گزارش و تحلیل

مقتدایی: تحریم های آمریکا دیگر اثر ندارد

© Fotolia / Borna_Mirتهران
تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2023
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران سالیان متمادی تحت تحریم های یک جانبه آمریکا قرار گرفت که با همراهی شرکت‌ های اروپایی این تحریم ها چندین برابر شد، به گفته بسیاری از مقامات ایرانی عمده پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در سالیان گذشته به دلیل تحریم‌ها بوده است چرا که ایران نیاز به تولید داخلی بسیاری از تجهیزات و داروها را احساس می کرد.
آقای دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما باید به دو نکته توجه کنیم. ابتدا این که تحریم های آمریکا با هدف به ستوه آوردن ملت ایران و آزار رساندن به مردم کشور ما وضع شده و نکته ی دوم اینکه این تحریم ها در مراحل اولیه می توانست ایران را آزار بدهد اما ما در طول زمان راه هایی را پیدا کردیم که تحریم‌ها را سکوی استقلال و خودکفایی قرار دهیم. این موضوع در ایران کاملاً پدید آمده است بنابراین موضوع آزار ملت ایران و موضوع ساختن فرصت از تحریم‌ها دو موضوعی است که باید به آنها توجه ویژه شود.
ایرانی ها در نتیجه تحریم‌ های ظالمانه آمریکا و غربی ها توانستند به دانش عمومی سلاح، دارو، ابزارهای دفاعی و تجهیزات پزشکی دست پیدا کنند؛ اگر ما امروز در زمینه رادارها، در زمینه سامانه های راداری، سامانه‌های موشکی، پهپاد ها، ریز پرنده ها و بسیاری از رویکرد های جنگ‌های نوین پیشرفت کرده ‌ایم یا اگر در زمینه ی تولید دارو پیشرفته شده ایم، بخش قابل توجهی از آن را باید به حساب تحریم ‌های آمریکایی ها و نیاز ما به برطرف کردن موضوعات دفاعی و بهداشتی کشور بگذاریم. اگر امروز ما در زمینه دانش و شرکت های دانش بنیان پیشرفت های عظیم و فوق‌العاده‌ای کرده‌ ایم که دوست و دشمن به آن اعتراف می‌کنند نتیجه تحریم هایی بوده است که با آن مواجه شدیم و به این جمع‌ بندی ملی رسیدیم که باید با توان خودمان خودکفایی ها را ایجاد کنیم.
زهرا شیخی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
گزارش و تحلیل
قصه ی پر غصه ی تحریم های آمریکا
وی تاکید کرد:
امروز اگر آمریکا از تحریم سخن می گوید حرف مضحکی است چرا که آنها چند سال قبل گفتند با تحریم های همه جانبه، فراگیر، هوشمند و تحریم‌های فلج ‌کننده ایران را متوقف خواهند کرد. اما دیدیم که ماهواره به فضا فرستاده ایم، موشک های نقطه زن ما آمریکایی ‌ها را متحیر کرد، پهپاد های پیشرفته آمریکایی را بر زمین نشاندیم، آمریکایی ‌ها از خلیج فارس فرار کردند و امنیت منطقه اینک در دست نیروهای دریایی، هوایی و زمینی جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین آنچه آمریکایی‌ ها و غربی ‌ها اکنون می گویند در واقع تحقیر خودشان است. مثلاً در جریانات اخیر ادعا کردند که شرایط درون ایران یک موضوع داخلی است در حالی که دیدیم یک هجمه بیرونی بود که به سرعت مردم ایران در برابر آن واکنش نشان دادند و دیری نگذشت که همه فهمیدند که ایران و انسجام درونی ایران آنقدر زیاد است که دیگران نمی‌توانند ایران را به آشوب بکشند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت:
در مجموع می‌توان گفت ایران از تحریم ها عبور کرده است و هم پیمانان آسیایی نظیر روسیه، چین، ایران و هند یکدیگر را پیدا کرده اند و راه ارتباطی ایران با آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه و ارتباط دریای سیاه با خلیج فارس در حال وقوع است و دیگر چیزی به نام کارآمدی تحریم وجود ندارد که اروپا و غرب به آن بنازند. از اینجا به بعد غرب به خطری که خودش را تهدید می کند باید توجه کند و بداند که اکنون با ناامنی و جنگی که در کناره اروپا رخ داده است باید تکلیف خودش را مشخص کند یا دخالت در سایر کشورها و توسعه ناتو به سمت شرق را خاتمه دهد یا اینکه هر روز بیش از پیش تضعیف شود و دوران قرن ۱۹ را که افول اروپا بود بار دیگر تجربه کند.
وزارت دادگستری آمریكا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
محکومیت یک مرد ایرانی تبار در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران
آقای دکتر عباس مقتدایی تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را خلاف موازین بین المللی، قواعد آمره بین الملل و خلاف نزاکت های شناخته شده حقوق بین الملل دانست و بیان کرد:
اکنون با توجه به اینکه به اثبات رسیده است که تیغ آمریکایی‌ ها،غرب و ابزارهایی که به ناحق در اختیار گرفته‌ اند و سوء استفاده هایی که از سازمان ملل کردند بی نتیجه بوده است به نظر می رسد بخش هایی از سازمان ملل به این جمع‌ بندی رسیده که بیش از این اسیر فریبکاری های آمریکایی ‌ها نشود.
البته که ایران همچنان مدعی است که سازمان ملل متحد و بخش هایی از زیرمجموعه‌ های آن به جای کارهای بین‌المللی و تخصصی و با قواعد بین الملل و منشور ملل متحد اسیر دست های غربی شده ‌اند، قدرت های غربی با بهره گیری از ابزار بدهی های خود به سازمان ملل به این سازمان فشار وارد می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала