Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

بحران انرژی در ایران

© Sputnik / Somayeh Pasandide تلفات چشمگیر گاز گرفتگی در ایران
تلفات چشمگیر گاز گرفتگی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2023
اشتراک
بحران انرژی در ایران چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود انرژی گاز و برق و استفاده نادرست از انرژی در کشور ایران است. با کمبود گاز، تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
به گزارش اسپوتنیک، ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر شناخته شدن گاز جهان برای تأمین نیاز داخلی با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبروست. با مقایسه حجم تولید گاز ایران با مصرف و صادرات، روزانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی ایران در شبکه فرسوده انتقال و توزیع به هدر می‌رود.
بر اساس آمار بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی و وزارت نفت ایران روزانه نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی ایران در همان مرحله تولید به خاطر عدم نصب تجهیزات جمع‌آوری "گاز همراه" در میادین نفت توسط مشعل‌ها سوزانده و به هدر داده می‌شود. و ارزش سالانه تلفات گاز ایران در مرحله تولید حدود ۲۰ میلیارد دلار و در مرحله انتقال و توزیع حدود ۸ میلیارد دلار است.
به دنبال موج جدید سرما در زمستان ۱۴۰۱ و کمبود گاز، بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و شهرک‌های صنعتی در استان‌های مختلف ایران مجبور به کاهش ساعت کاری یا تعطیلی کامل شده‌اند. بحران گاز همچنین باعث توقف تحویل گاز به صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان و نیروگاه‌های برقی شد و جریان گاز بیش از ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی اخطارهای صادرشده قطع شده‌ است.
تولید حداکثری گاز ایران در زمستان سال جاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2022
تولید حداکثری گاز ایران در زمستان سال جاری
جمعیت گسترده‌ای از مردم ساکن پنج استان خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و مازندران از چهارشنبه نوزدهم دی ماه و پیش از دیگر مناطق ایران با بحران گاز مواجه شده‌اند و مردم در بسیاری از استان‌های دیگر نیز از روزهای جمعه و شنبه با "افت فشار گاز خانگی" مواجه شده‌اند.
استانداری تهران و آذربایجان شرقی از تعطیلی ادارات، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس با هدف مدیریت مصرف گاز در روز شنبه خبر داده بودند و استاندار خراسان شمالی نیز گفته بود به خاطر کسری گاز، تعطیلات تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.
در بسیاری از مناطق ایران، تعداد قابل توجهی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دلیل کمبود گاز قطع شد. پیش‌تر نیروگاه‌های برق ایران برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، مازوت مصرف کردند و این موضوع باعث آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ شد.
کنتور گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
رییس سازمان مدیریت بحران ایران: قطعی گاز نداریم
همچنین علیرضا فخاری، استاندار تهران، نیز اعلام کرده بود که تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تهران در روز یک‌شنبه تعطیل است، و به غیر از امتحانات پایه دوازدهم و امتحانات برخی دانشگاه‌ها، مدارس غیر حضوری و دانشگاه‌ها نیز تعطیل است.
علیرضا فخاری تأکید کرده بود که بنابر اعلام وزارت نفت، شرایط تأمین گاز خانگی در روز یک‌شنبه و روزهای آینده به‌مراتب بدتر از روز شنبه خواهد بود و به همین منظور تعطیلی کامل تهران در دستور کار قرار گرفت.
با وجود وضعیت بحرانی گاز در بسیاری از استان‌های ایران، عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز گفت:
"آنچه که مردم تاکنون تجربه کرده‌اند افت شدید گاز یا مشکلات فنی بوده است و هنوز گاز به طور کامل قطع نشده است و عبور از این بحران با صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان خانگی ممکن خواهد بود".
جواد اوجی، وزیر نفت، مردم را تهدید کرده بود که در صورت مصرف "خارج از الگو" گازشان قطع می‌شود و "مردم بعداً دربارهٔ این مسئله نباید گله‌مند شوند". او همچنین به شهروندان توصیه کرد برای مقابله با سرما در شرایط کمبود و قطع گاز در خانه لباس گرم بپوشند.
اوجی : ایران آماده کمک به تامین امنیت انرژی در جهان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2022
اوجی : ایران آماده کمک به تامین امنیت انرژی در جهان است
یکی از مدیران شرکت گاز گفته‌ بود که در برخی از مناطق برای مصرف، کپسول‌های گاز باید جایگزین شود. مهدی چمران عضو شورای شهر تهران نیز اعلام کرد: "درخواست ما این است که مردم خودشان به خودشان یاری برسانند که از این سرما آسیب نبینند."
همچنین روز یکشنبه رئیس پلیس‌راه کشور هم از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان کشور خبر داده بود و از مردم خواست که از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
ساعاتی پیش از اعلام تعطیلی کامل روز یک‌شنبه پایتخت، مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، نیز به خبرگزاری فارس گفت که مصرف گاز فقط در تهران "به روزانه ۱۲۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است که رقم بالایی است و گازرسانی به سایر استان‌های شمالی و شمال شرقی را با مشکل مواجه می‌کند".
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، نیز با تاکید بر بحرانی بودن اوضاع تامین گاز به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مصرف گاز در بخش خانگی به مرز ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و این میزان باید به زیر ۵۷۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش یابد تا کشور از بحران گاز خارج شود.
صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در واکنش به سخنان وزیر نفت مبنی بر دمای زیر 10 درجه هوا گفت: "امسال زمستان سختی نداریم و با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که به دمای میانگین رسیده‌ایم و در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیر صفر بود."
ایران برای چندمین سال پیاپی است که به خاطر عدم توسعه میادین گازی و تلفات گسترده گاز در مرحله تولید، انتقال و توزیع با کسری شدید گاز در فصول سرد مواجه است؛ به‌طوری که پارسال ایران با متوسط تولید روزانه ۷۲۸ میلیون متر مکعب گاز، ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در زمستان داشت.
چنین میزان هنگفتی از کسری گاز، معادل یک و نیم برابر کل مصرف گاز ترکیه است. در همین حال، مقامات ایران می‌گویند کسری گاز سال جاری ایران بیشتر از پارسال خواهد بود.
پیشتر بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت ایران، از نیاز به فقط "پنج میلیارد دلار" برای جلوگیری از مشعل‌سوزی سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز (روزانه نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب) خبر داده بود.
ایران بیش از دو دهه است که بعد از روسیه بیشترین تلفات گاز در مرحله تولید در جهان را دارد. مقامات ایران همچنین از لزوم سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای نوسازی شبکه گاز کشور جهت جلوگیری از تلفات نشت گاز در مرحله انتقال و توزیع خبر داده بودند. ارقام یاد شده برای سرمایه‌گذاری، مجموعا ۱۵ میلیارد دلار است که معادل دو ماه صادرات نفت ایران با قیمت‌های کنونی در شرایط بدون تحریم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала