نشست ایران و شورای همکاری خلیج فارس امسال در پکن برگزار می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس
شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2023
اشتراک
وال استریت ژورنال به نقل از منابعی خبر می دهد، شی جین پینگ رئیس جمهور چین از کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران دعوت کرد تا در سال جاری نشستی در پکن برگزار کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به نوشته این روزنامه، رئیس جمهور چین در دسامبر سال گذشته در حاشیه نشست اعراب و چین در ریاض چنین پیشنهادی را مطرح کرد. مقامات ایران "چند روز بعد" با شرکت در چنین نشستی موافقت کردند.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) و ایران که قبلا گزارشی از آن منتشر نشده بود، ممکن است پس از نشست برنامه ریزی شده وزرتی خارجه عربستان و ایران در اواخر امسال برگزار شود.
روز جمعه، ایران و عربستان سعودی در جریان مذاکرات در پکن نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند. در نتیجه رایزنی ها، بیانیه ای سه جانبه به تصویب رسید مبنی بر آنکه تهران و ریاض به اصول حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر متعهد بوده و برای از سرگیری همکاری ها در زمینه های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژی برنامه ریزی می کنند.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2022
واکنش امیرعبداللهیان به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس
روابط ایران و عربستان در مارس 2015 با آغاز عملیات نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در یمن علیه حوثی ها تشدید شد. در ژانویه 2016، پس از اینکه سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد مورد حمله انبوه معترضان خشمگین از اعدام "شیخ نمر النمر" روحانی برجسته شیعه در ریاض قرار گرفتند، این پادشاهی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала