نگاه ویژه اسپوتنیک

برنده و بازنده در درگیری اوکراین

© AFP 2023 / Daniel Leal کی یف
 کی یف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2023
اشتراک
از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، گمانه زنی های بسیاری درباره برنده و بازنده این رویداد مهم صورت گرفته است. به نحوی که برخی روسیه را مهمترین پیروز میدان جنگ تصور می کنند و برخی دیگر معتقدند که مسکو در مدیریت جنگ با شکست مواجه شده است.
در عین حال برخی اوکراین را قربانی سیاست های آمریکا می نامند و معتقدند که کشورهای اروپایی، به دلیل مجاورت جغرافیایی متحمل بیشترین آسیب ها شده اند. در عین حال برخی نیز آمریکا را به علت دوری جغرافیایی از جنگ و همچنین درگیر کردن روسیه و اروپا در برابر یکدیگر، پیروز این جنگ به تصویر می کشند. اینک در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، زمان مناسبی است تا برآوردی درست از برنده و بازنده در این نبرد صورت گیرد.
پیش فرض های نادرست غرب
از زمان آغاز جنگ اوکراین، دستگاه رسانه ای و تبلیغاتی کشورهای غربی همراه با سیاستمداران این کشورها تلاش گسترده ای کردند که چند گزاره را به صورت دائمی علیه روسیه تبلیغ و ترویج کنند:
نخستین گزاره این بود که روسیه با آغاز جنگ در اوکراین، در حقیقت فریب خورده و در تله ای گرفتار شده که آمریکایی ها برای مسکو ایجاد کرده بودند.
دومین گزاره بر این نکته تاکید داشت که طولانی یا فرسایشی شدن جنگ به ضرر روسیه و به نفع اوکراین و طرف های غربی است. در واقع فرسایشی جنگ می تواند مسکو را در یک باتلاق گرفتار کند که رهایی از آن به سادگی امکانپذیر نخواهد بود.
سومین گزاره این دیدگاه را ترویج می کرد که اعمال تحریم های گسترده، اقتصاد روسیه را به سرعت دچار اختلال های جدی خواهد کرد و احتمالا مسکو به دلیل ممانعت از تحمیل آسیب های بیشتر اقتصادی ناگزیر به توقف جنگ خواهد شد یا دست کم برای جلوگیری از تحریم های بیشتر، مماشات بیشتری به خرج خواهد داد.
چهارمین گزاره حکایت از برآوردهایی داشت که به واسطه جنگ، مردم روسیه علیه دولت این کشور و به خصوص شخص پوتین نگاه بدبینانه ای پیدا خواهند کرد و حتی احتمالا اقدام به اعتراضات سراسری در مخالفت با جنگ خواهند کرد. در نتیجه جنگ می تواند اوضاع داخلی را فدراسیون روسیه به شدت متشنج کند.
نماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2023
رسانه: حمایت نظامی آمریکا از اوکراین بی پایان نخواهد بود
در مجموع کشورهای غربی تصور می کردند که روسیه با آغاز جنگ به اشتباه در دام آمریکایی ها گرفتار شده اند، از طولانی شدن جنگ هراس خواهند داشت و به واسطه تحریم های اقتصادی نه تنها متحمل خسارت های زیاد خواهند شد، بلکه سیاستمداران کرملین باید با اعتراضات و شورش های گسترده نیز دست و پنجه نرم کنند. با این حال گذشت یک سال از جنگ اوکراین نشان می دهد که هیچ یک از باورها و پیش فرض های کشورهای غربی به تحقق نپیوسته اند.
اگر چه تردیدی وجود ندارد که آتش افروزی های دولت دموکرات بایدن، نقش بسیار مهمی در سرعت بخشی به زمان آغاز جنگ اوکراین داشت، اما بسیار ساده انگارانه است که تصور شود مسکو صرفا به دلیل تنش آفرینی های آمریکا وارد جنگ شده باشد. در واقع به رغم آنکه سیاست های خصمانه آمریکا نقش مهمی در آغاز جنگ داشت، اما نمی توان این جنگ را صرفا تله ای نامید که آمریکایی ها برای روس ها گسترانده اند. زیرا روس ها محاسبات دقیق خود را در این باره داشته اند و کاملا حساب شده و به صوت پیش دستانه وارد این عرصه شده اند.
از سوی دیگر در حالی که طرف های غربی تصور می کردند طولانی شدن جنگ به کاهش منابع روسیه و افزایش مشکلات این کشور منجر شود، اینک اثبات شده که مسکو نه تنها از فرسایشی شدن جنگ هیچ هراسی ندارد، بلکه به واسطه سیاست هایی که اتخاذ کرده، طرف های غربی دچار کمبود قابل توجه منابع در حوزه هایی نظیر انرژی، موارد غذایی و کشاورزی شده اند. در واقع بر خلاف برآوردهای اولیه طرف های غربی، تحریم ها علیه روسیه همچون بومرنگی عمل کرده که آسیب های آن بیشتر از آنکه متوجه مسکو باشد، آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.
وزارت دفاع روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2023
وزارت دفاع روسیه: اوکراین در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز علیه ترانس نیستریا است
در عین حال بر خلاف برآوردهای طرف های غربی، اقتصاد روسیه به هیچ وجه در برابر تحریم های اقتصادی دچار اختلال جدی نشد. در وهله نخست این کشور با اتخاذ سیاست های پولی و مالی مناسب، از شوک های اولیه تحریم ها کاست. در مراحل بعد، با تکیه به منابع متعدد خود و همچنین تبدیل بخشی از ذخایر ارزی در سال های گذشته به طلا، به راحتی توانست آثا و پیامدهای تحریم های اقتصادی را کنترل کند. همچنین مسکو به واسطه توسعه و تقویت مناسبات اقتصادی با کشورهای غیر غربی همچون چین، هند، ایران و ... موفق شد کالاهای مورد نیاز خود را تامین کند. بنابراین تحریم ها نه تنها تاثیر جدی بر سیاست خارجی روسیه در قبال اوکراین یا غرب نگذاشتند، بلکه عملا اقتصاد این کشور را نیز دچار نوسان های جدی نکردند.
نکته مهم دیگر این است که بر خلاف برآوردهای طرف های غربی، جنگ به کاهش محبوبیت پوتین و کرملین نزد مردم روسیه منجر نشد. نتایج نظرسنجی های مختلف نشان می دهند که اکثر مردم روسیه، این جنگ را در راستای تامین امنیت و حفاظت از منافع ملی خود و در تقابل جدی با سیاست های خصمانه غرب به خصوص ایالات متحده آمریکا تلقی می کنند. به همین دلیل در اغلب نظرسنجی ها محبوبیت پوتین حتی نسبت به زمان پیش از آغاز جنگ با روند صعودی مواجه بوده است.
برنده و بازنده
گذشت یک سال از آغاز جنگ اوکراین، قضاوت درباره برندگان و بازندگان این رویداد مهم را ساده تر کرده است:
برآورد شرایط میدانی و اهداف از پیش تعیین شده غرب نشان می دهد که کشورهای غربی به خصوص اروپایی ها از بزرگترین بازنده های جنگ اوکراین بوده اند. زیرا این کشورها به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود دست نیافته اند. آنها موفق به کنترل و مهار روسیه نشده اند، اقتصاد این کشور را نابود نکرده اند و از محبوبیت پوتین نکاسته اند. این در حالیست که خود کشورهای غربی دچار چند دستگی در نحوه مواجهه با روسیه شده اند.
همچنین اکثر کشورهای غربی با چالش های جدی در حوزه های اقتصادی مواجه شده اند. نرخ تورم در اکثر این کشورها با افزایش چشمگیر مواجه بوده و جنگ، هزینه های مضاعفی بر خانوارها به دلیل تامین انرژی و موارد غذایی تحمیل کرده است. این امر باعث شده که محبوبیت برخی از سیاستمداران اروپایی به دلیل مشارکت در جنگ کاهش پیدا کند و اعتراضات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در اغلب این کشورها شکل گیرد. مردم در اکثر کشورهای اروپایی معتقدند که سیاستمداران بدون آنکه متوجه پیامدهای منفی خصومت با روسیه باشند، دچار خطای راهبردی شده و به حمایت از اوکراین می پردازند. علاوه بر این اروپایی ها از حیث تامین امنیت نیز دچار مخاطرات جدی شده اند. به نحوی که احتمال گسترش دامنه جنگ، بسیاری از کشورهای اروپایی را ناگزیر به تجدیدنظر در برخی از مفروضات امنیتی یشین خود کرده است.
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2023
ماسک، نولاند را به تشدید درگیری در اوکراین متهم کرد
در طرف مقابل، روسیه موفق به کنترل بخش های استراتژیک اوکراین در مناطق شرقی و جنوبی شده و چهار منطقه جدید را به خاک خود افزوده است. در عین حال روسیه موفق شده بخشی از طرح های کلان ناتو را در شرق اروپا و علیه منافع و امنیت ملی خود خنثی کند. به خصوص که نیروهای نظامی روسیه در یک مانور نظامی جدی در اوکراین، در حال تمرین نبردهای بزرگتر با غرب و آزمودن انواع تسلیحات پیشرفته کشورهای غربی هستند. در نتیجه ضمن آنکه مسکو همواره از مذاکره جهت پایان بخشیدن به جنگ حمایت کرده، اما از طولانی شدن نبرد، هراس چندانی ندارد.
در این بین بی تردید بزرگترین بازنده جنگ، کشور اوکراین و مردم آن بوده اند که از یک سو گرفتار خام اندیشی زلنسکی به عنوان ریس جمهور شده اند و از سوی دیگر با آتش افروزی های ایالات متحده آمریکا، آرامش و ثبات خود را از دست داده اند. در گذشته از اوکراین به عنوان کشوری حائل میان روسیه و غرب یاد می شد اما اینک این کشور به زمینی سوخته مبدل شده که نواحی استراتژیک آن در نوار ساحلی دریای سیاه به روسیه پیوسته اند و سایر نواحی و مرکزی آن دیگر از مزیت ژئوپلیتیکی قابل توجهی برخوردار نیستند. اوکراین در حالی مزیت های ژئوپلیتیک خود را از دست می دهد و به زمینی سوخته تبدیل می شود که آمریکایی ها همچنان در حال سوءاستفاده از این کشور هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала