رسانه: آمریکا احتمال دست داشتن کی یف در حمله تروریستی به "نورد استریم" را مطرح کرده بود

© Photo / Forsvarskommandoenحمله تروریستی به "نورد استریم"
حمله تروریستی به نورد استریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2023
اشتراک
ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در ابتدا احتمال سازماندهی حمله تروریستی به نورد استریم توسط اوکراین را منتفی نمی دانستند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال این خبر را به نقل از منابع آگاه منتشر کرده است.
به نوشته این نشریه، احتمال دخالت مستقیم کی یف در این حملات توسط برنز و سالیوان در اکتبر 2022، یک ماه پس از انفجارها مورد بررسی قرار گرفت. این منابع در مورد اینکه برآوردشان بر چه اساس است، توضیح بیشتری ندادند.
در این مقاله همچنین آمده است که مقامات آلمانی که تحقیقات خود را در مورد این حادثه انجام می دهند، تا ماه فوریه عملاً احتمال دخالت روسیه در خرابکاری را که در ابتدا مظنون اصلی بود، رد کرده بودند.
در عین حال، این مطالب اشاره می کند که نه مسکو و نه کی یف چنان انگیزه آشکاری برای سازماندهی خرابکاری نداشتند که برای جبران خطرات دیپلماتیک بالقوه این کار کافی باشد.
جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2023
بورل: نباید از حقیقت حملات تروریستی در نورد استریم ترسید
یک منبع در دولت ایالات متحده تأیید کرد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در حال حاضر افراد خصوصی را که با مقامات رسمی مرتبط نباشند به عنوان مجرمان احتمالی در نظر می گیرند. روزنامه آمریکایی می نویسد که این روایت با "نظر فزاینده" بازپرسان در ایالات متحده و اروپا مطابقت دارد که معتقدند خرابکاران روسی در ورای این حمله نبوده اند.
این نشریه همچنین ادعا می کند که سازمان سیا در تابستان به همکاران اروپایی در مورد آماده سازی احتمالی حمله تروریستی به "نورد استریم" توسط شهروندان اوکراین هشدار داده است. در ژوئن تا ژوئیه 2022، سازمان اطلاعات آمریکا اطلاعیه ای را به سرویس اطلاعات فدرال آلمان و همچنین سایر سازمان های اطلاعاتی اروپایی ارسال کرد.
این سند حاوی اطلاعاتی در مورد سه شهروند اوکراینی بود که سعی در اجاره کشتی در کشورهای حاشیه دریای بالتیک از جمله سوئد داشتند.
روزنامه نیویورک تایمز پیشتر گزارش داده بود که برخی از گروه‌های طرفدار اوکراین، که برنامه‌هایشان لزوماً در کی‌یف معلوم نبود، در ورای از کار انداختن مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا قرار داشته اند. روزنامه آلمانی Zeit نیز به نوبه خود نوشت که رد پای حمله به خطوط لوله به سمت اوکراین منتهی می شود. روزنامه تایمز نیز می نویسد که سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی از نام "حامی" احتمالی اوکراینی خرابکاری در نورد استریم با خبر هستند.
دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه مطالب منتشره درخصوص نورد استریم را انتشار هماهنگ اخبار جعلی به منظور انحراف توجه رسانه ها دانسته بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала