گزارش و تحلیل

چگونه آمریکا ایران را برای ارسال پهپاد به اوکراین تنبیه می کند؟

© AP Photo / Hani Mohammedحوثی ها
حوثی ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از منابع ناشناس دولتی آمریکا و اروپا گزارش داد که تسلیحات ناتو در حال اتمام است، بنابراین دولت آمریکا در تلاش است تا راهی قانونی بیاید تا سلاح هایی که گفته می شود توسط ایران برای حوثی ها ارسال شده و در سواحل یمن مصادره شده است به اوکراین ارسال کند.
روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید کاخ سفید به دنبال "فضایی برای مانور" در مقررات سازمان ملل است تا تفنگ‌ها، موشک‌ها و مهمات "ایرانی" که در دریاهای آزاد از حوثی‌ها توقیف شده‌اند، به کی یف ارسال شوند.
میزان تسلیحات کشف شده در مقایسه با آنچه که ایالات متحده و متحدانش طی سال گذشته به اوکراین ارسال کرده اند، ناچیز است.
با این حال، مقامات ناشناس به روزنامه وال استریت ژورنال می‌گویند که این یک مجازات نمادین برای ایران در "تامین هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه" است:
این منابع خاطرنشان کردند: "این فراخوان گرفتن سلاح‌ها برای مسلح کردن عروسک‌ های خیمه شب بازی ایرانی و استفاده از آن‌ها برای دستیابی به اولویت‌هایمان در اوکراین در نظر گرفته شده است، تا در جایی که ایران سلاح‌هایی را به روسیه می‌دهد از آن استفاده کنیم.".صحبت از "سلاح های مصادره شده " است که از 3 قایق ماهیگیری از قاچاقچیان در سواحل یمن "توقیف" شده است. آنها مظنون به همکاری با ایران بودند.
در همان زمان، شورای امنیت ملی در کاخ سفید از اظهار نظر در مورد این اطلاعات به خبرنگاران خودداری کرد.
سید هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی و کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد چرایی و پشت پرده این اقدام آمریکا اظهار نظر نمود. وی بیان کرد:
چند نکته در این خصوص باید عرض کنم. نکته اول این است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون تمام اتهاماتی که آمریکایی ها و غربی ها و متجاوزین سعودی و اماراتی ها و رسانه هایشان مبنی بر این که ایران در حال ارسال سلاح برای یمن هست به شدت تکذیب کردند، هم مقامات رسمی و هم مطبوعات و هم رسانه ها این موضوع را یک جنگ تبلیغاتی و پروپاگاندا بر علیه ایران اعمال کردند.
نکته دوم این است که انصارالله امروز به مرحله ای از خودکفایی رسیده است که قادر به ساخت موشک های دوربرد پهپادها و انواع و اقسام سلاح های سبک و سنگین رسیدند. حوثی ها به دلیل نیازشان و در محاصره بودنشان، خودشان مجبور شدند تا نیازهای نظامی خودشان را تامین کنند.
نکته سوم، وقتی عربستان سعودی با دهان پر و با کمال وقاحت و دروغ گویی می گویند که ایران می خواهد تلاش کند تا جنگ ادامه پیدا کند، در حالی که تا کنون دو، سه بار بین سعودی ها و بین یمنی ها آتش بس برقرار شد. چرا آتش بس شکسته شد و چه کسی آتش بس را غیر از خود سعودی ها شکست؟ محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن اجازه نمی دهد حتی به محموله های سازمان صلیب سرخ جهانی وارد یمن بشود، چه برسد به محموله های سلاحی و تسلیحاتی ایران. بنابراین، این کاملا حرف غلطی است که سعودی ها یا آمریکایی ها این مسئله را مطرح می کنند. دلیلش را می گویم که چیزی را می خواهند به ایران مرتبط کنند و می خواهند به چه نتیجه ای برسند. و خوشبختانه تا کنون موفق نشدند به نتایج دلخواهشان برسند.
و اما مسئله ایران و روسیه و اوکراین، شکی بر این نیست و از کسی مخفی نیست که از زمانی که بحران سوریه شروع شد و نیروهای روسیه وارد سوریه شدند برای جلوگیری از تقسیم و تجزیه سوریه و مبارزه با تروریسم حدود سال 2014، همکاری های مشترکی بین طرف های روسی و طرف های ایرانی از سوریه شروع شد. و هر چه دشمنی آمریکا بر علیه ایران و روسیه بیشتر شد باعث شد که ایران و روسیه به نزدیک تر شوند، چون دشمن مشترک دارند.
این قبل از بحران اوکراین است و در نتیجه سفرهایی که جناب آقای پوتین به ایران داشتند و ملاقات هایی که با مقام معظم رهبری و دیگر مقامات ایرانی داشتند، تصمیم بر این شد که روابط روسیه و ایران در تمام سطوح، از جمله در سطوح امنیتی، سطوح مستشار نظامی و سطوح صنایع نظامی و خرید و فروش سلاح بین دو کشور افزایش بیابد.
همه ناظر هستند و می دانند که طبق قوانین بین المللی بین ایران و روسیه همکاری های تسلیحاتی وجود دارد. آمریکا هم به تمام دنیا اسلحه می فروشد و حتی بعضا قراردادهای نظامیش را تحمیل می کند، مخصوصا به شیوخ خلیج فارس، به عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین و عراق.
بنابراین مسئله همکاری های تسلیحاتی و مبادلات و مشاورات امنیتی بین ایران و روسیه چیز پنهانی نیست. اما چرا اصرار دارند که ایران در جنگ اوکراین دارد به روسیه کمک می کند، این نکته مهمی است. اولا آنها در مقابل روسیه شکست مفتضحانه ای خوردند و آن دامی که آمریکا و ناتو برای روسیه چیده بودند، خودشان الان در این دام افتادند.
هم اظهارات ولادیمیر زلنسکی و هم مقامات اروپایی امروز اذعان دارند و اقرار می کند که کم آوردند و دچار کمبود سلاح شدند به غیر از بحران های انرژی و ضررهایی که به آنها می رسد و وضعیت اقتصادی که وجود دارد، بحران غذایی موجود و مهاجرین اوکراینی که در حال حاضر حدود چهار و نیم میلیون مهاجر اوکراینی در کشورهای اروپا پراکنده هستند و آنها خطرات امنیتی، جاسوسی و اجتماعی دارند. ناهنجاری ها و مفاسد دارند. در واقع خودشان اقرار می کنند که در دام افتاده اند.
لذا می خواهند توجیه کنند که اگر ما در اوکراین از روس ها شکست خوردیم به دلیل کمک های تسلیحاتی ایران است. در حالی که روسیه هنوز بیش از15 الی 20 درصد توان تسلیحاتی خود را به کار نبرده است.
ما که می دانیم، ناتو هم می داند که روسیه در بسیاری از صنایع نظامی از آمریکا برتر است. چه در صنایع نظامی هوایی و چه سایر صنایع نظامی. سوخو 35 روسیه به مراتب بهتر از اف 35 آمریکا است. لذا این بهانه ای برای ضربه زدن به روابط ایران و روسیه است و می خواهند ایران را مجبور کنند که اگر ایران از روسیه فاصله نگیرد، فشارهای بیشتری اعمال کنند تا حدی که حمله نظامی هم به ایران بکنند.
اما از طرف مقابل ایران به هیچ وجه از این تهدیدها نمی ترسد و قرار هم نیست که بترسد. ایران عزم خود را جزم کرده و تصمیم خود را گرفته و راه خود را می رود و نه تنها با روسیه، با چین هم این مسئله وجود دارد.
الان می بینند که ایران تمام قد به سمت بلوک شرق می رود. این ائتلافی که ممکن است چین و روسیه و ایران و هندوستان و دیگر کشورهای منطقه تا کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل تشکیل دهند برای آمریکا بسیار دردناک است.
ایران تا پشت حیاط خلوت آمریکا هم رفته است. این سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به این چهار کشور آمریکای لاتین برای آنها بسیار چالش برانگیز است. بنابراین دلایل مختلف وجود دارد، مثلا همین اصرار سعودی ها برای برقراری آتش بس با یمن برای چیست؟ برای انرژی است.
چون الان با قطع انرژی روسیه به کشورهای اروپایی، بحران انرژی ایجاد شده است. نفت گران شده، کمبود گاز به وجود آمده است. ایران هم کم نیاورد، علیرغم تمام فشارها به خاطر برجام تحت فشار قرار نگرفت و تسلیم خواسته های آنها نشد.
لذا می ترسند انصارالله و ارتش یمن مجددا تاسیسات نفت و گاز سعودی را هدف قرار بدهد و شدت بحران انرژی بیشتر می شود. آمریکایی می خواهند توجیه کنند، بر فرض سه قایق را توقیف کرده اند، این سه قایق چه کار می تواند برای اوکراین انجام دهد؟
این نمایش مضحکی است.هدف آنها در واقع بدنام کردن نام ایران است و ایران را منزوی کنند و شاید یک فضایی آماده کنند برای فشار دیگر، اعمال محدودیت های دیگر یا شیطنت هایی دیگر که اگر ما ایران را زدیم، کسی ما را متهم نکند که ما تروریست هستیم. این ایران است که تروریست است و امنیت منطقه را مختل می کند و ایران است که در امور داخلی کشورها دخالت می کند. در حالی که بزرگترین جنایت های تاریخی را آمریکایی ها و اروپایی ها مرتکب شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала