گزارش و تحلیل

دلیل آمریکا برای حضور پهپاد های ایرانی در اوکراین

CC BY 4.0 / Tasnim / پهپاد "آرش۲"
پهپاد آرش۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2022
اشتراک
اصل ماجرا در این است که اینها به دنبال فشار آوردن بر ایران در گفتگوهای وین هستند، هر چه قدر هم که زمان برای آنها تنگ تر می شود آنها تلاش می کنند فشارها را بیشتر کنند.
پس از ماه ها کشمکش و ادعاهای واهی مبنی بر حضور پهباد های ایرانی در عملیات ویژه روسیه در اوکراین آمریکایی ها در تازه ترین ادعاهای خود مدعی شده اند کشف کرده اند ایرانی ها از تجهیزات و فناوری های غربی در پهباد های خود استفاده کرده اند.
آلبته آنها مدعی شده اند این قطعات را در پهباد های ایرانی در اوکراین کشف کرده اند.
این در حالی است که ایران از اوکراین تقاضا کرده بود مستندات اش مبین بر استفاده روسیه از پهباد های ایرانی را ارائه دهد و در جلسه ای که حدود یک ماه پیش برگزار شد اوکراینی ها هیچ سند و مدرکی دال بر استفاده روسیه از پهیاد های ایرانی نتوانستند ارائه دهد و فقط مدعی بودند که به استناد اطلاعات دستگاه های جاسوسی انگلیس و آمریکا و آلمان و فرانسه به این نتیجه رسیده اند که پهباد ها ایرانی بوده.
به روباه گفتند شاهدت کیه گفت دمم.
پس از چند ماه از این ادعاها و راه اندازی هیاهوی رسانه ای آنچنانی حالا آمده اند می گویند که برخی قطعات را کشف کرده اند که ایران در پهباد های خود استفاده کرده، ولی این قطعات ساخت کشورهای غربی است و آنها در حال رد یابی این قطعات می باشند!!!
پهپادهای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2022
اسرائیل از طریق ناتو اطلاعاتی درباره پهپاد‌های ایرانی در اختیار اوکراین قرار داده است
آنهایی که با جریان صنعت و فناوری های نوین آشنایی دارند، حتی دانشجویان صنعت فناوری به خوبی می دانند که امروزه ما در جهانی زندگی می کنیم که صنعت به عنوان صنعت Modular است، یعنی شما طرحی صنعتی را در ذهن خود دارید وبعد می آید با الگوریتم (که روش نگارش الگوریتم هم توسط دانشمند بزرگ ایرانی خوارزمی ابداع گردید) تهیه می کنید و بر اساس این الگوریتم اجزای کالای مورد نظر شما مشخص می شود و بعد می روید این اجزا را که Module می نامند، حال می خواهد نرم افزار باشد یا سخت افزار از جاهای مختلف تهیه می کنید و خودتان Module اصلی را درست می کنید و کالای مورد نظر شما آماده است.
هنر در این است که شما توانمندی تهیه Module اصلی را داشته باشید.
برای اینکه برای برخی جریان ساده تر باشد بگویم مثلا اگر شما می خواهید یک ماشین تولید کنید نیاز نیست که بروید رینگ و لاستیک و چراغ و لامپ و صندلی و قفل درب و... را همه شان را خودتان تولید کنید، می روید در بازار می گردید قطعاتی که مد نظرتان هست را پیدا می کنید و طبق طرح خودتان روی ماشین خودتان سوار می کنید، در این روند ممکن است شما مجبور باشید فقط چند قطعه اصلی را تولید کنید یا اینکه سفارش تولید آن را به کارخانه های متخصص امر بدهید.
به همین دلیل هم مثلا شما می توانید رینگ و لاستیک یک ماشین را برای ماشین دیگری هم استفاده کنید و ممکن است رینگ و لاستیک یک ماشین برای ماشین دیگری قابل استفاده نباشد.
به هر حال مجبور بودم این را توضیح دهم تا به ادامه بحث برسیم.
قطعا هم ایران و هم دیگر کشورهای جهان برای تولید تجهیزات دفاعی خود از قطعاتی استفاده می کنند که در بازار ها موجود است، مثلا ممکن است یک دوربین را مناسب پهباد خود بدانند، اما اینکه یک دوربین در یک پهباد پیدا کرده اند که ممکن است ایران هم در پهباد های خود استفاده کرده باشد دلیل نمی شود که کل پهباد ایرانی است، چون ممکن است کشورهای دیگر هم از همان دوربین برای تولید پهباد خود استفاده کرده باشد.
یا حتی مثلا قطعات الکترونیک مثل ریز تراشه ها.
همه افراد فنی به خوبی می دانند بزرگترین تولید کننده ریز تراشه ها مثلا امروزه تایوان است و این ریزتراشه ها در صنایع مختلف استفاده می شوند، یعنی ممکن است هم آمریکا از یک سری ریز تراشه ها در تولید هواپیماهای خود استفاده کند، هم روسیه هم چین هم ایران هم...
ماجرا همان ماجرای صنعت Modular است که پیشتر مطرح کردم.
به این دلایل نمی توان پذیرفت اینکه اینها رفته اند چند قطعه ساخت غرب پیدا کرده اند، یعنی ایران متهم این ماجرا است.
ایران رسما اعلام کرده که از قبل جنگ اوکراین تعدادی پهباد به روسیه فروخته و حالا ممکن است روسیه از همان نمونه پهباد های ایرانی رفته باشد پهباد تولید کرده باشد، به هر حال نباید فراموش کرد که صنایع دفاعی روسیه از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند و فناوری روسیه در زمینه تولید هواپیما و پهباد بسیار پیشرفته است.
نکته اصلی در ماجرا این است که پس چرا غربی ها چنین هیاهویی را بر علیه ایران راه انداخته اند؟
Сотрудница полиции у здания офиса президента Украины Владимира Зеленского в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2022
دفتر زلنسکی خواستار حمله به ایران شد
البته چون آمریکایی ها در حال حاضر دارند سود سرشار از سوء استفاده خود از اروپا می برند به ظاهر آنها مدعی هستند که به دنبال ایجاد راهکاری برای حل بحران هزینه های مازاد انرژی در اروپا می باشند اما واقعیت امر این است که آنها نهایت سنگ اندازی را می کنند تا مشکل اروپایی ها حل نشود و تا جایی که می توانند کشورهای اروپایی را بدوشند.
برای آمریکا مهم نیست که چه بر سر مردم اروپا می آیند آنچه مهم است این می باشد که کل اموال اروپایی ها را تصاحب نماید و همچنین اتحادیه اروپا که ممکن است روزی رقیب آمریکا شود وجود نداشته باشد.
این کار را در دوران جنگ جهانی دوم انجام داد و همه اموال اروپایی ها را به بهانه حفظ آن دور از دست آلمانی ها به آمریکا منتقل کرد و امروزه هم با سیاستی که در پیش گرفته در حال انتقال همه صنایع اروپا به آمریکا است.
آنهایی که در جریان امور هستند به خوبی می دانند، امروزه یک موج مهاجرت صنایع اروپایی به آمریکا شروع شده.
چند صباح دیگر اروپایی ها از خواب زمستانی خود بیدار می شوند و می بینند که ای داد بیداد همه صنایع آنها نیز به آمریکا منتقل شده و دیگر کاری نمی توانند انجام دهند.
شاید بتوان گفت بازگشت به توافق هسته ای با ایران امروزه شانس آخر اروپایی ها برای بقا باشد و مشاهده می کنیم آمریکایی ها به هر وسیله ای شده در حال سنگ اندازی در این باره می باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала