حمایت ترکیه از طرح کی یف برای حل و فصل مناقشه اوکراین

© AP Photo / Burhan Ozbiliciوزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد
وزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2023
اشتراک
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا از طرح 10 ماده ای کیف برای حل و فصل اوضاع اوکراین حمایت می کند و به گفته وی، طرف ترکی در حال کار بر روی این سند است.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" به نقل از منابعی در محافل دیپلماتیک اروپایی و اوکراینی گزارش داده بود که اطرافیان ولادیمیر زلنسکی در حال نهایی کردن "طرح صلح" ده ماده ای برای بحران اوکراین بوده و قصد دارند ایده های خود را در ماه فوریه ارائه کنند.
زلنسکی پیشتر گفته بود که در طی سخنرانی آنلاین در اجلاس سران گروه 20، چشم انداز خود در مورد 10 مورد از اقدامات برای بازگرداندن صلح در اوکراین را بیان کرده بود.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، استقبال روسیه برای گفت‌وگو درباره اوکراین را تایید کرد، مشروط بر اینکه کی یف الزامات شناخته شده را برآورده کند و واقعیت‌های سرزمینی جدید را در نظر بگیرد.
چاووش اوغلو در یک کنفرانس مطبوعاتی در آفریقای جنوبی گفت:" ما معتقدیم که این جنگ بر سر میز مذاکره پایان خواهد یافت. اگر هر چه زودتر به این مهم برسیم، بهتر است. در ماه مارس سال گذشته در استانبول، تحولات خاصی رخ داد، اما پارامترها و واقعیت های جدیدی ظاهر شد. روسیه اکنون آمادگی خود را برای مذاکره ابراز می کند، زلنسکی طرحی 10 ماده ای را مطرح کرد. ما از این طرح حمایت می کنیم و روی آن کار می کنیم. هدف ما نظارت بر موارد خاصی است. ترکیه فعالانه در این راستا مشغول به کار است".
"دیمیتری کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین، پیشتر گفته بود که مقامات اوکراینی مایلند تا پایان ماه فوریه یک "اجلاس صلح" در محل سازمان ملل با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان به عنوان میانجی احتمالی برگزار کنند. دفتر گوترش اعلام کرد که او تنها با رضایت همه طرف ها از جمله روسیه آماده میانجیگری است. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه نیز گفت که هیچ "طرح صلح" برای اوکراین وجود ندارد و طرحی که واقعیت های امروز را در قلمرو روسیه و مناطق جدید آن در نظر نگیرد، نمی تواند صلح آمیز باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала