گزارش و تحلیل

استفاده ی ایران از انرژی هسته ای

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2022
اشتراک
اختصاصی
از ابتدا مقام معظم رهبری و همه ارکان نظام تاکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده می‌کند و این مسیر ادامه خواهد یافت.
پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان انرژی اتمی گزارش داد، همزمان با آغاز هفته پژوهش، آیین رونمایی از دستاوردهای پژوهشی و صنعتی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در سازمان انرژی اتمی با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان و همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
یکی از این دستاورد ها رادیو دارویی جدید، برای تشخیص تومورهای سرطانی، شتاب‌دهنده الکترونی با کاربرد در تصفیه پساب‌های صنعتی و یک محصول جدید برای عقیم‌سازی آفات کشاورزی دستاوردهایی است که توسط متخصصان هسته‌ای بومی‌سازی شده است.
آقای دکتر رمضان علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
"از ابتدا مقام معظم رهبری و همه ارکان نظام تاکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده می‌کند و این مسیر ادامه خواهد یافت؛ انرژی هسته‌ ای می‌تواند در زمینه‌ های فراوانی کمک کننده باشد و تمام دنیا نیز این مسیر را طی می کنند اما متاسفانه آمریکا و کشورهای اروپایی اجازه نمی دهند که ما حتی در زمینه دارو و رادیو دارو ها هم از صنعت هسته ای استفاده کنیم."
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مشکلات ایران جهت تهیه ی دارو در دوران کرونا را خاطرنشان کرد و اظهار داشت:
“در دوران کرونا اجازه نمی دادند بعضی از داروها را وارد کنیم و آغاز استفاده دارویی از صنعت هسته ‌ای می‌تواند تحولی عظیم را در ایران ایجاد کند. سازمان انرژی اتمی و دولت در بحث داروهایی که مورد نیاز کشور است می توانند از انرژی هسته ‌ای استفاده کنند و این موضوع کمک کننده خواهد بود چرا که در زمینه های دارویی نیز تحریم هستیم، در این صورت ما می توانیم از انرژی هسته ‌ای برای بی اثر کردن تحریم های دارویی استفاده کنیم.”
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
رهبر ایران: ما دیر یا زود به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیاز مبرم خواهیم داشت
وی افزود:
“بسیاری از بیماران خاص ما دچار مشکل هستند و داروهای خود را با قیمت های چندین برابر و بسیار گزاف تهیه می کنند اما زمانی که این داروها در داخل کشور تولید شود هم قیمت آن پایین تر است و هم قابل دسترس تر خواهد بود.”
قطعا تولید دارو در داخل کشور صرفه اقتصادی بیشتری دارد زمانی که قرار است دارویی از خارج ایران وارد شود باید ارز به آن اختصاص داده شود و زمانی می توانیم دارو را در داخل کشور تولید کنیم، این ارز از کشور خارج نمی شود، هر چقدر در داخل کشور دارو تولید شود ارز از مملکت خارج نمی شود و زمانی که ارز از کشور خارج نشود ما صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی پربارتری خواهیم داشت، عملا می توانیم به اقتصاد داخل کمک کنیم و تولیدکننده داخلی را حمایت کنیم.
آقای دکتر رمضانعلی سنگدوینی روسیه را شریکی مناسب برای تولید دارو با استفاده از انرژی هسته ای دانست و بیان کرد:
“روسیه اکنون در ابتدای جاده تحریم و تازه در حال درک مشکلات تحریم است، ما اکنون چندین سال است تحت فشار تحریم به سر می بریم.
زمانی که ما را تحریم کردند ما مسیر توسعه خود را ادامه دادیم. ما می توانیم با روسیه تعامل ایجاد کنیم که در بخش دارو و به ویژه در بحث انرژی هسته‌ ای برای تولید دارو یکدیگر را حمایت و پشتیبانی کنیم و از غرب جدا شویم اما باید از لحاظ اقتصادی به یکدیگر کمک کنیم.”
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала