کارشناس: اشتباهات پیشین ناتو، دلیل درگیری های امروز اوکراین است

© Sputnikعملیات ویژه روسیه در اوکراین
عملیات ویژه روسیه در اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
اشتراک
فیلیپس مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، ناتو می توانست از درگیری در اوکراین جلوگیری کند، اما این کار را نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، "دیوید فیلیپس"، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا در دولت سه رئیس جمهور ایالات متحده، در مقاله ای برای مجله "نشنال اینترست" نوشت: "ناتو در گذشته در برخورد با روسیه اشتباهات زیادی مرتکب شده که منجر به درگیری در اوکراین شده است".
پیش از این ولادیمیر پوتین در نشستی با اعضای خانواده های نظامیان شرکت کننده در عملیات ویژه نظامی روسیه گفته بود که اگر کودتای سال 2014 در اوکراین رخ نمی داد، اصلاً خصومتی نیز رخ نمی داد. وی همچنین اضافه کرده بود که روسیه به دلیل تلاش کسانی که "تلاش داشتند روسیه را اداره کنند"، در وضعیت فعلی قرار گرفت. و همه چیز از اوایل دهه 2000 شروع شد.
در مقاله فیلیپس آمده است:" ریشه های بحران کنونی را می توان در بیانیه پایانی نشست سال 2008 ناتو در بخارست جستجو کرد که مدعی شد اوکراین روزی به ناتو خواهد پیوست. این چشم انداز باعث ایجاد نگرانی در مسکو شده بود".
به گفته نویسنده، نگرانی کرملین تنها زمانی تشدید شد که واشنگتن از کودتای دولتی در کی یف حمایت کرد. پس از آن، ناتو فرصت های زیادی برای دخالت در روسیه داشت. فیلیپس توضیح داد که بسیاری از این اقدامات در نهایت انجام شد، اما خیلی دیر.
این کارشناس معتقد است که کمک به اوکراین پس از شروع عملیات نظامی ویژه ناامید کننده بود. در ابتدا به جای سلاح های کشنده به کی یف باند پزشکی و زره پوش به عنوان کمک ارسال شد. پس از آن غرب تصمیم گرفت که برای نیروهای مسلح اوکراین به جای مدل های مدرن، تجهیزات نظامی زمان شوروی کفایت می کند.
او در پایان گفت، در حالی که مقابله با روسیه در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، این نگرانی وجود دارد که رهبری جدید کنگره از حمایت خود دست بکشد.
در پایان دسامبر سال گذشته، کاخ سفید و آلمان اعلام کردند که قصد دارند خودروهای نظامی بردلی و ماردر و همچنین باطری های اضافی سامانه های دفاع هوایی پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار دهند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به نوبه خود قول داد تا خودروهای زرهی یا تانک های چرخ دار AMX-10RC را برای کی یف تامین کند. همچنین روز گذشته، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، طی گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، وی را از تصمیم انتقال تانک های چلنجر 2 به اوکراین مطلع کرد.
پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر خاطرنشان کرده بود که روسیه هرگز از مذاکره با اوکراین خودداری نکرده است و مقامات کی یف، این مذاکرات را برای خود ممنوع کرده اند. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو به دنبال چرخاندن چرخ درگیری اوکراین نیست، بلکه به دنبال پایان دادن به آن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала