وزارت خارجه روسیه: طالبان با شرکت هایی از روسیه، ایران و پاکستان تفاهم نامه اقتصادی امضا کرد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2023
اشتراک
وزارت صنعت و تجارت افغانستان، نمایندگان کارفرمایان روسیه، سرمایه‌گذاران ایرانی و متخصصان پاکستانی در کابل در اوایل ماه فوریه تفاهم‌نامه‌ای را در مورد پروژه‌های زیربنایی با سرمایه کل یک میلیارد دلار امضا کردند که شامل ساخت یک نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ، استخراج معادن و نوسازی خط لوله گاز در هرات می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که "اخبار مربوط به ایجاد "اتحادیه تجاری یک میلیارد دلاری بین روسیه و افغانستان" بر اساس تفسیر نادرست توافق حاصله بین مقامات افغانستان و یک شرکت خصوصی روسی است.
در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه آمده است: "براساس تفاهم نامه چهارجانبه ای که به تاریخ 5 فوریه در کابل امضا شد - وزارت صنعت و تجارت افغانستان، جمعی از سرمایه گذاران ایرانی، گروهی از متخصصان پاکستانی و نمایندگان کارفرمایان روسیه، در مورد اجرای تعدادی از پروژه های زیربنایی در افغانستان توافق حاصل شد و اپراتور اقتصادی روسی KER-Holding قصد دارد نیروگاه حرارتی زغال سنگ با ظرفیت 200 مگاوات را در ولایت سمنگان بسازد".
توافق ایران و افغانستان درباره تسریع عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2023
وزیر خارجه ایران : همکاری با افغانستان در مبارزه با تروریسم ضروری است
وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: "در تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری ، هفت پروژه سرمایه‌گذاری دیگر ذکر شده است: ساخت جاده کابل – میلک (ولایت نیمروز)، بازسازی تونل سالنگ، سیستم آب پنجشیر-کابل، استخراج معادن، نوسازی خط لوله گاز در ولایت هرات، استخراج معادن زغال سنگ و همچنین ساخت تصفیه خانه های آب.
در اوایل ماه اوت 2021، طالبان (این جنبش به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل است) حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان تشدید کردند، در 15 اوت وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اوت، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت نظامیان آمریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اوت، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر همان سال، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان در سال 2001 به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد و از آن زمان تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала