گزارش و تحلیل

امیرعبداللهیان: ایران در بحران اوکراین به ریشه ی تنش توجه دارد

امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
اشتراک
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه در مراسم افتتاحيه “ششمين كنفرانس تاريخ روابط خارجی" سخن می گفت، در بخشی از سخنرانی خود، به برخی مسائل روز در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران یکی از این موضوعات را بحران و جنگ در اوکراین خواند و گفت: "ما مواضع خود را در این زمینه به صراحت و روشنی بارها بیان کردیم. ابزاری که برخی کشورهای غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می‌شوند، صرفا بهانه و اظهاراتی کاملا بی اساس است. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همانند ایران و سایر کشورهای دیگر دارای همکاری‌های متنوع از جمله همکاری در حوزه دفاعی هستند ، اما ما مخالف جنگ در اوکراین و در هر کجای عالم بوده و هستیم."
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: "جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها و تنها راه‌حل در بحران‌های منطقه‌ای، پیرامونی و بحران اوکراین می‌داند. ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم. در جریان سفر اخیر به اردن نیز به صراحت به آقای بورل گفتم اینکه بیش از 12 میلیارد دلار سلاح تاکنون با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده و از طرف دیگر ایران را در موضوع پهپاد متهم می‌کنید، رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه است. ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین در جنگ اوکراین هستیم".
گزارش روزنامه المستقبل از دلایل تغییر امیر عبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2022
عبداللهیان: به روسیه هیچ گونه سلاحی نداده ایم
امیرعبداللهیان تأکید کرد: "جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین، از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین دفاع کرده و به همین دلیل ما جدایی کریمه و سایر مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ایم و به تلاش‌های خود در سطح رئیس جمهور و وزارت امور خارجه برای توقف جنگ، آتش بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه‌حل سیاسی ادامه می‌‌دهیم".
وزیر امور خارجه جنهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شاهد طرح قطعنامه‌ای غیرالزام آور در پارلمان اروپایی هستیم، گفت: از حدود دو ماه پیش همزمان با تحریکات خارجی و دامن زدن به اغتشاشات در داخل ایران توسط مداخله گران خارجی و سوءاستفاده از عواطف مردم، موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در لیست به اصصلاح تروریستی اتحادیه اروپا مطرح شد. در گفت‌گو با آقای بورل و مقامات کشورهای اروپایی و رایزنی‌های یکایک سفرای ما در اروپا و سازمان ملل به اتحادیه اروپا هشدار جدی داده شد که اگر در خصوص یک نهاد مهم حاکمیتی ایران که نقش مهمی در سال‌های گذشته و به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه داشته است و این نقش همچنان ادامه دارد، اقدامی انجام دهند، پاسخ ایران قوی، موثر و متقابل خواهد بود.
دکتر امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: "مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک منجر به این شد که در حوزه اروپا در پایین‌ترین سطح در پارلمان اروپایی بیان احساسات تند و اظهارات شتاب زده برخی از نمایندگان این پارلمان را شاهد باشیم و نتیجه آن قطعنامه‌ای بود که از منطق و چارچوب‌های حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد قویا فاصله دارد".
سران قوا ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2023
واکنش سران قوای سه گانه ایران به مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: "علیرغم اینکه آقای بورل تصریح می‌کند در اتحادیه اروپا ایده‌ای برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست به اصطلاح تروریستی اروپا وجود ندارد، اما دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شاهد بودم فضای مجلس بسیار ملتهب است و‌ نمایندگان مردم به سمت تصمیماتی قوی و بازدارنده حرکت می‌‌کنند".
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: "جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کند از اظهارات احساسی و رفتار به دور از عقلانیت فاصله بگیرند. به آقای بورل در آخرین تماسم در هفته گذشته تأکید کردم امیدوارم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی برخی از کشورهای اروپایی عقلانیت حاکم شود و سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر نشود".

آنچه امروز در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا بنا دارد به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند. به اتحادیه اروپا اعلام کردیم صرف نظر از مداخلات برخی از کشورهای اروپایی و غربی و دمیدنشان بر اغتشاشات و تشویق آشوبگران در ایران، جمهوری اسلامی ایران مذاکره، گفت‌وگو و تعامل سازنده اتحادیه اروپا و ایران را بهترین گزینه می‌داند ولی در قبال هرگونه تصمیم دیگر اتحادیه اروپا پاسخ متقابل و موثر داده خواهد شد.

امیرعبداللهیان در ادامه به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: "در دستگاه دیپلماسی پایبند به حل و فصل چالش‌ها از مسیر مذاکره هستیم. همچنان گفت‌وگوها و تبادل پیام‌های ما با طر‌ف‌های غربی برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه دارد".
وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: "علیرغم رفتار ریاکارانه برخی از مقامات غربی از جمله آمریکایی‌ها، تبادل پیام کشورهای غربی به ایران و تأکیدشان برای اینکه توافق به گام نهایی خودش برسد، همچنان در دستورکار است. غرب و آمریکا همچنان از مسیر دیپلماتیک پیام‌های خودشان را برای رسیدن به گام‌های پایانی توافق ارسال می‌کنند. ما مرحله‌ای از توافق را در چارچوب رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار دادیم و تبادل پیام‌های ما همچنان جریان دارد".
اعتراضات در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
وحید جلال زاده: یکی از اهداف غربی ها، سوء استفاده از اغتشاشات برای گرفتن امتیازات بیشتراز ایران بود
امیرعبداللهیان افزود: "در مقطعی آمریکا و طرف‌های غربی تصور می‌کردند اغتشاشات موضع جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کرده و اصرار آنها درخصوص شتاب دادن به مذاکرات با این هدف بود که ما از یکی دو خط قرمز خود عبور کنیم اما در نهایت این پیش بینی محقق نشد".
وزیر امور خارجه تصریح کرد: "آمریکایی‌ها زودتر از سه کشور اروپایی متوجه شدند این اغتشاشات به دلیل بصیرت‌ مردم، نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری و تدابیری که اندیشیده شد، نتیجه ای نخواهد داشت. لذا مجددا بر مسیر مذاکره و گفت‌وگو تأکید دارند، البته طرف آمریکایی مایل است این اتفاق از طریق مذاکره مستقیم رخ دهد، ولی ما بدون نیاز به هرگونه گفت‌وگوی مستقیمی، اسناد لازم را در اختیار داریم و طرف مقابل هم این اسناد را دارد و اگر اراده جدی در طرف مقابل باشد توافق را در دسترس می‌دانیم".
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان تصریح کرد: "به مقامات آمریکایی تذکر دادیم که از اظهارات ریاکارانه در رسانه ها اجتناب کنند. آنها در مسیر دیپلماسی این اظهارنظرها را نیاز داخلی افکار عمومی خود ذکر می‌کنند. در هر میز مذاکره‌ای که منافع ملت باشد حضور داریم در قالب گفت‌وگوهای چندجانبه و امیدواریم با عقلانیت و واقع بینی طرف‌های مقابل بتوانیم به نقطه توافق برسیم ولی گزینه‌های جایگزین نیز در دستورکار ایران قرار دارد. دولت ایران و رئیس جمهور محترم بر این نکته تاکید دارند که بدون برجام ، دولت باید بهترین شرایط معیشتی را فراهم کند و زمانی هم که توافق نهایی شود به عنوان یک عامل تسهیل کننده به سایر عوامل اضافه خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала