با ورود نتانیاهو، منطقه شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟

© Sputnik / Irina Kalashnikova /  مراجعه به بانک تصاویر پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل
پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2022
اشتراک
بنیامین نتانیاهو بار دیگر به عنوان نخست وزیراسراییل سوگند یاد کرد.
بنیامین نتانیاهو که به عنوان نخست وزیراسراییل سوگند یاد کرد، اولین جلسه کابینه جدید این کشور را برگزار کرد و اهداف اصلی دولت خود را اعلام کرد. نخست وزیر اسرائیل پیش نویس برنامه فعالیت های دولت جدید خود را منتشر کرد.
علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی، نیمی از برنامه به سیاست خارجی اسرائیل می پردازد که با توجه به تغییر نظام سیاسی روابط جهانی و ابعاد منطقه ای آن، مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد. تورال کریموف، شرق شناس، نویسنده برنامه "چرخش به شرق" در رادیو اسپوتنیک، پیش‌بینی خود را از برنامه نتانیاهو و اسرائیل در آینده نزدیک ارائه کرد. در برنامه نخست وزیر جدید اسرائیل آمده است:
فلسطین اسرائیل است
سیاست شهرک سازی (توسعه شهر سازی) اسرائیل ادامه خواهد یافت. نتانیاهو این ایده، برنامه را رها نمی کند، قصد دارد بخشی از سرزمین کرانه باختری را الحاق کند. بر اساس برنامه وی، حاکمیت اسرائیل به "تمام سرزمین‌های ارتس اسرائیل" تعمیم می‌یابد. و در اینجا منظور نام "دولت اسرائیل" در زبان عبری نیست، بلکه منطقه تاریخی دولت‌های یهودی کتاب مقدس در مفهوم جغرافیایی فلسطین است. : از نیل تا فرات، به استثنای نوار غزه، که از قضا، طبق کتاب مقدس، از نظر تاریخی بخشی از کشور فلیستیم است.
اتم ایران باید نابود شود
این شعاری است که نتانیاهو با آن به مبارزه خود علیه ایران ادامه خواهد داد. هیچ مصالحه ای در مورد برنامه هسته ای ایران و تمدید برجام توسط اسرائیل تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت. نتانیاهو به هر کاری برای مقابله حداکثری با ایران در همه جهات و جلوگیری از انعقاد برجام ادامه خواهد داد
اورشلیم پایتخت اسرائیل است
موضوع اورشلیم بسته شده است. نتانیاهو در جهت به رسمیت شناختن بیشتر بین المللی اورشلیم به عنوان پایتخت واحد و غیرقابل تقسیم این کشور تلاش خواهد کرد. اینکه چگونه این امر با اهداف وی برای گسترش به رسمیت شناختن دیپلماتیک در منطقه و همچنین توسعه روابط موجود و در حال توسعه ارتباط دارد، کاملاً مشخص نیست. با این حال، این بند از برنامه ممکن است ولیعهد سعودی و همچنین رئیس جمهور ترکیه را شدیدا عصبانی کند..
هرگونه صلح با کشورهای عربی بر اساس شرایط اسرائیل و با پول اعراب میسر خواهد بود
نتانیاهو برنامه‌های خود را برای "تقویت صلح با همه همسایگان" اعلام کرد، اما به شرط حفظ "منافع تاریخی و ملی" اسرائیل صورت می گیرد. انتظار هیچ پیشرفتی در مسیر سوریه و لبنان وجود ندارد. اما برای اردنی ها، با توجه به تنش روابط بین نتانیاهو و ملک عبدالله، این نکته ممکن است جالب باشد. همچنین قصد دارند دایره شرکت کننده های عربی در "توافق ابراهیم" را گسترش دهند. مصاحبه با تلویزیون سعودی، تبریک به دلیل انتخاب شدن از سودان و موضع مبهم عمان (از نظر عدم پذیرش تماس با اسرائیل) این امکان را می دهد که این برنامه ها کاملاً واقع بینانه باشد، به خصوص اگر طرف سومی باشد، همانطور که در مورد امارات، مراکش و بحرین اتفاق افتاد در ازای به رسمیت شناختن و برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، شرکای عربی چیزی دریافت نکردند. واضح است که صحبت از کدام طرف سوم است، یعنی سیگنالی نه تنها برای اعراب، بلکه برای واشنگتن نیز می باشد.
افزایش جمعیت اسرائیل
دولت جدید به تشویق بازگشت به کشور ادامه خواهد داد. با توجه به روند افزایش چنین احساساتی در میان یهودیان قومی در کشورهای اروپایی و روسیه، این نکته مهمی است. موضوع جمعیت از زمان تأسیس این کشور یک جهت استراتژیک برای دولت اسرائیل بوده است و نتانیاهو قرار نیست از آن غافل شود. بنابراین، باید منتظر موج های جدید مهاجرت و بازگشت یهودیان قومی از کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه و کشورهای مشترک المنافع باشیم. و جمعیت عرب اسرائیل و همچنین فرزندان آوارگان فلسطینی نباید خود را فریب دهند. سیاست نتانیاهو و راست‌گراترین دولت او در تاریخ این کشور سخت‌تر خواهد بود.
ارتفاعات جولان برای همیشه به اسرائیل اختصاص خواهد یافت
کار برای ترویج به رسمیت شناختن بین المللی الحاق بلندی های جولان ادامه خواهد یافت. برنامه هایی انگیزه ساز برای سکونت در این مناطق و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها تدوین خواهد شد. بنابراین، دروزی های محلی ممکن است مجبور به باز کردن فضا می شوند. صلح با سوریه در چنین شرایطی چیزی از قلمرو داستان های ضد علمی تخیلی است.
امارات، بحرین و مراکش به شرکای قوی اسرائیل تبدیل خواهند شد
همکاری و روابط با شرکت کنندگان "توافق ابراهیم" گسترش و تعمیق خواهد یافت. تعجب آور نیست، زیرا روند توسعه بخش های جدید اقتصاد، انرژی سبز، کشاورزی با فناوری پیشرفته، علم، همکاری در مجتمع های نظامی- صنعتی و سرمایه گذاری متقابل و غیره همه چیزهایی هستند که مورد علاقه طرفین است. این امر روابط اسرائیل را با شرکای جدید عرب متمایز می کند، روابط آن با شرکای قدیمی عرب در قالب مصر و اردن که همکاری فرامرزی در زمینه امنیت، مسائل مربوط به فلسطین و موازنه قوا در درجه اول قرار دارد. و بالعکس، اگر کشورهای متحد در مسئله ایران "دستیاران" مناسبی نباشند، کشورهای جدید ازجمله امارات و بحرین، و یعنی ریاض (البته سعودی ها هنوز روابط خود را رسمی نکرده اند ) – متحدانی هستند که اسراییل لازم دارد.
نتانیاهو قصد دارد با آمریکا به یک رژیم بدون روادید دست یابد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала