آمریکا اعلام کرد که قصد دارد با همکاری روسیه و ایران مقابله کند

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2023
اشتراک
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده بازگرداندن توافق هسته ای را از دستور کار روابط خود با ایران خارج کرده و مقابله با همکاری های نظامی ایران با روسیه را سرلوحه کار خود قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس در کنفرانس خبری خود افزود: "برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ماه‌هاست که از دستور کار خارج شده است. در راس دستور کار ما این است که تمام تلاش خود را برای حفظ حقوق همگانی مردم ایران و مقابله با همکاری‌های امنیتی فزاینده بین ایران و روسیه انجام دهیم."
کشورهای غربی مدعی هستند که ایران به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین می‌دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در 22 دسامبر این اتهامات را بی‌اساس خوانده و تاکید کرد که تهران هواپیماهای بدون سرنشین را به هیچ طرف درگیری واگذار نکرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر اذعان کرده بود که توافق هسته‌ای با ایران مرده است، اما از اعلام رسمی این ادعا خودداری کرد. مقامات ایالات متحده در سطح رسمی، به مشارکت در مذاکرات برای احیای برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهور سایق آمریکا از آن خارج شده بود، ادامه می دهند.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
آمریکا دوباره ادعای استفاده روسیه از سلاح‌های ایران و کره شمالی در درگیری اوکراین را مطرح کرد
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند - که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه میه 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
دیرتر مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کنی ، مذاکره کننده ارشد از طرف ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
روز 22 آگوست، ایران پاسخ خود را به جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی درباره متن پیشنهادی پیش‌نویس توافق هسته‌ای ارسال کرد و همچنین نظر خود را درباره "موضوعات باقی‌مانده" در مذاکرات اعلام کرد. اتحادیه اروپا واکنش ایران را سازنده خواند و اعلام کرد که در حال رایزنی با ایالات متحده برای اقدامات بیشتر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала