خاندوزی: میزان صادرات نفت ایران در بهمن ماه افزایش یافت

© Photo / IRNAسید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2023
اشتراک
احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت که با افزایش تولید و واردات خودرو عرضه سال آینده بهبود یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در نشست خبری در مورد وضعیت اقتصاد ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ اظهار کرداگر مبنای آمار ۹ ماهه مرکز آمار را پایه قرار دهیم در ۹ ماهه امسال نرخ رشد ۳.۳ درصدی در اقتصاد ایران رخ داد که بدون محاسبه نفت ۲.۹ درصد است. بر مبنای آمار ۶ ماهه بانک مرکزی نیز رسماً نرخ رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بود. در صنایع ۳.۸ درصد، کشاورزی ۶.۱ درصدی و در بخش مستقل صنعت ۵.۸ درصد رشد را داشتیم.
وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری ها که جز روندهای منفی از سال ۹۷ به بعد بود شاهد رشد سرمایه گذاری را ۳.۹ درصد رشد را در ۶ ماهه داشتیم، این عدد سال قبل منفی ۶.۴ درصد بود.
وزیر اقتصاد ایران گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی نسبت به دوره آخر دولت قبل صد در صد رشد داشت. نرخ بیکار در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافت‌.
خاندوزی بیان داشت: در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیرنفتی با ۱۳ درصد رشد نسبت به پارسال به ۴۸.۸ میلیارد دلار رسید.
وزیر اقتصاد ایران به تأمین آب اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴ ابر پروژه آبی و یک پروژه زیست محیطی به سرانجام رسید. انتقال آب غدیر که ۶۰ درصد آب خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد اجرایی شد. انتقال آب همدان، انتقال آب سنندج، انتقال آب شیرین کن خرمشهر و انتقال آب به دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌ها بود.
وی افزود: ۵ پروژه ریلی هم با حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج بودجه‌ای راه افتاد که ظرفیت ترانزیتی کشور را از ۱۰ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن افزایش می‌دهد.
خاندوزی گفت: ۱۶ طرح پالایشگاهی و پترو پالایشی با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج از بودجه عملیاتی شد.
سخنگوی اقتصادی دولت ایران در ادامه به حوزه گواهی سپرده نفتی اشاره کرد و گفت: میزان صادرات نفت بالاتری در بهمن داشتیم که مسیری برای هدایت نقدینگی داخل فراهم شد که با انتشار گواهی سپرده نفتی ضمن اینکه نقدینگی مردم را به سمت فعالیت‌های سودآور و مسیرهای جایگزین هدایت می‌کنیم، نسبت به کاهش ریسک تحریم پذیری و ایجاد بازارهای کاغذی و تنوع پذیری مشتریان نفت کشور و کاهش فشار بر بازارهای موازی هم اقدام می‌کنیم.
وی ادامه داد: برای هدایت نقدینگی به پروژه‌های جذاب معادن طلا و پروژه‌های تولیدی مس سونگون برنامه‌هایی داریم که تا پایان سال اعلام می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала