اردوغان شرط موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو را اعلام کرد

© AP Photo / Francois Moriرجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
اشتراک
اردوغان: ترکیه به عضویت سوئد در ناتو "بله" نخواهد گفت، اگر مبارزه با تروریسم وجود نداشته باشد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد که اگر استکهلم در مبارزه با تروریسم در کنار آنکارا قرار نگیرد، ترکیه نمی تواند به عضویت سوئد در ناتو "بله" بگوید.
وی در کنفرانس مطبوعاتی با همتای فنلاندی خود اظهار کرد: "شما می دانید که تروریسم "خط قرمز" ما است. فعلا ما شاهد قدمهای منفی علیه ترکیه در مبارزه با تروریسم می باشیم. ما می توانیم هر نگرشی را بدون توجه به منبع آن پذیرا باشیم. نخست وزیر سوئد می تواند آدم خوبی باشد، اما ما نمی توانیم به عضویت سوئد در ناتو "بله" بگوییم، اگر آنها در مبارزه با تروریسم در کنار ما قرار نگیرند".
رئیس جمهور ترکیه افزود: "ما رویکرد ویژه ای در رابطه با سوئد نداریم، این در حالیست که استکهلم آغوش خود را برای تروریست ها باز کرده است. "حرب کارگران کردستان"(که در ترکیه تروریستی شناخته می شود) و سایرین در خیابان های استکهلم تظاهرات برگزار می کنند. ما فهرستی از 120 تروریست را به سوئد ارائه کردیم و به آنها گفتیم که اینها را به ما بدهید. نخست وزیر سوئد انسان خوبی است، اما تروریست ها را در اختیار ما قرار نداد".
وزارت امور خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2023
یک کارشناس: سوئد تعهدات خود در قالب تفاهمنامه را اجرا نمی کند
شایان ذکر است که سوئد و فنلاند در سایه حوادث رخ داده در اوکراین ر تاریخ 18 وی سال گذشته میلادی درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند. آنکارا در ابتدا شروع بررسی درخواست ایشان را مسدود کرد، اما در تاریخ 29 ژوئن این کشور با فنلاند و سوئد تفاهمنامه سه جانبه ای را در حوزه امنیتی به امضا رساندند که نگرانی های آنکارا را در بر می گیرد. در عین حال روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بار دیگر در آغاز سال نو میلادی توسط ترکیه و بدلیل اعتراضات در سوئد متوقف شد. این حوادث باعث گره افتادن در روابط آنکارا و استکهلم گردیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала