ترکیه پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تایید نمی کند

© AFP 2023 / Adem Altanوزیر خارجه ترکیه: عملیات علیه داعش را شمال تا جنوب سوریه ادامه می دهیم
وزیر خارجه ترکیه: عملیات علیه داعش را شمال تا جنوب سوریه ادامه می دهیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، مجلس ملی ترکیه در شرایط فعلی پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب نخواهد کرد، این غیرممکن است.
به گزارش اسپوتنیک، فنلاند و سوئد پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در 18 مه 2022 درخواست‌هایی را به دبیرکل ناتو برای پیوستن به این ائتلاف ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای ورود به ناتو تنها توسط دو کشور از 30 کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود ممکن است ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو تصمیمی بگیرد که سوئد را شوکه کند.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مجارستانی خود گفت:" وزیر امور خارجه سوئد به دیدار ما آمد. وی در مجلس با احزاب مختلف دیدار کرد و صحبت های آنها را شنید. در مجلس همه طرف ها به صورت واحد اعلام کردند، بدون انجام تعهداتی که این دو کشور در قبال ما به عهده گرفته اند، تصویب پروتک الحاق غیرممکن است. بنابراین در شرایط فعلی لازم نیست درباره تصویب این سند صحبت شود".
پرچم سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2023
هشدار پالودان به اردوغان در صورت عدم پذیرش سوئد و فنلاند به ناتو
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، پیشتر گفته بود که در پس زمینه اقدام سوزاندن قرآن، روند ورود این کشور به ناتو به حالت تعلیق درآمده است، اما ابراز امیدواری کرد که توافقات با آنکارا در اجلاس سران وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه جولای حاصل شود. همچنین یک منبع در آنکارا گفته بود، سازوکار سه جانبه روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به درخواست طرف ترکیه برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآمده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала