گزارش و تحلیل

قصه ی پر غصه ی تحریم های آمریکا

زهرا شیخی
زهرا شیخی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
اشتراک
سالهاست که ایالات متحده آمریکا به صورت غیر قانونی کشور جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم های یکجانبه قرار داده و همچنین دیگر کشورها را در تعاملات خود با ایران ملزم به رعایت این تحریم‌ها میکند.
آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تاثیرات منفی اقدامات قهری یکجانبه در برخورداری از حقوق بشر، در نشستی، تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و الزام این کشور بر کشورهای ثالث در راستای رعایت این تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی دانست و آن را مغایر با حقوق بشر عنوان کرد.
فراخوان به مذاکرات بدون پیش شرط بین ایران و امریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2023
سازمان ملل: قانونی بودن تحریم های آمریکا علیه ایران از منظر حقوق بین الملل مشکوک است
سالهاست که ایالات متحده آمریکا به صورت غیر قانونی کشور جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم های یکجانبه قرار داده و همچنین دیگر کشورها را در تعاملات خود با ایران ملزم به رعایت این تحریم‌ها میکند.
این موضوع باعث شده تا در طول سالیان گذشته تهیه داروهای خاص که تولید داخلی آنها امکان و صرفه اقتصادی ندارد به شدت پیچیده و سخت شود و به سبب آن بیماران خاص در ایران تحت فشار بسیار قرار بگیرند در آماری تعداد فوتیان بر اثر کمبود دارو در بیماریهای خاص در طول سالیان گذشته افزایش یافته و این آمار کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد را نیز به واکنش مجبور کرد.
در دورانی که ایران درگیر بحران کرونا بود، آمریکا در راستای کمپین فشار حداکثری خود، هر روز تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع میکرد. این در حالی بود که نهاد‌های بین‌المللی بار‌ها هشدار دادند، تحریم‌های امریکا، مانع از دسترسی ایرانیان به اقلام بشردوستانه نظیر دارو و واکسن می‌شود و ادعای مقامات امریکایی در خصوص مستنثی بودن این کالاها، در عمل محقق نمی‌شود، و ایرانیان در دوران کرونا با معضلات بسیاری روبرو شدند.
خانم دکتر زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ظالمانه بودن تحریم های آمریکا علیه بیماران ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
کلیه تحریمهایی که از اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به بهانه های پوچ و واهی توسط کشورهای غربی با محوریت آمریکا برقرار گردید همگی ظالمانه و غیر بشر دوستانه است.
این تحریمها در مقاطع زمانی مختلف و به بهانه های گوناگون علی رغم پایبندی ایران به قوانین و مقررات بین المللی پیاده سازی شده است .
وی تاکید کرد:
جالبتر اینکه اکثر این تحریمها سلیقه ای و با سخره گرفتن قوانین حقوق بشری مصوب یا تشدید شده است.
خانم دکتر زهرا شیخی همچنین دارو، درمان و تجهیزات پزشکی را دردناک ترین تحریم آمریکا علیه مردم ایران دانست و بیان کرد:
قصه پر غصه ماجرا اینجاست که علی رغم ادعاهای بشر دوستانه تحریمهایی با شیوه های خدعه دارشان در بحثهای دارویی و تجهیزات پزشکی شاهد بوده ایم.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:
آمریکایی ها با همراهی هم پیمانانشان با جان و سلامت مردم ایران در عمل بازی میکنند و در کلام خود را دلسوز و منجی جان مردم معرفی میکنند.
غافل از اینکه با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و تلاش نخبگان داخلی بر تمام این تحریمها و نیرنگها فائق خواهیم آمد انشاالله...
حوثی ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
گزارش و تحلیل
چگونه آمریکا ایران را برای ارسال پهپاد به اوکراین تنبیه می کند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала