گزارش و تحلیل

گلرو: اتصال سیستم های بانکی ایران و روسیه در دستور کار است

© Photo / IRNAعباس گلرو،عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
عباس گلرو،عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2023
اشتراک
اختصاصی
سقف افزایش رقم تجارت بین ایران و روسیه در زمینه های مختاف مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تعریف شده است.
الکساندر نواک در نشست عمومی شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: روابط ایران و روسیه با سند راهبردی توسعه ارتقا می‌یابد و از این پس شاهد توسعه‌ هرچه بیشتر مناسبات خواهیم بود.
وی از مراحل پایانی فرآیند ایجاد توافق همکاری آزاد بین اتحادیه همکاری‌های اقتصادی- فرهنگی اوراسیا و ایران خبر داد و گفت: “ مطمئنم دستیابی به این توافق به توسعه بیشتر همکاری اقتصادی و تجاری ایران و روسیه منجر می‌ شود.”
از سوی دیگر سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از هجدهم ژانویه (۲۸‌دی‌ماه) موافقت‌ نامه تجارت آزاد با اوراسیا هم امضا خواهد شد. به گفته وی اوراسیا شامل پنج کشور با ۱۸۰‌میلیون نفر جمعیت است که سالانه ۳۰۰ ‌میلیارد دلار واردات دارند. البته در مورد تجارت آزاد قاعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد و در زمینه برخی کالاهایی که ممنوعیت واردات دارند از جمله آثار باستانی، گوشت خوک و غیره برقرار است، اما در مورد ممنوعیت‌های واردات که به دلیل محدودیت‌های ارزی وضع‌شده، اولویت با قرارداد با طرف خارجی است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2023
آمریکا اعلام کرد که قصد دارد با همکاری روسیه و ایران مقابله کند
آقای دکتر عباس گلرو، رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
سفری که رئیس جمهور دولت سیزدهم ایران، آقای رئیسی به مسکو داشتند و سفری که آقای پوتین به تهران انجام دادند چارچوب روابط در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی را تعریف کردند و سقف افزایش رقم تجارت نیز مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تعریف شد.
ما با روسیه هم در حوزه امنیت منطقه ‌ای و هم در حوزه روابط بین المللی همکاری های خوب و مکمل یکدیگر داریم؛ در سوریه همکاری ایران و روسیه در زمین و هوا دو نیروی موثر و پیشرونده در مبارزه با تروریسم و مقابله با مداخله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بود، این همکاری ثمربخش توانست سوریه را نجات دهد.
در حوزه دوجانبه، در روابط اقتصادی، تجاری، کشاورزی، بهداشتی، نفت و گاز نیز روابط رو به پیشرفت است که نشان دهنده تاثیر گذاری خواست رهبران دو کشور نیز می باشد، در حوزه بین‌ المللی نیز اوکراین نشان داد که ایران و روسیه می توانند معادلات را تعریف کنند.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تحریم را موجب تعمیق روابط ایران و روسیه دانست و بیان کرد: “هنگامی که دو کشور تحریم باشند شرایط برای نزدیک شدن و همکاری با یکدیگر میان آنها بهتر می شود چرا که بحث پول ملی مطرح می شود که در استراتژی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه استفاده از روبل و ریال برای تجارت وجود دارد، این نوع تجارت قطعا می تواند گره های اقتصادی را از گریبان دو کشور باز کند. امیدواریم تفاهم‌نامه استراتژیک روسیه نیز بتواند تاثیر گذاری بیشتری در این زمینه ها داشته باشد.”

آقای دکتر عباس گلرو همچنین اظهار داشت:
“ما در فرم های جمعی نیز با روسیه همکاری های فراوانی داریم به ویژه در پیمان شانگهای که اخیرا عضو آن شدیم و مجلس آن را تصویب کرد، سه ضلع مهم قدرت یعنی ایران، روسیه و چین قرار گرفتند که کنگره آمریکا جلسه ویژه برای آن برگزار کرد و از پیوستن ایران به شانگهای ابراز نگرانی کرد که نشان دهنده این است راه ما در فعالیت های دو جانبه و چند جانبه با روسیه اثر گذار است.”
ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2022
گزارش و تحلیل
تجارت ایران و روسیه در ۸ ماه سال جاری
وی پیرامون اتصال سیستم های بانکی ایران و روسیه تاکید کرد:
“جلساتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اتصال شبکه های مالی ایران و روسیه به یکدیگر برگزار شده اما این وظیفه دولت است که راهکار ایجاد چنین ارتباطی را تعریف کند. ما با سوریه چنین اتصالی را انجام دادیم اما در حوزه تعریف روابط بانکی، بانک مرکزی باید در این زمینه اقدام کند جلساتی که در این زمینه برگزار شده امیدواریم این اقدام به سرعت نمود پیدا کند.”
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала