصا مسلمانان ارتش روسیه تلقی کرد؟
این اقدام پیش از این که یک تحریک باشد به نوعی تحقیر است که یکی از سیاست های اصلی نازیسم را شکل می دهد. تحقیر طرف درگیر و ایجاد سرافکندگی در جبهه مقابل.
مشابه این اقدام از سوی آلمان نازی و ایتالیای فاشیستی بسیار انجام شده و یکی از تکنیک های مهم آنها به شمار می آمد.
اما می توان ابعاد دیگری از واکنش مانند تحریک را نیز در نظر داشت. شاید اوکراینی ها انتظار دارند این اقدام یا مسلمانان ارتش روسیه را از ادامه نبرد منصرف کند یا باعث شود آنها دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند که با توجه به نظم حاکم بر نیروهای مسلح کشور روسیه و محدود بودن عملیات های نظامی روسیه علیه اوکراین، رخ دادن چنین اقداماتی بعید می باشد.
از منظر قوانین بین الملل این اقدام را چگونه می توان مورد تحلیل قرار داد؟
بر اساس قطعنامه ۱۶۱۸ شورای حقوق بشر سازمان ملل، هرگونه توهین، تبعیض، نابرابری و به کارگیری خشونت علیه افراد به دلیل گرایش مذهبی و دینی به شدت محکوم بوده و از کشورها خواسته شده تا با ایجاد یک سازوکار مناسب از وقوع چنین رخدادهایی جلوگیری کنند.
این همان قطعنامه ای است که کشورها بر اساس آن دولت اسلامی عراق و شام را ناقض آشکار حقوق بشر خطاب کرده و زمینه ساز تروریستی خواندن آن از سوی بسیاری از کشورها شده بود.
اکنون نیز کشورها می توانند با استناد به همان قطعنامه، همان سناریو را علیه ارتش اوکراین پیاده کنند.
نیروهای ویژه اوکراین در منطقه دونتسک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2023
قرآن سوزی در اوکراین ماهیت نازیستی گروه های تروریستی مورد حمایت غرب را ثابت می کند + ویدئو

البته به طور حقیقی زمانی می توانیم انتظار چنین اقدامی را داشته باشیم که شورای حقوق بشر سازمان ملل بی طرفی را در دستور کار خود قرار داده باشد و با توجه به مواضع غیرعادلانه و جبهه گیری های سیاسی این شورای و سایر ارکان سازمان ملل علیه روسیه عملا چنین اقدامی دور از ذهن است.
آیا می توان ادعا کرد که این یک ویدیوی جعلی از سوی نیروهای روسیه است؟
البته سخنگوی وزارت امورخارجه اوکراین، اولگ نیکولنکو در توییتی به جعلی بودن این ویدیو اشاره کرد که دلایل وی در نوع خود بسیار جالب بوده است زیرا به عقیده نیکولنکو، سرباز حاضر در ویدیو زبان اوکراینی را روان صحبت نمی کند و چاقویی که در دست دارد یک چاقوی روس است نه یک چاقوی اوکراینی.
در رد دلایل سخنگوی وزارت امورخارجه اوکراین نیز می توان گفت که در صورت جعلی بودن این ویدیو با دلایل مطرح شده، سازندگان ویدیویی که وزارت امورخارجه اوکراین را وادار به پاسخگویی کرده اند واقعا چنین گاف عجیبی خواهند داد؟ اگر این یک ویدیوی آماتور جعلی است که نیازی به پاسخگویی مقام رسمی اوکراین ندارد اما زمانی که دولت اوکراین خود را موظف به رفع ابهام در باب این ویدیو می داند حقیقتا می توانیم بگوییم این یک ویدیوی آماتور جعلی با گاف های بچه گانه از سوی روس ها است؟
به نظر من خیر. چون اگر این ویدیو جعلی بود، مانند هزاران ویدیوی جعلی ای که روزانه در اینترنت منتشر می شوند به فراموشی سپرده شده و هیچ مقام رسمی ای خود را برای پاسخگویی در مورد آن به زحمت نمی انداخت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала