گزارش و تحلیل

تحریم های ظالمانه صدای نهادهای حقوق بشری آمریکا را هم در آورد

© AFP 2023 / Omar Haj Kadourعکسبرداری هوایی - زلزله سوریه
عکسبرداری هوایی - زلزله  سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
اشتراک
نماینده سازمان ملل در سوریه اظهار داشت که کمک رسانی به مردم سوریه نباید سیاسی شود.
اسپوتنیک - علیرغم تلاش آمریکایی ها جهت پوشش گذاشتن بر تحریم های خود بر علیه سوریه که منجر به فلج کردن امداد رسانی نهادهای بین المللی شده اما امروزه حتی نهادهای حقوق بشری آمریکایی هم به صدا در آمده اند که که سیاستمداران بی وجدانی دارند که چنین تحریم هایی را بر علیه انسان های بی گناه در جای دیگری از جهان می گذارند.
"گیر پیترسون" نماینده سازمان ملل در سوریه اظهار داشت که کمک رسانی به مردم سوریه نباید سیاسی شود وافزوده ما باید روی آن چیزی که به سرعت مورد نیاز است، تمرکز کنیم تا به مردان، زنان و کودکان کمک کنیم؛ آن‌هایی که هنوز می‌توانیم نجات دهیم؛ آن‌هایی که زندگی شان به علت یکی از فاجعه بارترین زمین لرزه‌هایی که منطقه در حدود یک قرن شاهد بوده، نابود شده است.
رولا امین، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته: ملاحظات سیاسی باید کنار گذاشته شود و به آسیب دیدگان در سوریه باید کمک رساند.
آقای "المصطفی بن الملیح" هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در سوریه در گفتگو با خبرگزاری دولتی سوریه اظهار داشته تحریم های ایالات متحده آمریکا بر علیه سوریه منجر به آن شده که امکان ارسال ملیون ها دلار کمک های انسان دوستانه برای آسیب دیدگان از زلزله میسر نباشد.
اظهار نظر جالب بشار اسد درباره ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
بشار اسد غرب را به سیاسی کردن اوضاع پیرامون زلزله در سوریه متهم کرد
این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته بود تحریم های موسوم به تحریم های قیصر مانعی برای کمک رسانی به زلزله زدگان ایجاد نمی کند و بعد وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده بود در حال بررسی تعلیق برخی از تحریم ها به مدت شش ماه برای ایجاد زمینه کمک رسانی به زلزله زده ها می باشد.
اگر تحریم های قیصر مانعی برای کمک رسانی به زلزله زدگان ایجاد نمی کرد پس چرا اینها باید این تحریم ها را تعلیق کنند تا موجب سد راه کمک ها نشود؟
آیا اگر سنگ اندازی های آمریکا و تحریم های آن نبود نمایندگان مجامع بین المللی مجبور می شدند به صراحت از رفتار سیاستمداران آمریکایی انتقاد کنند؟
حتی در بهبوهه بحران و در شرایط زلزله آمریکایی ها به دنبال بهره برداری سیاسی و تروریستی از ماجرای زلزله هستند و علیرغم اینکه دولت سوریه رسما اعلام کرده که حاضر است اجازه دهد توزیع همه کمک های بشر دوستانه توسط سازمان های بین المللی توزیع شود، اما آمریکایی ها اصرار دارند که کمک ها باید به دست تروریست های سوریه برسد.
در واقع هدف آنها این است که لابه لای آنچه از آن به عنوان کمک یاد می کنند تسلیحات بفرستند و کاری کنند که تروریست ها بتوانند در شمال سوریه جان بگیرند.
طبق اظهار نظر نمایندگان مجامع حقوق بشری جهانی تحریم های آمریکا حتی ارسال کمک های دارویی و یا غذا و یا پزشکی و یا حتی ارسال آتش نشان و تجهیزات آتش نشانی و دستگاه ها و تجهیزاتی که به آوار برداری کمک می کند را منع کرده اند.
شاید باورتان نشود اما تحریم های آمریکا حتی ارسال سگ های زنده یاب به سوریه را منع می کند.
همین ماجرا منجر به آن شده که امروزه بسیاری از فعالین حقوق بشری در آمریکا که چشمشان فقط اوکراینی های چشم آبی را تا به حال می دید شروع کنند انتقاد کردن که چرا کشورشان باید کاری کند که جلوی کمک های انسان دوستانه گرفته شود.
دمشق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2023
سوریه می گوید غرب پس از وقوع زلزله به دمشق کمک نمی کند
ظاهرا جهانیان تازه متوجه شده اند سیاستمداران وقانونگذاران آمریکایی چه فجایعی را در حق بشریت مرتکب شده اند.
البته در این راستا می توان گفت روزنامه نگاران سوری و عرب که در سرتاسر جهان شروع کرده اند روشنگری وانتقاد کردن نقش بسیار اساسی بازی کرده اند.
اگر این روزنامه نگاران همین کمپیین های رسانه ای را قبل تر راه انداخته بودند مجامع حقوق بشری در جهان متوجه می شدند که تحریم های آمریکا امروز نیست که موجبات ممانعت از کمک رسانی های انسان دوستانه شده بلکه دهه ها هست که اینگونه می باشد.
تحریم های آمریکا بر علیه عراق موجب آن شد که ده ها هزار کودک و زن و پیر و جوان به دلیل نبود غذا و دارو جان خود را از دست دهند.
تحریم های آمریکا موجب ایجاد فجایعی بشری در بسیاری از کشورهای دیگر جهان هم شده، از ایران بگیرید تا یمن و لیبی و افغانستان و کره شمالی و ونزولا و کوبا و...
در همین ایران کمک رسانی های انسان دوستانه به زلزله زدگان در کرمانشاه به دلیل تحریم های با اشکال مواجه شد.
در یمن امروزه هزاران کودک به دلیل اینکه دارو وشیر خشک به آنها نمی رسد جانشان را از دست می دهند.
در فلسطین بزرگترین زندان تاریخ بشری در غزه ایجاد شده و اسرائیلی ها با حمایت بی چون و چرای آمریکا انواع و اقسام مظالم و فجایع را بر علیه مردم بی گناه فلسطین پیاده می کنند.
البته هیتلر هم زمانی هلوکاست را انجام می داد و تصور نمی کرد روزی نامش به عنوان یک شخصیت ننگین در تاریخ بشریت ثبت شود.
همینطور چنگیزخان مغول و ...
همه شان تصور می کردند تا ابد در قدرت خواهند ماند و تاریخ را خودشان خواهند نوشت.
تاریخ مانند چرخ و فلک می چرخد و امروز شاید فلک در کنار آمریکایی ها باشد اما روزی خواهد رسید که فرزندان این سیاستمداران آمریکایی شرم خواهند کرد که پدرانشان چنین اعمال غیر انسانی را بر علیه دیگر انسان ها انجام دادند.
نام اینها هم در کنار نام افرادی مانند هیتلر و چنگیزخان در تاریخ ثبت خواهد شد.
به هر حال بسیاری از کشورهایی که امروزه با تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم می کنند متوجه شده اند که باید با همدیگر همکاری کنند تا در مقابل این تحریم ها بایستند و مشاهده می کنیم که امروزه روسیه و ایران و عراق و گروه های جبهه مقاومت و... هر آنچه در اختیار دارند در اختیار سوریه قرار داده اند تا محتاج مراحم آمریکا نباشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала