گزارش و تحلیل

کارشناس: ناتو ابزار استراتژیک آمریکا در مقابله با چین است

© AFP 2023 / Thierry CharlierГенсек альянса Йенс Столтенберг во время выступления в Брюсселе
Генсек альянса Йенс Столтенберг во время выступления в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2023
اشتراک
دبیرکل ناتو گفت که او مقدمات یک درگیری در آسیا را مشابه درگیری اوکراین می بیند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که او مقدمات یک درگیری در آسیا را مشابه درگیری اوکراین می بیند. او چین را به نظامی‌گری و نزدیک شدن به روسیه متهم کرده گفت: "آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، ممکن است فردا در آسیا هم رخ دهد". چین قاطعانه با تحریک هرگونه درگیری در منطقه آسیا و اقیانوسیه مخالف است. با این حال، خیلی چیزها به تصمیمات اتخاذ شده توسط ناتو بستگی دارد.
مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به درخواست خبرنگار اسپوتنیک برای اظهار نظر درباره سخنان استولتنبرگ، گفت:"ناتو از یک سو همچنان از کشورهای عضو می خواهد که هزینه های نظامی خود را افزایش دهند و قدرت نظامی خود را افزایش دهند و از سوی دیگر، سخنان غیرمسئولانه ای علیه چین می گوید. این یک نمونه معمولی از استانداردهای دوگانه است. چین به مسیر توسعه مسالمت آمیز پایبند است و کشوری است که بهترین شاخص ها را در زمینه صلح و امنیت دارد. ما هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم، هرگز جنگ نیابتی راه‌اندازی نکرده‌ایم، همزمان در سراسر جهان عملیات نظامی انجام نمی‌دهیم و کشورهای دیگر را به زور تهدید نمی‌کنیم. ناتو باید از ذهنیت جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک خود صرف نظر کند و نقشی را که برای ثبات در اروپا و صلح ایفا کرده است، به طور جدی بررسی کند و این کار را به جای دامن زدن به درگیری در همه جا و اغراق در تهدید چین به طور جدی انجام دهد."
A Chinese People's Liberation Army Air Force (PLAAF) H-6K bomber participates in drills near Taiwan on August 3, 2022 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2023
ارتش چین رزمایش نظامی در نزدیکی تایوان برگزار کرد
هونگ هونگلی، دانشیار مؤسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه نانجینگ در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که آمریکا از ناتو به عنوان یک ابزار استراتژیک استفاده می‌کند. بنابراین، هیچ چیز شگفت انگیزی در این واقعیت وجود ندارد که وقتی چین برای ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه "ناخوشایند" شد، سفرهای سیاستمداران غربی به کشورهای منطقه مکرر شد، تاسیس اتحادهای جدید شروع شد، تمرینات نظامی آغاز گردید و واشنگتن شروع به اقدامات ماجراجویانه علیه تایوان کرد. او گفت:"در حال حاضر، ناتو تا حد زیادی در خدمت منافع استراتژی ایالات متحده است. برای مثال، پیوستن ایالات متحده به جنگ علیه تروریسم یا اعزام نیرو به افغانستان را در نظر بگیریم. از زمان پایان جنگ سرد، ایالات متحده به تدریج ناتو را به ابزار خود تبدیل کرده است. در شرایط پُرتنش روابط ژئوپلیتیکی چین و آمریکا، واشنگتن با کمک ناتو در امور امنیتی منطقه آسیا و اقیانوسیه مداخله می کند. در دو سال گذشته، ناتو بیش از هر زمان دیگری با متحدان آمریکا در آسیا تعامل داشته است و هیئت‌های رسمی را به ژاپن و کره جنوبی اعزام کرده و مکرراً چین را مقصر می‌داند. لفاظی فعلی ناتو کاملاً با لفاظی ایالات متحده سازگار است. به عبارت دیگر، جای تعجب نیست که ایالات متحده از ناتو به عنوان یک ابزار استراتژیک در رقابت چین و آمریکا استفاده می کند."
به عقیده دبیرکل ناتو، چین به دنبال کنترل تقریباً تمام زیرساخت های حیاتی از جمله در کشورهای ناتو است و همچنین در حال تعمیق مشارکت استراتژیک خود با مسکو است. اما چنین تشبیه هایی تنها بر نقش ناتو به عنوان یک عامل بی ثبات کننده حیاتی تاکید می کند. هونگ هونگلی تاکید می کند:"من فکر می کنم که کاهش اختلافات ممکن است تا حد زیادی به ناتو بستگی داشته باشد. زیرا موضع کنونی چین در مورد مسائل درگیری روشن است. به عنوان مثال، در مورد درگیری روسیه و اوکراین، چین همواره موضعی منصفانه و عینی اتخاذ کرده و بارها از همه طرف‌ها خواسته است تا به دنبال راه‌حل معقول مشکلات از طریق راه‌های صلح ‌آمیز باشند. اما آمریکا و ناتو از این موضوع ناراضی هستند. آنها امیدوارند که چین به طور کامل روابط خود را با روسیه قطع کند. علاوه بر این، چین نیز موضع و خطوط قرمز خود را در مورد قضیه تایوان روشن کرده و بارها از آمریکا خواسته است که بازی با آتش را متوقف کند."
ناتو تحت پوشش سیاست مهار، منافع خود را با توسل به فشار به پیش برده و نفوذ خود را گسترش می دهد. ایالات متحده به همراه متحدان خود به دنبال ایجاد سیستمی از ائتلاف های بازدارنده ضد چینی است، مشابه سیستم ناتو که در اطراف مرزهای روسیه ایجاد شده است. مقدمات کافی برای این کار وجود دارد. در نتیجه سفر استولتنبرگ به توکیو، ناتو و ژاپن از تعمیق همکاری ها خبر دادند. لزوم به روز رسانی این توافق، تهدید ادعایی تشدید تنش هسته ای کره شمالی و همچنین تقویت روابط بین روسیه و چین بود. علاوه بر این، استولتنبرگ قصد دارد ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند را به نشست سران ناتو در 11 تا 12 ژوئیه در ویلنیوس دعوت کند. کار ناتو به‌ عنوان مکانیزمی هماهنگ برای پیشبرد نفوذ آمریکا از این واقعیت نیز مشهود است که دبیرکل ناتو قبل از سفر به توکیو از کره جنوبی بازدید کرد و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده پس از او وارد آن کشور شد.
در سال 2021، در کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین‌المللی، ایگور کوستیوکوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات ستاد کل ارتش روسیه - GRU، از ایجاد یک ائتلاف ناتومانند در منطقه آسیا و اقیانوسیه خبر داد. وی خاطرنشان کرد که واشنگتن به دنبال این است تا ویتنام، اندونزی، نیوزیلند، سنگاپور، فیلیپین، تایلند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا را در میان شرکای آینده دار خود قرار دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала