گزارش و تحلیل

مشکلات اقتصادی و شیطنت های منطقه ای کریدور شمال-جنوب را ناقص گذاشت

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2022
اشتراک
اختصاصی
در صورتی که مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد فراوانی داشته باشد.
اسپوتنیک - موقعیت استراتژیک ایران همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است تا از این مسیر با صرفه ی اقتصادی و زمانی قابل توجه استفاده کمند.
در صورتی که مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد فراوانی داشته باشد.
این در حالیست که موافقتنامهٔ راه‌گذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ ه‍.ش در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید، اما کماکان ناتمام است و مسئولان ایران علت آنرا مشکلات اقتصادی و شیطنت های منطقه ای عنوان کردند.
آقای دکتر حسین بامیری عضو کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
کشور فعالیت بسیار خوبی در راستای تکمیل کریدورهای شمال_جنوب و شرق_غرب انجام میدهد، اگر بخواهیم از مشکلات حمل و نقل برون رفت داشته باشیم و رشد اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم راهی نداریم جز اینکه کریدورهای خود را ارتقا دهیم چه پایانه ها چه رو رو های کشتیرانی و چه مسیر های زمینی و دریایی.
Контейнерный терминал порта Оля Астраханской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2022
روسیه: کریدور حمل و نقل شمال-جنوب ممکن است جایگزینی برای کانال سوئز شود
وی افزود:
یکی از اشکالات مهم این است که کشور در تامین مالی اکنون دچار مشکل است، با این که موضوع تکمیل کریدور ها به ویژه کریدور شمال_جنوب جزو اولویت ‌های ما در کمیسیون عمران است، اما مشکلات مالی کشور به شدت تاثیرگذار است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت تکمیل کریدور شمال_جنوب در ارتباط اقتصادی میان ایران و روسیه بیان کرد:
در صورت تکمیل کریدور شمال_جنوب آنگاه ما می توانیم با روسیه ارتباط و مراودات اقتصادی و مالی داشته باشیم و فعالین اقتصادی ما می توانند راحت تر در ارتباط قرار بگیرند اما قطعا یکی از دلایل معطلی فعلی کریدور شمال_جنوب کمبود اعتبارات و شیطنت های موجود در منطقه است که امیدواریم حل شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داصت:
تفاهم‌ نامه های طولانی مدتی که با چین و روسیه داریم می‌تواند بخش خوبی از مشکلات تکمیل کریدورهای شمال_جنوب و شرق_غرب را حل کند، در قرارداد های طولانی مدتی که با روسیه داریم در بند های مختلف وزرا و دولت ما با دولت روسیه تفاهم نامه امضا کردند.
در بحث ذخیره سازی گندم مهندسین و دانش تخصصی ما به کمک روسیه رفته و در بحث راه سازی و تامین مالی روسیه در بندهای مختلف این قرارداد به کمک ایران می‌آید البته که روسیه باید در این زمینه کمک کند چرا که تکمیل کریدور شمال_جنوب به نفع روسیه نیز هست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала