اوکراین خواستار اخراج روسیه از سازمان ملل شد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه
برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2022
اشتراک
وزارت خارجه اوکراین خواستار اخراج روسیه از سازمان ملل شده است، اگرچه این امر بر اساس منشور این سازمان غیرممکن است، چرا که روسیه از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در بیانیه ای که در سایت خود منتشر کرد، اعلام نمود:" اوکراین از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که مفاد منشور سازمان ملل متحد در مورد مشروعیت عضویت روسیه در این سازمان را مورد تجدید نظر قرار داده، و این کشور را از عضویت دائم شورای امنیت محروم و به طور کل از سازمان ملل متحد نیز حذف نمایند".
وزارت خارجه اوکراین، روسیه را متهم به دور زدن رویه های تعیین شده در منشور سازمان ملل به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت کرد و اعلام نمود که عضویت در سازمان ملل به توصیه شورای امنیت و تصمیم مجمع عمومی، تنها به کشورهای طرفدار صلح اعطا می شود.
در ادامه این بیانیه آمده است:" به هیچ وجه نمی توانست جایگزین منشور فعلی سازمان ملل متحد و توافق گروه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در آلماتی در دسامبر 1991 که به تصویب پارلمان اوکراین نرسید، شود. اما ظاهراً مبنایی برای بوریس یلتسین شد تا از دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد "تداوم" عضویت در سازمان ملل درخواست کند".
اوکراین همچنین روسیه را به استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و نقض اصل "صلح" متهم می کند.
پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به طور متناوب درخواست هایی مبنی بر اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل را ارائه می کنند. این در حالی است که مشارکت روسیه در شورای امنیت به عنوان عضو دائمی در ماده 23 منشور این سازمان تصریح شده است. بنابراین، برای حذف روسیه از شورای امنیت، اصلاح منشور سازمان ملل مورد نیاز است. طبق منشور سازمان ملل متحد، اصلاحات نیازمند امضای همه اعضای دائم شورای امنیت است. در عین حال، روسیه حق وتوی چنین پیشنهادی را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала