گزارش و تحلیل

ایرانیان صاحب نفت میشوند

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر Нефтяная качалка компании "Татнефть" в Татарстане
Нефтяная качалка компании Татнефть в Татарстане - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2023
اشتراک
اوجی: در ماه هایی فروش نفت صفر بود.
اسپوتنیک - امروز یکشنبه ۲۱ ام اسفند ماه گواهی سپرده عرضه نفت خام در بورس انرژی جمهوری اسلامی ایران با حضور آقایان جواد اوجی وزیر نفت، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، مدیرعامل بورس انرژی ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افتتاح و راه اندازی شد.
بنابر این موضوع از این پس ایرانیان میتوانند با خرید اوراق نفت خام در بورس انرژی مالک این سرمایه شوند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه گفت:
"امروز نقطه عطفی در بخش اقتصاد کلان کشور است که به واسطه رویکردهایی که در بخش اقتصادی کشور و در وزارت نفت اتخاذ شده روی داده، امروز روزی است که سال ها در جمهوری اسلامی ایران آرزوی آن را داشتیم که روزی نفت را در بورس داخل کشور عرضه کنیم، تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس قوانین بالا دستی و با توجه به اساسنامه می‌توانند فعالیت‌های متعددی داشته باشند اما چیزی که این فعالیت ها را معنی دارمی کند رویکردها و گرایش ها است.
مهمترین گرایش وزارت نفت در رویکرد دولت سیزدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود، بر این اساس ما باید از ضربه خوردن به درآمد های بین المللی کشورجلوگیری کنیم، یعنی نباید تکانه هایی به نام عدم خرید نفت یا عدم مدیریت ارز در کشور داشته باشیم".
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2023
خاندوزی: میزان صادرات نفت ایران در بهمن ماه افزایش یافت
وی تاکید کرد:

"امروز دارندگان این اوراق می توانند مالک فیزیک نفت خام باشند و دارندگان اوراق نفت خام به شرط اینکه در مجموع بتوانند یک محموله نفت را برداشت کنند می‌توانند آن را از انبار ها منتقل و برای صادرات عرضه کنند، برنامه ما این است که بتوانیم مرحله به مرحله، به تکامل این موضوع برسیم".

"این اوراق قابلیت ضمانت بانکی و استفاده در بازار را دارند، با مجوز که از شورای محترم اقتصاد گرفته شد تا ۱۰ درصد این اوراق را می توانیم از بازار پس بگیریم، ما با دو بانک ملت و تجارت قرارداد بسته‌ایم که هرکس تمایل داشته باشد می تواند این اوراق را بفروشد و مبلغ آن را دریافت کنند".
آقای دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
"نفت در قرن گذشته شمسی یکی از کلید واژه های پر بسامد در تبدیل اقتصاد ایران بود، چه در زمان ملی شدن صنعت نفت و چه با پیامدهای منفی شوک نفتی در دهه پنجاه و دشواری هایی که در دهه پایانی قرن گذشته برای صادرات نفت ایران از طریق دشمنان ایجاد شد، با تمام پیچیدگی های سیاسی و اقتصادی که نفت و حواشی آن برای دولت جدید و مدرن ایران برای مناسبات اقتصادی و سیاسی ما به دنبال داشته و دارد در همه این ابعاد و زوایای یکی از گوشه ها و نمونه های بسیار مهم که تا سال ها مطرح بود مسئله مشارکت دادن بخش خصوصی در صنعت نفت ایران بود، بخشی که در دهه ۸۰ با ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ گشوده شد، با اینکه انجام شد اما نفت تماما دولتی باقی مانده بود، بواسطه ی فرصتی که در تهدید های خارجی قرار دارد در این ایام مسیر جدیدی برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه نفت خام و میعانات گشوده شده.
به نظر می‌رسد اگر این مسیر با همین اعتمادی که از سمت سیاستگذاران کشور صورت گرفته ادامه پیدا کند و ما بتوانیم ابزارهای جدید مالی و اقتصادی بر آن تعریف کنیم قطعاً می توانیم یک نقطه عطف در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سالهای آینده را شاهد باشیم.
امروز نفت را وارد اتاق شیشه ای بورس انرژی کشور کردیم تا برخلاف گذشته موضوعات نفتی شفاف شود، دغدغه ی اقتصاد کلان این مسئله بود که بتوانیم در حوزه هدایت نقدینگی های سرگردان کشور به ارزنده‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مولد مسیری را طراحی کنیم که خوشبختانه ابتکار این مسیر انجام شد".
Министр энергетики РФ Александр Новак - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2023
ادامه مذاکرات ایران و روسیه برای سوآپ نفت و گاز
آقای دکتر جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت:
"در آغاز شهریور ۱۴۰۰ همگی در وزارتخانه ها مشکلات و مسائل پیچیده ای را داشتیم، به ویژه در وزارت نفت با شروع کار، ما در دولت سیزدهم با دغدغه فروش نفت مواجه بودیم و آمار فروش نفت به شدت پایین بود و روزها و ماه هایی را داشتیم که فروش نفت صفر بود.
با توجه به اینکه بخش عمده درآمد کشور مربوط به فروش نفت، گاز، میعانات و فرآورده‌های پتروشیمی بود.
بازاریابی، تغییر در قراردادها و دیپلماسی قوی انرژی خود را نشان داد و امروز بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون را مشاهده کردیم، امسال ما ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیش از سال ۱۴۰۰ فروختیم و تمام درآمدهای حاصل از آن را وصول کردیم.
با توجه به قیمت نفت اوپک و اوپک پلاس بر این باورم که این سپرده ها رو به رشد است و هیچ خریداری از خرید این اوراق متضرر نخواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала