ازبکستان یادداشت تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد

© Photo / SCO Uzbekistan Organizing Committeeازبکستان یادداشت تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد
ازبکستان یادداشت تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2023
اشتراک
بر اساس سندی که امروز پنجشنبه منتشر شد، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، یادداشت تعهدات ایران برای دریافت مقام عضویت در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در متن این قطعنامه که در سایت پایگاه ملی قوانین ازبکستان Lex.uz منتشر شده، آمده است: " یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور احراز مقام عضویت در سازمان همکاری شانگهای تصویب شود ".
میرضیایف به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد تا در مورد اجرای تشریفات داخلی ضروری برای لازم الاجرا شدن یادداشت مذکور توسط ازبکستان، اطلاعیه ای را به دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای ارسال کند.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2023
ایران برای حضور و نقش‌آفرینی در سازمان شانگهای مصمم است
طرف ایرانی 15 سپتامیر 2022 در سمرقند یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور احراز مقام عضویت در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد و در 27 نوامبر مجلس شورای اسلامی لایحه ورود ایران به این سازمان را تصویب کرد. تصویب لایحه یادداشت تعهدات در تاریخ 25 ژانویه 2023 صورت گرفت. طبق تشریفات موجود سازمان همکاری شانگهای، یادداشت فوق الذکر باید به تایید کشورهای عضو سازمان نیز برسد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال 2001 تأسیس شد. هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان در آن عضویت دارند. کشورهای ناظر در ان - افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان و کشورهای شریک - آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند. در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سپتامبر 2021، روند پذیرش ایران در این سازمان و اعطای مقام شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала