گزارش و تحلیل

پیمان "استارت نو" چه بود و چرا روسیه مشارکت خود را متوقف کرد؟

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги России и США на мосту Монблан в Женеве
Флаги России и США на мосту Монблан в Женеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2023
اشتراک
معاهده استارت عملا طرحی جهت ایجاد فشار بر روسیه بوده که ایالات متحده علاوه بر عدم پایبندی به آن، این معاهده را دست آویزی برای ایجاد فشار بر روسیه قرار داده بود.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه روز سه شنبه و در جریان سخنرانی خود برای مجالس فدرال کشور، اعلام کرد که مسکو مشارکت در قرارداد "استارت نو" را متوقف می نماید. این تصمیم البته موج بزرگ خبری را با خود به همراه داشته و سوالات زیادی را برای بسیاری در سراسر جهان ایجاد کرده است. سوالاتی در خصوص اینکه این تعلیق مشارکت چه عواقبی را برای جهان خواهد داشت و غرب به شکل به این امر پاسخ خواهد داد.
Ежегодное послание президента РФ Федеральному Собранию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2023
پوتین: روسیه مشارکت خود در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک را تعلیق می کند
حال اما در اینجا این سوال مطرح می شود که با توجه به اهمیت این قرارداد، دلایل مسکو برای توقف مشارکت در آنجا چیست؟ چرا رئیس جمهور روسیه این تصمیم را گرفته و آیا این حرکت تاثیری بر درگیری در اوکراین دارند؟
دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل وعضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به اسپوتنیک گفت:
«معاهده استارت عملا طرحی جهت ایجاد فشار بر روسیه بوده که ایالات متحده علاوه بر عدم پایبندی به آن، این معاهده را دست آویزی برای ایجاد فشار بر روسیه قرار داده بود. باید توجه داشته باشید معاهده استارت فعلی در زمان ریاست جمهوری
دمیتری مدودف امضاء شده و در سال ۲۰۲۱ به پایان خود رسید و پس از آن تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد.»
این اعتقاد وجود دارد که روسیه و نخبگان آن خارج از موارد متعدد بدعهدی های آمریکا، پس از داستان دونباس در سال ۲۰۱۴، اساسا اعتقادی به حسن نیت ایالات متحده در باب این معاهده نداشته اند.
به عقیده مانی محرابی، این اقدام روسیه هر چند بدون شک شکل و پایه های روابط بین الملل با مسکو را برای مدتی و تحت تبلیغات وسیع غرب دچار تغییرات خواهد نمود، اما قطعا این تغییرات به خصمانه شدن رابطه ختم نخواهد شد. وی بیان داشت:
«تعلیق عضویت روسیه در پیمان "استارت" تغییرات به خصمانه شدن رابطه ختم نخواهد شد اما شکل و پایه های روابط بین‌الملل مسکو را دچار تغییرات خواهد کرد. روسیه می‌تواند از این طریق نظم مورد نظر خود را بر برخی ازروابط بین‌الملل خود حاکم کند که به واسطه آن توانایی دریافت امتیازات جدیدی را از سایر کشورها خواهد داشت. ضمن اینکه از این پس گزینه بهره گیری مسکو از فناوری هسته ای در مناقشات حداقل از سوی کشورهای غربی محتمل خواهد بود که موجب تغییر نگرش و دیدگاه غرب به روسیه می شود. در مجموع آنچه مسلم است اکنون و در وضعیت تضعیف غرب، رئیس جمهورپوتین غرب را مجبور به بازنگری دکترین خود در باب مسکو کرده است».
Президент РФ Владимир Путин выступает с ежегодным посланием Федеральному собранию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2023
پیام روشن است: به روسیه حمله کردید و روسیه این حمله را دفع خواهد کرد
محرابی در پایان به این نکته اشاده نمود که از منظر دیگری که سخنان رئیس جمهور روسیه قابل ارزیابی می باشد، این اظهارات در وهله نخست منتقل کننده پیام تغییر بازی در سطح بین‌الملل است که روابط مسکو با اروپا و آمریکا را تغییر می‌دهد و این به معنای دگرگونی قطعی توازن قدرت در عرصه بین‌الملل را دچار دگرگونی می‌کند. واکنش غرب نیز احتمالا ابتدا منفعلانه خواهد بود و با گذشت زمان با غرب خود را با ساختار جدید دیدگاه های روسیه هماهنگ خواهد کرد.
حال می بایست صبر کرد و دید این پیش بینی ها تا چه حد و در چه دوره زمانی جامعه اجرایی شدن را به تن خواهد کرد و در نظم ایجاد شده جدید بازی قدرت به چه نحوی شکل خواهد گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала