گزارش و تحلیل

رسانه: ادامه بحران اوکراین و بدشانسی رژیم زلنسکی

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر فرا خوانده شدن 36 هزار نیروی ذخیره به ارتش اوکراین
فرا خوانده شدن 36 هزار نیروی ذخیره به ارتش اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2023
اشتراک
سال 2023؛ احتمال وقوع جنگ جهانی جدید از بین نخواهد رفت.
اسپوتنیک به نقل از پرتال یاهو نیوز ژاپن می نویسد: "تقریبا یک سال از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در شرق اوکراین می گذرد. رسانه های اصلی غربی، مانند زمان جنگ جهانی دوم، تنها آنچه را که لازم می دانند، گزارش می دهند. رسانه های شرقی هیچ تفاوتی با آنها ندارند. بنابراین بسیاری از افراد غرق در اضطراب و تردید هستند. بر اثر حملات موشکی گسترده روسیه، زیرساخت های کی یف ویران شده است. و آیا فکر می ‌کنید در چنین شرایطی، ساکنان آن واقعاً به ادامه عملیات نظامی و پیروزی اوکراین باور دارند؟"
هجوم روسیه خط مقدم را ویران کرد
با نگاهی به وضعیت کنونی اوکراین، می توان گفت که روسیه در حال آماده شدن برای یک حمله گسترده است. و اگر نیروهای مسلح اوکراین شهر باخموت، مهمترین مرکز حمل و نقل را از دست بدهند، درگیری فوراً علیه اوکراین تبدیل خواهد شد. پیروزی در جنگ ها با سلاح به دست نمی آید. اگر سربازی برای استفاده از سلاح وجود نداشته باشد جنگ بی فایده است. و به دلیل تلفات هنگفت در آغاز درگیری، نیروهای مسلح اوکراین به شدت کمبود پرسنل دارند.
سفر ولادیمیر زلنسکی به واشنگتن فقط به قصد درخواست کمک نظامی نبود. شواهدی وجود دارد که او در حال از دست دادن قدرت سیاسی در اوکراین است. روابط بین ارتش در حال جنگ و زلنسکی بدتر می شود. و بنابراین، تمایل او برای تبدیل درگیری "روسیه علیه اوکراین" به جنگ "ناتو علیه روسیه" قابل درک است. اما پس از آن خود اروپا، به ویژه بخش شرقی آن، ممکن است به میدان جنگ تبدیل شود و اروپا دوست دارد از این امر اجتناب ورزد.
نگاهی به علل درگیری
می توان با اطمینان بالایی ادعا کرد که درگیری نظامی کنونی اوکراین با این پرسش آغاز شد که آیا جمهوری هایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل شدند، می توانند به طور کامل از روسیه جدا شوند؟ هر یک از آنها روابط نزدیکی با روسیه در زمینه های مختلف داشتند: اقتصاد، صنعت نظامی، انرژی، زبان، آموزش و فرهنگ. و "استقلال" به معنای فرصت آسان برای خروج از فضای مشترک نیست. به عنوان مثال، آلمان شرقی سابق به طور ناگهانی پس از فروپاشی دیوار برلین به زوال افتاد. همین را می توان در مورد اوکراین نیز گفت. منطقه صنعتی در شرق اوکراین بخشی از یک مجتمع بزرگ صنعتی با روسیه بود. بازارهای مواد خام، انرژی، تولید و فروش از نزدیک یکپارچه شده بودند. و مشکلات زیادی در موضوع ادغام اقتصاد اوکراین با غرب وجود دارد. این هم انرژی است و هم این واقعیت است که محصولات صنعتی اوکراین را نمی توان به راحتی در غرب فروخت. به هر حال، این یک مشکل واقعی برای همه کشورها و مناطق اروپای شرقی است. در مورد مسائل نظامی، اینجا همه چیز پیچیده تر است. به ویژه، مناطق جنوبی اوکراین همیشه محل استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه بوده و روس‌ها در آن زندگی می‌کنند. فقط کافی است به بندر سواستوپل روسیه در کریمه نگاه کنیم.
دادن وضعیت زبان رسمی به زبان اوکراینی جرقه آتش شده است
این سوال که چگونه اتحاد ملت ها حول زبان ها به اقلیت های قومی آسیب می رساند، یک مشکل جهانی است. وقتی تقدم زبان ملت بومی به اجبار در کشور وارد می شود، افراد طرد شده از حوزه عمل آن، حقوق مدنی خود را به تمام معنا و نه فقط به معنای زبانی، از دست می دهند. Serhii Plokhy، مورخ اوکراینی الاصل از دانشگاه هاروارد، اتحاد اوکراین را در کتاب خود SerhiiPlokhy، TheGatesofEurope.Ahistory of Ukraine، 2015 به عنوان یک پیروزی برای زبان اوکراینی توصیف می کند. البته از دیدگاه غرب، این کتاب ممکن است راحت ترین تاریخ اوکراین باشد، اما انفجاری است. ژاک بو افسر سابق اطلاعات نظامی و حافظ صلح سوئیس در کتاب خود"Jacques Baud, Operation Z, ,
2022" موضوع زبان را مهم ترین دلیل پیدایش درگیری نظامی در اوکراین می داند. و در کتاب دیگری به نام "GouvernerparFakeNews، 2020" به ویژه می‌گوید که نه تنها روس‌ها، بلکه مجارها و یهودی‌ها نیز که از اوکراینی‌ها پایین‌تر به حساب می‌آیند، هدف حملات نئونازی‌های اوکراینی قرار گرفتند.
اینک، در 23 فوریه 2014، قانونی که زبان های روسی و اوکراینی را به یک اندازه در اوکراین رسمی می کرد، لغو شد. این امر به جنبش های مقاومت جمعیت در دونباس و کریمه منجر شد.
به تدریج، به اصطلاح "مسئله اوکراین" با مشکل گسترش ناتو به شرق پیوند خورد. معلوم شد که مشکل اصلا در اوکراین نیست. مشکل در درگیری ناتو و روسیه است. علاوه بر این، به معضل رویارویی غرب و جهان غیرغربی، بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است.
عصر درگیری در سراسر جهان
کی یف از نظر تولید ناخالص داخلی، شانسی برای شکست دادن روسیه را ندارد. از این رو اوکراین چاره ای جز کشاندن غرب به درگیری خود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد، اروپای شرقی خودش وارد جنگ شده و حتی ممکن یک جنگ جهانی آغاز شود. یک گزینه صلح احتمالی که مسکو می تواند با آن موافقت کند: اوکراین یک منطقه بینابینی بی طرف اعلام شده و به هیچ وجه یک پایگاه موشکی ناتو نشود. در غیر این صورت، اوکراین می تواند به طور کامل نابود شود.
و اگر ناتو به کمک رسانی به آن در حجم فعلی ادامه دهد، این کار می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود. از این رو، اکنون شجاعت واقعی کی یف در حکم آتش بس بدون پهلوان بازی دروغین خواهد بود.
نویسنده: AkihiroMatoba، دکترای اقتصاد و علوم سیاسی، استاد اقتصاد در دانشگاه کاناگاوا. عضو هیئت تحریریه شین مگا برای انتشار آثار کامل مارکس و انگلس به زبان ژاپنی. نویسنده کتاب ها و مقالات علمی بسیاری: "هژمونی آمریکایی: دین جدید"، "پس از سرمایه داری چه خواهد شد" و غیره.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала