پایان بی نتیجه دیدار چاووش اوغلو و بلینکن : بحران عمیق بی اعتمادی در بین دو کشور وجود دارد

© AP Photo / Burhan OzbiliciАмериканский флаг на здании посольства США в Анкаре
Американский флаг на здании посольства США в Анкаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
اشتراک
سالهای زیادی است بین دو کشور بحران عمیق اعتماد وجود دارد. یکسری موضوعات وجود دارند که دائما زمینه را برای تنش بین آنکارا و واشنگتن ایجاد می کنند.
18 نوامبر در واشنگتن دیدار مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی او در قالب نشست دوم مکانیزم راهبردی آمریکا و ترکیه برگزار شد.
جامعه کارشناسان و تحلیلگران این انتظار را از این دیدار داشتند که نتایج مشخصی و از جمله در خصوص مسئله تحویل جنگنده های F-16 را به همراه داشته باشد، اما متن بیانیه مشترک در پایان این مذاکرات این انتظارات را برآورده نکرد.
در این سند آمده است: "طرفین مسیر ها و اقدامات برای تحکیم همکاری خود در مسائل دفاعی، مبارزه با تروریسم، امنیت انرژی و غذایی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی را مورد بحث و بررسی قرار داده و همچنین توافق کردند به رایزنی ها در خصوص برخی از مسائل منطقه ای، شدت بخشند".
چاووش اوغلو پس از پایان مذاکرات در پاسخ به سوالات خبرنگاران ترک تاکید کرد که درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های F-16 ارتباطی با بررسی درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو ندارد. وزیر خارجه ترکیه اذعان کرد: "ما بر اینکه کنگره ایالات متحده آمریکا نمی بایست این دو مسئله را مرتبط با هم تصور کند، پافشاری می کنیم".
وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
هشدار چاووش اوغلو: ترکیه از عضویت سوئد در ناتو حمایت نخواهد کرد
این دیپلمات ترکیه ای در خصوص سوریه تاکید کرد که ترکیه برای همکاری با ایالات متحده آماده می باشد، اما واشنگتن "یکسری قول هایی که پیشتر به آنکارا داده شده است، را عمل نکرده". "آنها (آمریکایی ها) در هر دیدار و هر بیانیه ای در مورد اهمیت ترکیه بعنوان متحدی در ناتو، تاکید می کنند. اما آیا این رویکرد بازتابی را در واقعیت پیدا می کند؟ خیر. بویژه زمانی که ما در مورد آن حمایتی صحبت می کنیم که آنها از YPG در سوریه می کنند".
کارشناس: بین دو کشور یک بحران به درازا کشیده اعتماد مشاهده می شود.
گلرو گزر سرکنسول سابق ترکیه در لس آنجلس و کارشناس سیاست خارجی نظرات خود در خصوص نتایج دیدار وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن را با Sputnik در میان گذاشت.
گزر عنوان کرد: "سالهای زیادی است بین دو کشور بحران عمیق اعتماد وجود دارد. یکسری موضوعات وجود دارند که دائما زمینه را برای تنش بین آنکارا و واشنگتن ایجاد می کنند و این به خصوص مسئله سوریه، مبارزه ترکیه با تروریسم، حمایت آشکار آمریکایی ها از یونان و غیره می باشد. سفر چاووش اوغلو اولین سفر یک مقام بلند پایه ترکیه به واشنگتن بعد از رسیدن بایدن به قدرت می باشد. این امر به خودی خود بیانگر این است که روابط دوجانبه در چه شرایطی وجود دارد. ما می بینیم که پیشرفت مشخصی رخ نمی دهد. طرفین نمی توانند در خصوص مجموعه ای از مسائل به توافق برسند. و این مشکل اصلی است".
ترکیه از آمریکا انتظار مشارکت در مبارزه با تروریسم در سوریه را دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2023
کالین: ترکیه از آمریکا انتظار مشارکت در مبارزه با تروریسم در سوریه را دارد
گزر در خصوص چشم انداز ارسال جنگنده های F-16 به ترکیه تصریح کرد: "در واقع مانعی برای فروش این هواپیماها به ترکیه وجود ندارد. همه چیز بستگی به تصمیم دولت آمریکا دارد. اما تا جایی که من درک می کنم، از نتایج این مذاکرات اینطور بر می آید که ولت ایالات متحده قصدی برای تصمیم مثبت در مورد این مسئله ندارد. در حال حاضر درخواست جهت بررسی در اختیار کنگره قرار گرفته است. احتمالا ترکیه میتواند انتظار یاس را داشته باشد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала