گزارش و تحلیل

پارک صنایع دستی ایران و روسیه ساخته میشود

© Sputnik / Arina Topolevaصنایع دستی ایران
صنایع دستی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اشتراک
هفتمین دوره از جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، امسال به صورت بین المللی با همکاری هنرمندان فعال صنایع دستی ایران و جهان برگزار می شود، این جشنواره با نام اختصاصی سرو سیمین هفت برگزار می‌شود.
نمایشگاه با رویکرد تقویت توجه به صنایع‌دستی ایران و در راستای تحقق اقتصاد هویت بنیان متمرکز شده، در این جشنواره ۱۰ دست از لباسهای سنتی ایرانی به عنوان پوشش اصیل ایران معرفی میشوند.
خانم مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ایران کشور جشنواره ‌ها است و ما جشنواره های بسیاری داریم اما اینکه یک جشنواره برونداد چه مطالباتی است و بر اساس آن سپس منتظر چه نتایجی هستیم اهمیت جدی دارد و تمام تلاش من و همکارانم این بود که جشنواره در مقطعی قرار بگیرد که بتوانیم تعدادی از داشته‌ های خود را به ثمر برسانیم و نتایج آن را مشاهده کنیم، با شورای عالی جهانی صنایع دستی نامه ‌نگاری ‌هایی شده و داوران این شورای عالی وارد ایران خواهند شد.
وی افزود: با روسیه رایزنی ها صورت گرفته و تبادلات فرهنگی میان ایران و روسیه انجام شده پارک صنایع دستی ایران و روسیه در حال ایجاد است اما روسیه در ۱۵ اسفند نمایشگاه میت را داردکه نمایشگاهی بزرگ است.
اینکه روسیه در جشنواره فجر صنایع دستی شرکت نکرده این است که صنایع دستی ایران از یک قداست و فخر خاص برخوردار است که نیازمند اعتماد به نفس هنرمندان برای شرکت در آن است.
سفیر روسیه در ایران قطعا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت اما هنرمندان آنها خیر.
مرتضی عمادی، دبیر اجرایی هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنر های سنتی همچنین بیان کرد: جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ایران چهارشنبه بیست و ششم بهمن ماه در موزه ملی ایران آغاز به کار می‌کند با همکاری شرکت پست ایران تمبر سرو سیمین نیز ثبت میشود.
این جشنواره علاوه بر بخش اصلی آن یعنی نمایش صنایع دستی و هنرهای سنتی در بخش های جانبی شاهنامه خوانی، سپهر هنر، بخش آواهای ایران زمین که ریشه در هنرهای سنتی ایران دارد و هر روز از قومیت های مختلف (آذری، سیستانی، خراسانی، کردی، گیلانی) ایران به اجرای موسیقی میپزدازند، کاشت درخت سرو که به شکل نمادین در موزه ملی کاشته می شود و بسیاری از رویداد های متنوع دیگر.
ویدا توحدی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی و دبیر هنری هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنر های سنتی ضمن تاکید بر ابعاد خارجی نمایشگاه اظهار داشت: دو مهمان از هندوستان، یک مهمان از سنگاپور، ۳ کارگاه خارجی و ۷ کارگاه داخلی در طول جشنواره فعال خواهند بود، کارگاه های خارجی با مهمانان عزیزی از عمان، سنگاپور و فلسطین برگزار خواهد شد.
بیش از ۱۲ کشور با بالغ بر ۷۰ اثر برای شرکت در نمایشگاه درخواست دادند که در نهایت ۶۰ اثر از سنگاپور، هند، عمان، فلسطین، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان و کویت در این نمایشگاه پذیرفته شدند و آثار آنها به نمایش در می آیند، البته کلکسیونی از آثار فاخر ایرانی که در موزه سعدآباد نگهداری می شود نیز در این نمایشگاه به نمایش در می آید.
ما در این نمایشگاه همچنین میزبان رئیس شورای عالی جهانی صنایع دستی هستیم.
واقعیت این است که ما شاخص های بسیار سخت‌گیرانه‌ای تعریف کردیم و متاسفانه برای مثال کشور پاکستان به دلیل شاخص های سختگیرانه ما حذف شد، یکی از شاخص‌های مهم ما خاص بودن اثر بود یعنی اثر تک و بدون همتا باید در این جشنواره شرکت کند، برخی آثار متاسفانه کارهای نمایشگاهی بود و جزو آثار فاخر در نظر گرفته نمیشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала