خبرنگاری که به سمت بوش کفش پرتاب کرد: این پاسخ عراق به دروغ و شیشه در دست پاول بود

© Sputnik / РИА Новости /  مراجعه به بانک تصاویر Визит президента США Джорджа Буша в Грузию
Визит президента США Джорджа Буша в Грузию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اشتراک
منتظر الزیدی خبرنگار عراقی: در آن لحظه می خواستم با روشی تحقیر آمیز به بوش پاسخ بدهم.
منتظر الزیدی خبرنگار عراقی است که تبدیل به سمبل مقاومت عراق شد. در سال 2003 همان او بود که کفش خود را به سمت جورج بوش پسر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پرتاب کرد که در قالب سفری رسمی به بغدادی سفر کرده بود که در آن زمان دیگر اشغال شده بود. بیست سال بعد از آغاز اتفاقات سرنوشت ساز برای مردم عراق، وی در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار کرد که می خواسته با این حرکت چه چیزی را به رئیس جمهور آمریکا منتقل نماید.
محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
نخست وزیر عراق خواستار تداوم حضور آمریکایی ها در این کشور شد
وی خاطرات خود را بدین شکل بیان کرد: " در آن زمان ی خواستم که به بوش به شکلی تحقیر آمیز پاسخ دهم که بتواند به دروغ آمریکایی ها در خصوص نوعی سلاح بیولوژیکی در کشور ما، به اشغال خود خواهانه و سفر همان قدر خود خواهانه به بغداد، جایی که هیچکس منتظر وی نبود، پاسخ دهد. در زمان این سفر من در همه جا در نزدیکی وی بودم: و تنها در آخرین کنفرانس مطبوعاتی تصمیم گرفتم ابتدا یک کفش و بعد دومی را به صورت وی پرتاب کنم. به وضوح خاطرات این امر برای همیشه در ذهن بوش باقی ماندند".
پرتاب کردن کفش به صورت طرف مقابل یکی از تحقیر کننده ترین اقدامات در فرهنگ عربی می باشد. دقیقا به همین دلیل الزیدی تصمیم گرفت رویکرد خود و میلیون ها عراقی را نسبت به رئیس جمهور آمریکا را بدین شکل به نمایش بگذارد.
الزیدی همچنین 5 فوریه 2003 را با نامیدن این روز بعنوان روز سیاه در تاریخ عراق، به یاد آورد. وی افزود:
"تا قبل از این هم گروه های آژانس بین المللی انرژی اتمی که یک سری بازرسی ها را در سایت های مختلف عراق صورت داده بودند، این اطمینان را داده بودند که ر کشور نه تسلیحات شیمیایی و نه تسلیحات بیولوژیکی وجود ندارد. اما به دلایلی بعد از بطری دروغین پاول، این مطلب به باد فراموشی سپرده شد. همه چیز اینگونه رخ داد، زیرا واشنگتن تلاش میکرد عراق را به زانو در آورده و مشکلاتش را نقش در حال رشد آن در منطقه به پایان برساند. سایر کشورهای غرب و بریتانیا در وهله اول به این امر راضی بودند. ک توطئه واقعی علیه عراق و دولت صدام حسین شکل گرفت".
عامل حمله به جرج بوش به مجلس عراق راه یافت + عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2018
پرتاب کننده کفش به سمت جرج بوش به مجلس عراق راه یافت + عکس
وی تاکید کرد که دروغ- مهمترین سلاح سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا می باشد. واشنگتن آماده است که به هر وسیله جنایت آمیزی دست بزند تا به اجرای برنامه های خود و ارضاء منافع خود دست یابد.
این خبرنگار عراقی در خصوص تبعات حمله آمریکا به کشورش خاطرنشان کرد: "بابت دروغ پاول، عراق هزینه گزاف غیرقابل ارزیابی را پرداخت کرد: ده ها هزار کشته که بسیاری از آنها کودک بودند، اقتصاد متلاشی شده، عدم وجود زیرساخت و ضمانت اجتماعی، نبود ارتش و دولت مستقل. این دروغ برای ما 13 سال اشغال، توحش آمریکایی ها در زندان های ما را به همراه داشت".
الزیدی همچنین یادآور شد که بعد از افشای واقعیت در مورد شیشه در دست پاول و بهانه های حمله آمریکا به عراق، واشنگتن حتی از ملت عراق عذرخواهی نکرد.
وی در پایان اذعان کرد: "آنها چکار کردند؟ معذرت خواستند؟ نه، حتی اعتراف نکردند که جهان را فریب دادند. این گونه برخورد می کنند که انگار در واقع هیچ چیزی رخ نداده است".
در عین حال رسانه های غربی تنها بر ارتش "پیروزمند" آمریکا تمرکز کردند: مقاومت قهرمانانه عراقی ها رای آنها اصلا جذاب نبود.
چرا بوش از حمله نظامی به ایران منصرف شد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2019
چرا بوش از حمله نظامی به ایران منصرف شد؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала