گزارش و تحلیل

زن عرب عضو کنست: ما چیزی برای مقابله با دولت جدید نتانیاهو نداریم و دوره فاشیسم در انتظار ماست

© Depositphotos.com / Romayanu.gmail.comکنست، پارلمان اسرائیل
کنست،  پارلمان  اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2023
اشتراک
اختصاصی
آیدا توما، عضو دوره جدید کنست (پارلمان اسرائیل) از فهرست مشترک عربی، در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک، تعریف کرد که چگونه اکنون نمایندگان عرب در اپوزیسیون اسرائیل به بقای خود ادامه می دهند و چرا نمی توانند با دولت راست افراطی نتانیاهو مقابله کنند و همچنین اینکه اعراب اسرائیل باید برای روبرو شدن با سرکوب واقعی فاشیستی آماده شوند.
- نظر شما درباره دولت جدید نتانیاهو چیست؟

"واضح است. این که نتانیاهو برای بازگشت به قدرت، شاید خطرناک ترین دولت تاریخ اسرائیل را تشکیل داده است. این دولت تا به حال هرگز اینقدر رادیکال و به فاشیسم نزدیک نبوده است. و من اغراق نمی کنم: تعدادی از وزرای جدید رسالت خود را در برتر کردن یهودیان در مقایسه سایر ساکنان اسرائیل، تحقیر و شکست دادن اعراب و دروزها در مبارزه برای حقوقشان می دانند. آنها در استفاده از خشونت و تروریسم آشکار برای رسیدن به اهداف خود تردید نخواهند کرد.

چرا نتانیاهو به چنین متحدانی نیاز دارد؟ همه در اسرائیل این را می‌دانند: او صرفاً تلاش می‌کند از حبس واقعی خود در زندان برای رسوایی‌های فساد مالی اجتناب کند. به این دلیل برای تصاحب مجدد صندلی نخست وزیری مجبور بود به همه شرایط صهیونیست های افراطی راست گرا تن در دهد. اکنون یک حکومت آشکارا فاشیستی در انتظار ماست که زندگی همه غیریهودیان و همچنین غیریهودیان طبق قوانین حقوق یهودی،هلاخا را دشوار خواهد کرد.

علاوه بر این، نباید امیدوار بود که نتانیاهو بتواند وضعیت موجود در سرزمین‌های فلسطینی را حفظ کند: دولت جدید قطعاً تلاش خواهد کرد قطعه بزرگی را در کرانه باختری جدا کند".
- اکنون معلوم است که نتانیاهو به اصلاحاتی که جناح راست خواستار آنها بودند: از جمله محدود کردن عملکرد دادگاه عالی و بازگرداندن مجازات اعدام برای تروریست ها تن در داده است. به نظر شما خطر این تصمیمات چیست؟
صادقانه بگویم، کار دیوان عالی اسرائیل پیش از این به‌ویژه در رابطه با فلسطینی‌ها از ایده‌آل فاصله داشت. و اکنون دادگاه عالی نمی تواند قانونی را که از نظر قانون اساسی با آنچه کنست تصویب می کند مغایرت دارد، لغو کند. این بدان معناست که پارلمان عملاً آخرین مرجع تصمیم گیری در مورد مسائل حقوقی می شود. هیچ چیز خوبی برای حقوق و آزادی های اقلیت های قومی حاصل نخواهد شد.
اگر دولت، قانونی در مورد اعدام اسرای فلسطینی که در اسرائیل عملیات انجام می دهند ارائه کند، اکثریت را به دست آورده و تصویب می شود. اما این خطر جدی وجود دارد که این قانون صرفاً به ابزاری برای سرکوب جمعی فلسطینیان و شهروندان عرب اسرائیل تبدیل شود. این آپارتاید واقعی است."
پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2022
با ورود نتانیاهو، منطقه شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟
ـاقدامات دولت جدید چه تاثیری بر سیاست خارجی اسرائیل خواهد داشت؟
ـ متأسفانه، عرصه بین‌الملل چندان نگران آنچه در حال رخ دادن است نیست. توافقات شرم آور برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با تل آویو تنها به ایجاد نوعی مصونیت بین المللی برای دولت جدید کمک می کند. چگونه می خواهیم به دنیا توضیح دهیم که بن گویر یک فاشیست است که از اعراب متنفر است اگر او با وزیران عرب دست بدهد ؟ هیچکس به حرف ما، اعراب اسرائیلی، باور نخواهد کرد.
در مورد خطر واقعی آغاز موج جدیدی از اشغال سرزمین های فلسطینی، جهان در حال حاضر تا چنان حدی درگیر رویدادهای دیگر است که نمی تواند جلوی اسرائیل را بگیرد . معلوم است که دست دولت جدید باز است."
- نظر اسرائیلی ها نسبت به تشکیل چنین دولت افراطی چیست ؟
از نقطه نظر عملی، راست افراطی اسرائیل در انتخابات اخیر بیشترین آرا را به دست آورد. یعنی اکثریت مردم به نوعی از آنها حمایت می کنند. اما حالا. زمانی که این سیاستمداران شروع به فعالیت کردند، نگرانی عمومی به وجود آمد که اسرائیل با چنین سیاست داخلی دچار نزول شود. مردم هیچ افزایش خشونت یا قوانین نژادپرستانه را نمی‌خواهند، چه رسد به یک جنگ جدید. محدودیت تعدادی از آزادی های شخصی و اجبار عمومی برای رعایت هنجارهای یهودیت نیز بسیاری از اسرائیلی های سکولار را می ترساند.
- ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ سیاستمداران رادیکال کنترل سیاست داخلی اسرائیل را به دست می گیرند. آیا آنها می توانند به بهانه مبارزه با افزایش جرایم جنایات، تامین مالی پروژه های کمک به فلسطین را متوقف کنند؟
ـ "مطمئناً آنها می توانند چنین کاری را بکنند. این دو، همانطور که شما به درستی اشاره کردید، خطرناک ترین افراد در دولت جدید هستند. هر دو صهیونیست افراطی راست هستند که آشکارا با جمعیت عرب کشور مشترک ما مخالفت می کنند. آنها فاشیست های واقعی هستند. بن گویر از قلع و قمع قبرستان های مسلمانان و مسیحیان در بیت المقدس حمایت می کند. و هنگامی که او سمت وزارت را به دست آورد، تروریست های یهودی آزادی بیشتری در اعمال خود خواهند داشت. و همه ساکت خواهند بود – چون ارتدوکس‌های افراطی اسرائیل می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهندو نمی‌ شود آنها را مورد انتقاد قرار داد."
- نمایندگان عرب کنست اکنون چگونه عمل خواهند کرد و آیا می توانند در برابر رادیکال های حاکم مقاومت کنند؟
ـ افسوس که تعداد نمایندگان عرب در مجلس جدید کمتر خواهد بود. به این دلیل تعداد کمی از اعراب، حتی اگر در میان احزاب چپ و سیاستمداران یهودی مدافعانی داشته باشیم، نمی‌توانند با اقدامات تندروها در حکومت مقابله کنند. اگرچه، البته، ما تلاش خواهیم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала