گزارش و تحلیل

کنعانی: منعی برای رخداد جدید در برجام وجود ندارد

وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
اشتراک
پنج دوره مذاکرات ایران و عربستان با میزبانی عراق در راستای بهبود و ترمیم روابط ایران و عربستان منجر شد تا سران دو کشور از بازگشایی نمایندگی های یکدیگر در تهران و ریاض سخن به میان بیاورند.
ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ در تلاش بود تا روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی را شکل دهد، برخی کشورهای عرب به گسترش روابط خود با رژیم صهیونیستی پرداختند و اکنون نتانیاهو در صدد گسترش روابط با عربستان سعودی است این در حالی است که روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران مدتی سرد شده بود و اخیراً از بهبود آن صحبت‌ های زیادی انجام شد.
پنج دوره مذاکرات ایران و عربستان با میزبانی عراق در راستای بهبود و ترمیم روابط ایران و عربستان منجر شد تا سران دو کشور از بازگشایی نمایندگی های یکدیگر در تهران و ریاض سخن به میان بیاورند.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در ارتباط با اظهارات نتانیاهو صحبتی نمیکنم و در این زمینه دولت عربستان باید پاسخگو باشد.
در ارتباط با ایران و عربستان، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده در صورتی که طرف عربستان برای ادامه گفتگو ها با جمهوری اسلامی ایران آماده استمرار گفتگوها و همچنین انتقال گفتگوها از سطح امنیتی به سطح سیاسی و وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور باشد، از آن استقبال میکنیم.
محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
تلاش عراق برای ازسرگیری مذاکرات ایران و عربستان
همچنین آمادگی برای اینکه در تکمیل و نتیجه گیری از گفتگوها به بازگشایی نمایندگی های سیاسی و کنسولی ایران و عربستان در دو کشور برسیم، هستیم؛ این موضع رسمی ما است و طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به بازگشت روابط دو کشور ایران و عربستان به ریل طبیعی خود است و چنین رخدادی حتماً به نفع مناسبات دوجانبه و همچنین منافع ایران و عربستان خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها تاکید کرده دستی را که با هدف دوستی با ایران به سمت ما دراز شود می فشارد و از آن استقبال می کند، ما از نقش مستمر و سازنده دولت عراق در زمینه استقبال می کنیم.
وی ضمن تاکید بر غیر حرفه‌ای بودن درز اطلاعات مذاکرات میان ایران و آژانس به رسانه ها بیان کرد: اینکه چرا اطلاعاتی که در چارچوب آژانس حوزه‌های مرتبط با آژانس و مناسبات آژانس با جمهوری اسلامی ایران تبادل می‌شود وارد حوزه رسانه میشود سوالی است که ایران نیز آن را دارد و جناب آقای گروسی باید آنها را پاسخ دهد، درز موضوعات فنی و تخصصی به ویژه موضوعاتی که در حال بررسی هستند در رسانه ها نشان دهنده این است که این مسائل از سوی یک منبع ظاهرا رسمی به حوزه رسانه درز پیدا می‌کند.
این موضوع در ابتدا غیرحرفه‌ای است و سپس کمکی به حل و فصل مسائل نخواهد کرد، گفتگو و ارتباطات ما با آژانس در سطوح مختلف ادامه دارد، مشکلی در ارتباط با سفر هیئت آژانس به جمهوری اسلامی ایران از منظر سیاسی وجود ندارد، همانطور که این سفر بارها پیش از این انجام شده.
چارچوب ارتباطات میان ایران و آژانس مانند قبل در جریان است و برنامه ریزی برای سفر هیئت آژانس در حال انجام است و به محض فراهم شدن مقدمات سفر می تواند انجام شود.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
باقری: ایران در معادله برجام طرف مدعی است و طرف‌ های غربی بدهکارند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفر وزیر امور خارجه این کشور به عراق را در راستای بررسی موضوعات دوجانبه و بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: سفر آقای دکتر امیرعبداللهیان در رابطه با موضوعات دوجانبه ایران و عراق و تکمیل رایزنی‌ها و مشورت‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.
در این رابطه که دولت عراق اعلام کرده در ارتباط با موضوعات مورد اختلاف ایران و آمریکا از جمله برجام با دولت آمریکا گفتگو می کند باید اعلام کنم طبیعتاً ما از هر کشوری که با نگاه به حل و فصل عادلانه در بحث برجام، از سر گیری اجرای آن و بازگشت مسئولانه همه طرفین توافق هسته‌ای بتوانند نقش سازنده‌ ایفا کند استقبال می‌کنیم.
طبیعتا با انجام این سفر چنانچه طرف عراقی گفتگویی را در این زمینه با طرف آمریکایی انجام داده در بغداد مورد بررسی قرار خواهد گرفت از نظر ما منعی برای رخدادی جدید در زمینه برجام وجود ندارد و اگر اراده سیاسی متقابل در طرف های دیگر از جمله دولت آمریکا برای بازگشت به برجام شکل بگیرد میتوانیم شاهد اجرای آن باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала