اولیانوف: برجام به مهمترین موضوع سیاست جهانی در سال 2023 تبدیل خواهد شد

CC BY-SA 4.0 / / میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وینمیخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اشتراک
اختصاصی
میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی طی یه کنفرانس ویدئویی به سوالات روز سیاسی پاسخ داد
اسپوتنیک - میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی و دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات برجام در قالب ارتباط ویدیویی در مورد نتایج فعالیت های دیپلماسی روسیه در سال 2022 در سازمان های بین المللی مستقر در وین توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در مورد چگونگی مهمترین اختلاف نظرها بین مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی پیرامون متن برجام و علت اصلی امضا نکردن این سند در وین گفت:
"سوالی بسیار مهم است و فکر می کنم که موضوع برجام به مهمترین بحث سیاست جهانی در سال پیش رو تبدیل شود و با توجه به حوادث اخیر، نتیجه مثبنی از این مذاکرات در مورد بازگشت به برجام نخواهیم داشت. همانطور که پیش از این گفته بودم، روسیه و طرف ایرانی بسیار جدی و فعال برای رسیدن به بهترین نوع توافقات در حال تلاش بودند و طرفهای غربی بارها از این موضوع اظهار خرسندی کردند".
اولیانوف در ادامه افزود:
"این سند دارای بیش از 20 صفحه و پر از نکات فراوانی است، از جمله در مورد برنامه هسته ای ایران و ترتیب رفع تحریمات. طرفین در مورد تمام اختلاف نظرها تا اواسط ماه مارچ 2022 تقریبا به توافقات کاملی دست یافته بودند. اما طرف ایرانی در آن زمان به نگارش و کامل کردن نهایی بعضی از موارد در متن توافقنامه یا همان (fine-teaming) پرداخت. مقامات آمریکایی نیز به همین دلایل تصمیم به جمع بندی تحت عنوان "نقطه انتخاب" گرفتند. این موضوع تا ماه آگوست ادامه پیدا کرد".
نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی در ادامه اضافه کرد:
"در ماه آگوست و پس از ازسرگیری مجدد مذاکرات که با همکاری مفید نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده این مذاکرات همراه بود، متاسفانه بدون دلایل خاصی مجدد با بن بست در روند توافقات مواجه شدیم. در صورتی که طبق ارزیابی ما و با انعطافی که طرف ایرانی از خود نشان داده بود، احساس می شد که پس از انتخابات ماه نوامبر کنگره آمریکا، می توان حتی در عرض یک یا دو روز پرونده مذاکرات در مورد بازگشت به برجام را بست. ولی در واقع متوجه شدیم که آمریکا برای از سرگیری مذاکرات آماده نیست".
اولیانوف ادامه داد: "در هر صورت دلایل مختلفی برای توقف مذاکرات مطرح شد. خود آمریکایی ها هم جواب قانع کننده ای در مورد عدم تمایل شان به برگشت به میز مذاکرات ندارند. شاید دلیل این در آن است که عده ای ترکیب مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا عوض شد و جمهوری خواهان قدرت بیشتری را به دست آوردند. آنها همیشه مخالف توافق هسته ای با ایران بوده اند. بحث اعتراضات در ایران یکی از بهانه های دیگر آمریکا در مورد عدم تمایل شان به بازکشت به میز مذاکرات وین بود. آمریکایی ها مقامات ایران را به سرکوب شدید اعتراضات متهم می کنند. همچنین بحث ارسال پهپادها توسط ایران به روسیه برای کاربرد در اوکراین یکی از بهانه جویی های دیگر آمریکایی ها شد. آنها تمام این موضوعاتی که به برجام هیچ ربطی ندارد، با هم قاطی کردند در حالی که ماهیت اصلی سند (برجام) در مذاکرات وین تنها مساله عدم اشاعه سلاح های هسته ای در جهان تعریف شده بود."
خط حیات برجام. از تولد تا رفتن به کما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2020
داده نمایی
خط حیات برجام: از تولد تا رفتن به کما
توافقنامه برجام در مورد برنامه هسته ای ایران در سال 2015 به منظور "غلبه بر بحران توسعه هسته ای" این کشور توسط "پنج" کشور دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده در سال 2018 تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا، بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته ای تهران اعلام کرده است. از آوریل 2021، روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала