نگاه ویژه اسپوتنیک

غرب و تلاش برای گسترش ناامنی در سطح جهان

© AP Photo / Olivier MatthysШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اخیرا گزارش داد که نفتالی بنت نخست وزیر سابق اسرائیل در آغاز جنگ اوکراین تلاش کرد میان اوکراین و روسیه وساطت کند و زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از او خواست تا از پوتین رئیس جمهور روسیه در باره سلامتی خود و هدف قرار ندادن او از شخص پوتین تضمین بگیرد
نفتالی بنت زمانی که این درخواست را با مسکو در میان گذاشت از پوتین پاسخ شنید که این عملیات خاص و محدود است و زلنسکی یک هدف جنگی نیست و پس از ابلاغ زلنسکی او از پناهگاه خارج شد و به کاخ ریاست جمهوری در کییف بازگشت و یک کنفرانس مطبوعاتی بر پا کرد.
زمانی که ابعاد جنگ اوکراین را الان تحلیل می کنیم اهمیت این خبر را در می یابیم. جنگی که در ذهن مسئولان روس عملیات خاص برای نجات روس تبارها در شرق اوکراین بود چگونه و با دخالت چه متغیرهای جدیدی تبدیل به اینچنین جنگ گسترده شد و چه کسی مسئول این شرایط است که امنیت جهانی را تهدید می کند و ممکن است جهان را به سمت جنگ جهانی سوم بکشاند؟
اگر ده ماهه گذشته این جنگ را مرور کنیم در می یابیم که گفته بنت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تا چه حد مهم بود چرا که ابتدای جنگ کلیت دولت در اوکراین هدف نبود و حتی نیروهای نظامی روسی که به کییف پایتخت اوکراین حمله کرده و این شهر را محاصره کرده بودند به آنها دستور داده شد که عملیات نظامی را به شرق اوکراین محدود کنند و به همین دلیل آرتش روسیه از محور کییف عقب نشینی کرد. این رفتار نشان می داد که روسیه تصمیم داشت عملیات جنگی در محدوده خاص باقی بماند و به جنگ گسترده تبدیل نشود. حتی تعداد سربازان روس شرکت کننده در عملیات جنگی در دنباس در شرق اوکراین محدود بودند و روسیه از نیروهای ذخیره استفاده نکرد مگر در مراحل بعدی که احساس کرد غرب تلاش دارد روسیه را در اوکراین شکست دهد.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
بنت: پوتین در آغاز عملیات ویژه قول داد که زلنسکی را از بین نبرد
واقعیت این است که غرب با آغاز جنگ اوکراین به سرعت تصمیم گرفت از اوکراین حمایت کند و این کشور را به انواع سلاحهای جنگی مسلح کند تا روسیه درگیر یک جنگ فرسایشی شود و امکانات مالی و اقتصادی این کشور هرز رفته و چهره آن لکه دار شده و از فرایند توسعه باز بماند و در نهایت در معادله قدرت در برابر غرب ضعیف گردد اما رهبران کنونی روسیه اجازه ندادند که تجربه اتحاد جماهیر شوروی یک بار دیگر تکرار گردد که به فروپاشی این اتحاد انجامید.
غرب به ویژه ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا در دهه هشتاد مسابقه تسلیحاتی شدیدی با شوروی سابق راه انداخت و با طرح ترفند راهبرد جنگ ستارگان تلاش داشت با این مسابقه، شوروی را به سمت فرسایش همه امکانات اقتصادی و مالی ببرد و از طریق افزایش بودجه های نظامی، شوروی را به سمت فروپاشی ببرد. در جنگ کنونی این دام کهنه غرب کارگر نشد چراکه آقای پوتین از تجربه تاریخی سابق پند گرفته و قبل از آغاز عملیات خاص تلاش کرد بخش وسیعی از ذخایر ارزی این کشور را به طلا تبدیل کند و به داخل انتقال دهد و به گونه ای جنگ را اداره کرد که فشار بسیار محدودی به مردم روسیه وارد شود.
تصمیم مسکو به فروش نفت به روبل در برابر تحریم های مختلف غرب نه تنها به سقوط روبل نینجامید که به افزایش ارزش آن منجر شد و این تحول تورم در داخل روسیه را معکوس کرد و به علت قدرت مندی روبل اجناس ارزانتر از گذشته شد در حالیکه غرب که این تحریم ها را اعلام کرد بود وارد رکود شد و با بحران انرژی و غذا روبرو گردید که اکنون به شدت مورد اعتراض مردم است.
همچنین زمانیکه غرب تصمیم گرفت با سرازیر کردن دهها میلیارد دلار به اوکراین و با پرداخت حقوق بیشتر به بیکاران اوکراینی تلاش کرد تا همه مردم اوکراین را بسیج کند و با سربازگیری آنها را در مقابل روسیه قرار دهد ، روسیه آنگاه تنها سیصد هزار نیرو ذخیره را فرا خواند و به سرعت تعادل را به جبهه برگرداند و عقب نشینی های نظامی را متوقف کرد و یکبار دیگر ابتکار عملیات جنگی در جبهه ها را در اختیار گرفت. تلاش خطرناک غرب در ارسال انواع جنگ افزارهای پیشرفته خود به اوکراین تاکنون نتوانست معادلات جنگی را به نفع اوکراین تغییر دهد اما متاسفانه این رفتار که روز به روز در حال گسترش است امنیت جهانی را تا حد زیادی تهدید می کند و ممکن است به رویارویی جهانی تبدیل گردد. تلاش برخی کشورهای خیر خواه برای وساطت و پایان دادن به جنگ تاکنون به علت امتناع اوکراین از هرگونه گفتگو به نتیجه نرسیده است و استمرار جنگ را موجب شده است.
کشورهایی که سربازان اوکراینی را آموزش می دهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
کشورهایی که سربازان اوکراینی را آموزش می دهند + داده نمایی
بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که غرب تصور می کرد با ارسال سلاح از آمریکا و اروپا به اوکراین، در میدان رویارویی و جنگ یک تعادلی پدید خواهد آمد و با تحریم می تواند کار در برابر روسیه را یکسره کنند. اکنون همه تلاش غرب برای تغییر معادلات نظامی به نتیجه نرسیده و اوکراین بخشهای وسیعی از خاک خود را از دست داده است و تحریم های گسترده آمریکا و اروپا تاکنون به نتیجه نرسیده بلکه نتایج معکوسی در بر داشته است. غرب از جنگ جهانی سوم تلاش داشت با قانونگذاری و نهاد سازی همه چیز را به ویژه اقتصاد جهانی را تحت کنترل خود در آورد. حاکمیت دلار به عنوان ارز معتبر بین المللی و مقررات پارلمو که هرگونه جابجایی پول را کنترل می کند و نیز کنترل بازار انرژی جهان از مهمترین دستاوردهای غرب در ایجاد نظام سلطه بر جهان بود و غرب موفق شد همه کشورهای جهان را وادار کند تا به این مقررات پایبند باشند اما افراط غرب در استفاده از سلاح تحریم بر ضد مخالفان خود عملا کمک کرد تا آنچه غرب بافته بود رشته شود.
زمانی که غرب نفت روسیه را تحریم کرد و قبل از آن نفت ایران را عملا این کشورها را وادار کرد تا مشتریان خاص خود را پیدا کنند که تحت تاثیر غرب نیستند و برای فرار از تحریم های آمریکا و اروپا از ارزهایی استفاده کنند که دلار و یورو جزو آنها نیست و اینگونه غرب بخشی از سلطه خود بر بازار فروش نفت، مبادلات پول حاصل از آن و کاهش حاکمیت دلار را از دست داده و این مساله عملا غرب را از بخش وسیعی از سلطه خود محروم می کند و اینگونه سلاح تحریم نه تنها ناکارآمد شده که بخشی از توان تاثیرگذاری غرب را در عرصه بین المللی را نیز از بین برده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала