Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

هر جا سخن از خرابکاری است، رد پای اسرائیل پدیدار می گردد

© Creative Commonsرئیس موساد هم قرنطینه شد
رئیس موساد هم قرنطینه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
اشتراک
در دو دهه پیش و همزمان با تلاش ایران برای تغییر معاملات منطقه پس از پایان جنگ با عراق و دوران بازسازی پس از آن، همواره اسرائیل ایران را خطری جدی برای ماهیت و حفظ برتری خود در منطقه دیده و برای توقف تهران از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. یکی از ابزارهای محبوب اسرائیل در زمان های مختلف، ابزار عملیات های خرابکاری در خاک ایران بوده است.
امروزه تقابل روز افزون ایران و اسرائیل به عنوان و قدرت اول نظامی منطقه که به وضوح دم از نابودی یکدیگر به میان می آورند، برای هیچکس پوشیده نیست. اما یکی از جنبه های این تقابل که با هدف توقف کردن دیگری دون توسل به جنگ مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد و در سالهای اخیر به دفعات از آن استفاده می گردد، عملیات خرابکاری در خاک یکدیگر می باشد.
این مدل مبارزه که در حدود دو دهه پیش و از زمانی که برنامه های هسته ای و موشکی ایران بر خلاف انتظار و علیرغم انواع فشار و تهدید از جانب غرب به شکل ثابتی رو به جلو حرکت کردند، هر از چند گاهی سر تیتر رسانه های جهانی شده و توجه مردم را برای مدتی به خود جلب می کنند، همواره یک مظنون ثابت دارد، مظنونی که نه بخاطر بر چسب های ایران همواره به انجام این اقدامات متهم می گردد، بلکه بعضا خود به کار خود اعتراف کرده، گاهی مقامات غربی و بویژه آ مریکایی بشکل غیر مستقیم به آن اشاره کرده اند و خیلی اوقات رسانه های غربی مدارک قرار داشتن او در ورای این خرابکاری ها، را به نمایش می گذارند. و این مظنون کسی نیست جز اسرائیل!
در آخرین نمونه از این قبیل عملیات ها در ایران، تلاش برای نابودی یک مرکز مهندسی- تولیدی وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان بود. عملیاتی اینبار ناموفق درشامگاه شنبه 8 بهمن 1401 و بواسطه 3 ریز پرنده.
حمله به اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
حمله به تأسیسات اصفهان، جزئیات و واقعیات
ایران پس از چند روز بار دیگر در این حادثه اسرائیل را متهم به اجرای این عملیات نمود.
امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ ای شورای امنیت گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که رژیم صهیونیستی مسئول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌ المللی و محکوم است.
در اینجا اما به اختصار به برخی از این قبیل عملیات های اسرائیل در ایران که همیشه البته با اطلاع و حمایت آمریکا صورت گرفته است، اشاره می کنیم:
بدون شک یکی از پیچیده ترین و البته پر سر و صدا ترین عملیات اسرائیل در خاک ایران که با حمایت و البته مشارکت ایالات متحده آمریکا صورت گرفت، آلوده سازی سیستم های کامپیوتری در تاسیسات هسته ای ایران به بد افزار استاکس نت بود که در سال 1389 تلاش شد به برنامه هسته ای ایران ضربه زده بشود. اقدامی که بنا بز ادعای سایت یاهو در راستای به تعویق انداختن غنی سازی و در نتیجه آن به نتیجه رساندن مذاکرات بود.
در سال 1396 وزارت ارتباطات ایران خبر از حمله به زیرساخت های ارتباطاتی ایران از مبدا اسرائیل و با استفاده از نوع جدید بد افزار استاکس نت داد. خبر این حمله همزمان با اعلام آغاز دور جدید تحریم ها همراه بود.
در طول سال های اخیر چند چهره از دانشمندان هسته ای ایران با سوء قصد مواجه شدند که چندین تن از آنها از جمله مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی و داریوش رضایی‌نژاد، چهار دانشمند هسته ای ایران بودند که بین سالهای 1390-1388 ترور شدند و ایران اسرائیل را عامل قتل ایشان می داند. همچنین عباسی دوانی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی نیز مورد سوء قصد قرار گرفت؛ اما جان سالم بدر برد.
در زمینه ترور دانشمندان هسته ای ایران مهمترین عملیات صورت گرفته، مربوط به ترور محسن فخری نژاد که از آن بعنوان پدر صنعت هسته ای ایران نام برده می شد، بود. وی در عملیاتی بسیار پیچیده که ایران باز هم اسرائیل را عامل آن می داند، امت اسرائیل هرگز زیر بار مسئولیت آن نرفت. این در حالیست که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند منبع در بین سرویس های امنیتی آمریکا، تل آویو را پشت پرده این ترور معرفی کرد. تروری که بسیاری از ابعاد آن هنوز هم افشا نشده است.
اعلام قرمز برای ۴ نفر از عاملان ترور محسن فخری ‌زاده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2021
اعلام قرمز برای ۴ نفر از عاملان ترور فخری ‌زاده
یکی دیگر از عملیات های حائز اهمیت و پر سر و صدایی که اسرائیل مستقیما به انجام آن اعتراف کرد، عملیات دزدی اسناد هسته ای ایران از منطقه ای در شور آباد استان تهران بود. عملیاتی که به ادعای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آن بیش از 55 هزار سند و 180 لوح فشرده مربوط به برنامه هسته ای ایران توسط ماموران این کشور دزیده و به اسرائیل منتقل شد.
یکی از آخرین موارد ترور در خاک ایران مربوط به ترور سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی می باشد که چند ماه پیش صورت گرفت. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام امنیتی آمریکا اعلام کرد که به طرف اسرائیلی به افسران ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که عملیاتی را برای نابودی پاسداری که به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت میکرده، صورت داده است.
اسرائیل از ترور یک افسر بلندپایه ایرانی خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
اسرائیل از ترور یک افسر بلندپایه ایرانی خبر داد
یکی دیگر از موارد عملیات های خرابکاری در ایران و در راستای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران صورت پذیرفت، انفجار در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ها در نطنز بود. ایران در این قضیه بار دیگر انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه گرفت و تل آویو نه چیزی را رد و نه تایید کرد.
یکی از عملیات هایی که گفته می شود توسط اسرائسل در ایران صورت گرفته است، اینبار نه در تقابل با برنامه هسته ای و موشکی ایران، که در زمینه ضربه زدن به صنایع نفتی و پتروشیمی ایران بود. در سال 1395 چند پالایشگاه پتروشیمی در ایران دچار حریق شد. هر چند که ابتدا مقامات ایران گزینه حمله سایبری را رد کردند، اما چندی بعد غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشف "ویروس‌های غیرفعال" در چند مجتمع پتروشیمی را تائید کرد.
گفت و گوی نتانیاهو با بلینکن درباره تقویت اتحاد اسرائیل و آمریکا علیه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
گفت و گوی نتانیاهو با بلینکن درباره تقویت اتحاد اسرائیل و آمریکا علیه ایران
اینها تنها چند نمونه از عملیات های خرابکاری در خاک ایران و در راستای تضعیف این کشور توسط اسرائیل و آمریکا می باشند. عملیات هایی که بعضا با اقدام متقابل طرف ایرانی و گهگاه با وعده پاسخ در وقت مناسب همراه شده است. باید دید سرانجام این قبیل اقدامات پیشگیرانه چه نتیجه ای ا به همراه خواهد داشت: پایان صبر راهبردی ایران و اقدام به پاسخ سخت ترکه می تواند زمینه تقابل دو کشور را ایجاد کند و یا تغییر تاکتیک طرفین در مراحل جدید زورآزمایی طرفین؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала