تدوین برنامه جامع توسعه همکاری های حمل و نقلی توسط ایران و ازبکستان

© Sputnik / Zafar Khalilovوزارت امور خارجه ازبکستان
وزارت امور خارجه ازبکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2023
اشتراک
در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با هیاتی از ازبکستان در خصوص تدوین و اجرایی کردن برنامه جامع توسعه همکاری های حمل و نقلی توافق شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایرنا،‌ در دیدار وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با سرپرست وزارت امور خارجه و وزیر حمل و نقل ازبکستان، طرفین در خصوص تدوین و اجرایی کردن برنامه جامع توسعه همکاری های حمل و نقلی در تمامی شقوق و نیز اجرای توافقنامه عشق آباد، توافق کردند.
مهرداد بذرپاش در این دیدار با اشاره به ظرفیت همکاری دو کشور در حمل و نقل ترکیبی و توسعه روابط ترانزیتی، اظهار کرد: " پیش‌نویس برنامه جامع توافق میان دو کشور در حوزه حمل‌ونقل آماده شده و ظرفیت‌های بالایی برای مشارکت و همکاری ازبکستان در بنادر جنوبی و شمالی و همچنین کریدور شمال- جنوب وجود دارد".
وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین در این دیدار با تاکید بر رونق اقتصاد دریایی در بنادر جنوبی ایران، از پذیرفته شدن درخواست ازبکستان برای عضویت در موافقت نامه چابهار خبر داد.
بختیار سعیداف سرپرست وزارت خارجه و رئیس هیات ازبکستانی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه " محور اصلی روابط اقتصادی ایران و ازبکستان حمل و نقل و لجستیک می باشد"، خاطرنشان کرد: " میزان حمل و نقل بار ایران و ازبکستان با وجود امکانات و علاقه‌مندی دو کشور می‌تواند افزایش قابل‌توجهی داشته باشد".
از دیگر نکات مورد بحث در این جلسه تدوین نقشه راه تفصیلی در حوزه حمل بار و مسافر و در همه شقوق حمل‌ونقل میان دو کشور، اجرای توافقنامه ۱۹۹۳ با اعمال برخی تغییرات و اصلاحات، سهیل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با کاهش تعرفه‌ها، تسهیل شرایط عبور و مرور رانندگان میان دو کشور و نیز تعیین نماینده تام الاختیار از سوی دو کشور جهت حصول سریعتر نتایج، بوده است.
ازبکستان یادداشت تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2023
ازبکستان یادداشت تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала