نگاه ویژه اسپوتنیک

آیا گفتگوهای وین از سر گرفته می شود؟

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2023
اشتراک
آیا باز شدن کانال عمان برای گفتگوی غیر مستقیم و نیز گفتگوی سیاسی مقامات ایران و اروپا در امان اردن به از سرگیری گفتگوها در باره بازگشت به توافق هسته ای خواهد انجامید.
گفتگوهای سیاسی وین میان ایران و مجموعه بین المللی که بیش از یک سال است که آغاز شده بود تاکنون به نتیجه نرسیده و چند ماهی است به طور کامل متوقف شده است و دو طرف ایرانی و غربی یکدیگر را به طرح موضوعات خارج از دستور کار گفتگو، متهم می کنند و آن را علت اصلی توقف گفتگوها می دانند. ایرانیها، امریکا را متهم می کنند که دولت بایدن بدلیل امکان تاثیر گفتگوها بر شانس حزب دمکرات در انتخابات میان دوره ای امریکا این گفتگوها را متوقف کرده و سپس با آغاز اعتراضات سیاسی در ایران دل به تغییر شرایط سیاسی در تهران بسته بود اما اکنون که اعتراضات در ایران تقریبا به طور کامل فروکش کرده وانتظاراتش به نتیجه نرسیده است با ارسال پیامهایی از طریق عمان عملا تمایل خود را به ازسرگیری گفتگوها نمایان ساخته است. سفر یکماه پیش وزیر خارجه عمان به تهران و ارائه پیشنهادات جدید برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای نشان داد شرطبندی غرب بر اعتراضات داخلی که خود در گسترش آن نقش مهمی داشته است به نتیجه نرسیده و ناچار به تغییر رفتار خود شده است. امیر عبد اللهیان وزیر امور خارجه ایران به میانجی عمانی قول داد بود که پیشنهادهای عمان بررسی و در اسرع وقت پاسخ ایران را خواهد داد و سفر اخیر وزیر خارجه ایران به مسقط در جهت ارائه پاسخهای ایران بود. البته دیدارهای امیر عبد اللهیان با آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریل هماهنگ کننده سیاسی اتحادیه اروپا در اجلاس بغداد 2 در امان اردن نیز امیدواری به ازسرگیری گفتگوهای وین را افزایش داد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2022
لاوروف: برجام جایگزین ندارد، گمانه زنی ها در مورد "طرح ب" تشدید تنش را به همراه دارد
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که متغیرهای جدیدی پس از آغاز جنگ اوکراین پدیدار شده که ممکن است به ازسرگیری گفتگوهای وین بینجامد. مهمترین متغیر فشار اروپا بر امریکا برای بازگشت به توافق است. اروپا اکنون احساس می کند که بازنده اصلی جنگ اوکراین است و نمی خواهد هزینه های شکست توافق هسته ای با ایران را نیز بر آن بیفزاید به ویژه که اروپا همچنان در این توافق وجود دارد و بر آن اصرار می کند. امروزه اروپا به علت تبعیت مطلق از امریکا با چند بحران انرژی، غذایی و تورم اقتصادی روبروست و به طور بی سابقه هزینه هایی را می پردازد که امریکا نمی پردازد. درست است که کمک های امریکا به اوکراین بیش از اروپاست اما امریکا با فروش گاز و نفت خود با قیمتها بسیار بالا به اروپا جبران این کمک ها را کرده ولی اروپا به علت کمبود انرژی و نزدیکی جغرافیایی به بحران هزینه های بالایی می پردازد و در تامین سوخت و برق مردم و نیز بازگردادن قدرت خرید دچار بحران بی سابقه ای شده است. از این رو اروپا اکنون به امریکا فشار می آورد تا واشنگتن به میز گفتگوهای هسته ای بازگردد.
متغیر دیگری که احتمال ازسرگیری گفتگوها را مطرح می سازد موضوع کارآمدی تحریم به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی است. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا در سال 2018 زمانیکه بر ضد توافق هسته ای اعلام کودتا کرد و از آن خارج شد اظها داشت که این تحریمهای حد اکثری بی سابقه است و هر کشوری را به زانو در می آورد و ایران دیر یا زود زانو می زند و به شرایط امریکا تن می دهد. اما این انتظار امریکا علیرغم گذشت پنج سال تحقق نیافت و ایران با برنامه ریزی موفق شد به خود کفایی بالایی برسد و از عمده پیامدهای تحریم عبور کند. درست است که جامعه ایران همچنان از این تحریم ها رنج می برد اما برنامه ریزی ایران مانع از آن شد که تحریمها کمر شکن باشد. در ایران تقریبا زندگی عادی جریان دارد و سلاح تحریم در ایران کند شده و اگر این شرایط ادامه یابد قطعا این سلاح با ناکارآمدی بیشتری روبرو خواهد شد. شکست سلاح تحریم در برایر ایران با توجه به گستردگی استفاده از آن توسط دولتمردان کاخ سفید، آنان را وادار به تجدید نظر می کند تا این سلاح را از شکست کامل نجات دهند. اعلام تمایل امریکا به از سرگیری گفتگو شاخص مهمی در این زمینه است هرچند که آقای کنعانی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ارسال پیامها از سوی غرب در مدت قطع گفتگو ادامه داشته است.
 دیدار بورل و امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
بورل: جایگزینی برای برجام وجود ندارد
البته کارنامه عملکرد تحت فشار شدید دولت ایران در برابر تحریم تاکنون قطعا نمره قبولی دارد و دشمن نمی تواند این شرایط را در تعامل با ایران نادیده گیرد. ایران امسال از لحاظ اقتصادی به مرحله خوبی رسیده و موفق شد حجم صادرات خود(48 میلیارد دلار) به واردات ( 52 میلیارد دلار) را نزدیک کند بدون احتساب درآمدهای نفتی و این دستاورد بزرگی است که بسیاری از کشورها در آرزوی رسیدن به آن بسر می برند و این در حالیکه اروپا و امریکا همچنان تحت تاثیر موج کرونا و هزینه های جنگ روز افزون اوکراین قرار دارد و از کسری بالایی رنج می برند. بودجه امسال امریکا شاهد بالاترین میزان کسری چند تریلیارد دلاری در تاریخ خود بوده که بدهی امریکا را به 4/31 تریلیارد دلار رساند. جالب است که بدانیم ایران از معدود کشورهایی است که تقریبا بدهی خارجی ندارد. این موفقیت های ایران در دور زدن تحریم و ادامه رشد اقتصادی شاخص مهمی است که نشان می دهد که تحریم امریکا ناکارآمد است و ایران موفق به دور زدن این تحریمها شده است. گسترش این الگو در سطح جهانی برای امریکا هزینه بر است و امریکا تلاش دارد تا با بازگشت به گفتگوهای وین مانع از آن شود تا ایران به الگویی در این زمینه تبدیل نشود.
البته تغییرات سریع نظام بین الملل در این فرآیند نیز به نفع امریکا نیست. با آغاز جنگ اوکراین شرایط جنگ سرد تا حدی بازگشت و جهان شاهد نوعی قطب بندی جدیدی شد. وجود چین در محور مقابل امریکا با داشتن امکانات اقتصادی و سیع و نیز روسیه که دارای امکانات نظامی گسترده و همچنین ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه ای در جنوب غرب آسیا و نهادینه شدن این اتحاد و ائتلافها تحت عناوین مجموعه شانگهای یا بریکس شرایط بقای غرب در راس نظام بین المللی را چالشی می کند. غرب در حال حاضر نمی تواند در این مسابقه جایگاه اول خود در ابعاد مختلف اقتصادی، نظامی، و تکنولوژی حفظ کند و به همین دلیل به سوی بحران سازی برای طرف مقابل روی آورده است. بحران جنگ اوکراین قطعا بدلیل گسترش ناتو به غرب است و سیاستهای تحریک آمیز کنونی در باره تایوان نیز دام دیگر غرب است برای چین و این رفتارها نشان می دهد غرب از کنشگری افتاده و تنها به بحران سازی امید بسته است. این شرایط ضعف که غرب در آن بسر می برد ایجاب می کند که در رفتار خود، تجدید نظر داشته باشد و با توجه به اولویتهای جدید و اعلامی غرب، در برخی از اولویتهای پایین تر کوتاه آمده تا انرژی کافی برای حفظ توان خود در مقابل اولویتهای جدید داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала