رسانه ها از تصمیم فنلاند برای پیوستن به ناتو بدون سوئد خبر دادند

© Photo / CGP Greyفنلاند برای جنگ با روسیه آماده می شود
فنلاند برای جنگ با روسیه آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2023
اشتراک
روزنامه "ایلتالهتی" به نقل از منابعی گزارش داد، فنلاند آماده است در صورت موافقت آنکارا و بوداپست، به صورت جداگانه از سوئد به ناتو بپیوندد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه "ایلتالهتی" در گزارشی که توسط منابع سیاست خارجی و امنیتی به تایید رسیده است، نوشت:" اگر ترکیه و مجارستان عضویت فنلاند در بهار را تصویب کنند، اما یکی از کشورها عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی را تایید نشده باقی بگذارد، این وضعیت به وجود خواهد آمد".
یکی از منابع فنلاندی به این روزنامه گفت:" ما باید واقعیت ها را بپذیریم، ما همسایه مرزی روسیه هستیم. موقعیت ژئوپلیتیکی سوئد با ما بسیار متفاوت است".
رسانه ها گزارش دادند که ترکیه ممکن است تا ماه مارس عضویت فنلاند در ناتو را تایید کند.
وزیر خارجه ترکیه: عملیات علیه داعش را شمال تا جنوب سوریه ادامه می دهیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2023
ترکیه پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تایید نمی کند
سوئد و فنلاند در ماه می گذشته ودر خلال تحولات اوکراین تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندند. درخواست آنها قبلاً توسط 28 کشور از 30 کشور عضو اتحادیه به جز مجارستان و ترکیه تأیید شده است. آنکارا تصویب الحاق را به اجرای تعهدات استکهلم و هلسینکی در یادداشت سه جانبه ای که این کشورها در تابستان امضا کردند، مرتبط می داند.
ترکیه از سوئد و فنلاند می‌خواهد که از حمایت از حزب کارگران کردستان دست بردارند و فعالانی را که مقامات ترکیه آن‌ها را درگیر تروریسم می‌دانند، تحویل دهند.
در هفته های اخیر روابط آنکارا و استکهلم به دلیل اقدامات ضدترکیه ای در سوئد از جمله سوزاندن قرآن پیچیده شده است. در این زمینه، روند الحاق سوئد به ناتو باید به حالت تعلیق در می آمد. اما مقامات ترکیه هیچ شکایتی از فنلاند ندارند. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند اعتراف کرد که کشورش می تواند این روند را جدا از سوئد ادامه دهد، اما پس از آن سخنان خود را پس گرفت. آنکارا اعلام کرد که آنها پیشنهادی برای درخواست جداگانه از هلسینکی دریافت نکرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала