گزارش و تحلیل

کارشناس: باید دید فدرال رزرو تصمیم می گیرد سیلیکون ولی را نجات دهد یا خیر

© AFP 2023 / Helene Labriet-Grossایالات متحده آمریکا سن خوزه، منظره سیلیکون ولی
ایالات متحده آمریکا سن خوزه، منظره سیلیکون ولی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2023
اشتراک
شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا: بانک سیلیکون ولی، بزرگترین بانک از زمان بحران سال 2008، در ایالات متحده بسته شد.
اسپوتنیک – بر اساس اعلام شرکت بیمه سپرده فدرال ایالات متحده، سیلیکون ولی، بزرگترین بانک از زمان بحران سال 2008، در ایالات متحده بسته شد.
در این بیانیه آمده است: بانک سیلیکون ولی (SVB)، سانتا کلارا، کالیفرنیا، امروز توسط وزارت حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا بسته شد، که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) را به عنوان ارگان مدیریت منصوب کرد.
FDIC تمام سپرده های بیمه شده را از SVB به یک ساختار جداگانه - بیمه سپرده بانک ملی سانتا کلارا منتقل کرد.
این شرکت اعلام کرد: تمامی سپرده گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح دوشنبه به سپرده های بیمه شده خود دسترسی کامل خواهند داشت.
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2023
آیا سقوط بانک SVB منجر به مشکلات بانکی آمریکا می شود؟
در همین زمینه با آقای احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی و مدیرعامل پیشین بانک صادرات ایران گفتگویی انجام دادیم؛
اسپوتنیک - آیا بسته شدن بانک سیلیکون ولی منجر به فروپاشی سیستم بانکی و تکرار بحران مالی سال 2008 نخواهد شد؟
در سال 2008 هم بالاخره راه حلی برای مسئله پیدا کردند، البته یکی دو تا بانک ورشکست شدند ولی بقیه را با کمک دولت ایالات متحده نجات دادند، به این صورت که به بانک قرض دادند که بتونه سپرده های مردم را بپردازد و سپرده های مردم به خطر نیفتند و پس از اصلاح ساختار و افزایش سرمایه اش و اصلاح ساختار مالی بتواند پول دولت را پس بدهد و این کار در 4-5 سال انجام شد، یعنی هم بانک ها نجات پیدا کردند و هم دولت به پولی که داده بود رسید. بنابراین مشکل وجود دارد و شاید چند بانک هم دچار مشکل شوند، باید دید بانک مرکزی و فدرال رزرو چه تصمیمی می گیرد، تصمیم می گیرد بگذارد اینها غرق شوند و یا اینها را نجات دهد.
به طور معمول سعی می کنند مشکل را به گونه ای حل کنند، نه قطعا دچار فروپاشی نخواهد شد، چون سال 2008 خیلی بحران بزرگتر از این بود. الان فکر نمی کنم این در آن ابعاد باشد ولی اطلاعات کافی هم هنوز منتشر نشده، فقط می دانیم که تا الان 55 میلیارد دلار زیان حاصل شده است برای 5 بانک.
اسپوتنیک - چه پیامدهای / واکنش های زنجیره ای را باید در ایالات متحده و جهان انتظار داشت؟
این همه اش مربوط به سیلیکون ولی است، سیلیکون ولی هم مربوط به شرکت های استارتاپی و شرکت های IT و الکترونیک و اینهاست، بنابراین بر یک بخش محدودی از اقتصاد اثر می گذرد، هم از نظر جغرافیایی محدود است و هم از نظر رشته فعالیت و بعید است که تاثیری عمده بر روی کل اقتصاد 25 هزار میلیاردی آمریکا داشته باشد.
اسپوتنیک - آیا این تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟
بله ممکن است روی آن تاثیر داشته باشد، ولی ارز دیجیتال هیچ ثباتی نداشته، از سالی که از به عنوان مثال بیتکوین از 3000 دلار تا 63 هزار دلار رفته و دوباره آمده پایین به رنج 20 و چند هزار دلار، در کل ثباتی نداشته و به نظر من هر کس هم رفته در بازی ارز دیجیتال یک قماری زده، یا برنده شده و یا باخته و ارز قابل اتکا و اعتمادی برای کسی که می خواهد تولید کند، نیست و اشتباره بزرگی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала