آیا از سرگیری روابط تهران و ریاض در آینده نزدیک امکان پذیر است؟

© AP Photo / Hasan JamaliМужчина на улице Эр-Рияда, Саудовская Аравия
Мужчина на улице Эр-Рияда, Саудовская Аравия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2022
اشتراک
آیا دومین کنفرانس همکاری و شراکت بغداد، کمکی به پیشرفت مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی خواهد کرد؟
روز سه شنبه در اردن دومین کنفرانس همکاری و شراکت بغداد برگزار شد. در این کنفرانس وزرای امور خارجه ایران، عربستان سعودی و ترکیه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، امیر قطر، نخست وزیران عراق و کویت و همچنین نمایندگانی از مصر، عمان، بحرین و اتحادیه اروپا حضور داشتند.
در آستانه این کنفرانس سین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده بود که دولت ایران آماده عادی سازی روابط با عربستان سعودی هستند، هر زمانی که متوجه شوند که ریاض برای آن آماده است: "مذاکرات با عربستان سعودی در مسیر قبل ادامه خواهند یافت، ما آماده هستیم که از مسیر دیپلماسی رسمی حرکت کنیم، بار دیگر سفارتخانه های دو کشور را باز کرده و به روابط عادی بازگردیم، زمانی که طرف عربستانی برای آن آماده باشد". – این اظهارات را وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان دیدار با فیصل بن فرهان آل سعود همتای عربستانی خود در حاشیه دومین نشست همکاری و شراکت بغداد، بیان کرد.
Министр иностранных дел Ирана Хосейн Амир Абдоллахиян во время встречи с министром иностранных дел РФ Сергеем Лавровым в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
گزارش و تحلیل
مذاکرات تهران و ریاض ادامه خواهد یافت
مصطفی عمارا کارشناس سیاسی و کارشناس امور خاورمیانه در پخش اسپوتنیک عربی در خصوص آمادگی ایران برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی اذعان کرد:
"عربستان سعودی آماده از سرگیری روابط با ایران است، اما تحت شرایط مشخص. مشکل در قصد ایران برای ترویج ارزش های شیعی در منطقه بعد از انقلاب اسلامی می باشد. این مسئله امنیت ملی سلطنت را تهدید می کند. حتی اطلاعاتی در خصوص تهاجم به مناطق جنوبی عربستان سعودی وجود دارد که همچنین تهدید خود را به همراه دارند. با این وجود هر دئ طرف به از سرگیری روابط علاقمند می باشند که بعد از بحران اوکراین تقویت شد. عربستان سعودی بر روی کاهش استخراج نفت و ایجاد متحدانی با روسیه کار می کرد و تهران به نوبه خود روابط مستحکمی را با مسکو برخوردار است. ه این دلیل در آینده امکان هماهنگی اقدامات تمامی طرفینی که پروسه های مشخص دخیل می باشند، وجود دارد؛ حال در حوزه تبادل تجاری و یا کاهش استخراج نفت باشد. سیاست دشمنی یا دوستی ابدی را متصور نیست، تنها منفعت دائم وجود دارد".
ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
عربستان سعودی مذاکرات با ایران برای عادی سازی روابط را به حالت تعلیق درآورد
اما مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران، در خصوص مانع اصلی برای آشتی میان ایران و عربستان اظهار می کند:
«جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قطب سیاسی در منطقه غرب آسیا، همواره با هم در نبردهای پنهان سیاسی، امنیتی و فرهنگی بودند که از سال ۲۰۱۴ این تقابل به شکل دو قطبی هژمونی در غرب آسیا ظهور کرد. نبردهای نیابتی دو کشور در سوریه، عراق و یمن و حتی تقابل سیاسی در لبنان نمونه هایی از تقابل تعیین کننده دو کشور در غرب آسیا می باشد. در این شرایط آنچه برای خاتمه دادن به این وقایع مهمترین و کلیدی ترین نقش را ایفا خواهد کرد مسئله اعتماد متقابل است زیرا اساسا کشورهایی که در تقابل پاندولی با هم درگیر هستند نمی توانند به امید اینکه شاید طرف مقابل هم از مواضع خود کوتاه بیاید از مواضع حیاتی خود عقب نشینی کنند. پس مهمترین مسئله میان ایران و عربستان نبود اعتماد میان دو کشور است. این مسئله نیز با گفتگوهای سازنده قابل حل و فصل است یا حداقل می توان مدعی بود تهران خواهان چنین رخدادی ست و برای ایجاد اعتماد متقابل، بارها تلاش کرده است.مهمترین درخواست ایران برای صلح با سعودی ها چیست؟
در بحث روابط میان تهران و ریاض عوامل زیادی منجمله حمایت عربستان از برخی گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران و دخالت این کشور در وقایع داخلی ایران دخیل بوده و طبیعتا خواسته های ایران نیز حول محور همین عوامل خواهد بود. به عنوان نمونه، آخرین مورد دخالت های عربستان سعودی در وقایع داخلی ایران میتوان به حمایت این کشور و رسانه های تحت مالکیت آن از اغتشاشات اخیر ایران اشاره کرد. به طور حتم اگر عربستان سعودی نیز خواهان حل مسائل میان دو کشور است باید از مواضع این چنینی خود که مصداق بارز دشمنی با مردم ایران است عقب نشینی کامل داشته باشد.از سرگیری روابط این دو کشور قدرتمند چه چیزهایی را می تواند در بحث سیاسی در منطقه تغییر دهد؟
قطعا روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و همکاری این دو کشور که دو قطب اصلی هژمون منطقه غرب آسیا هستند می تواند به سود تمامی کشورهای منطقه در ابعاد سیاسی و حتی اقتصادی باشد زیرا روابط دوستانه میان تهران و ریاض سبب همراهی کشورهایی مانند ترکیه، قطر، امارات، لبنان و حتی پاکستان با سیاست های این دو کشور خواهد شد. به طور کلی می توان چنین ادعا کرد که در صورت اصلاح سیاست های عربستان سعودی در قبال جمهوری اسلامی ایران، صلح به منطقه غرب آسیا باز خواهد گشت و این اتفاق از دخالت های کشورهای بیگانه و غیربومی در غرب آسیا جلوگیری خواهد کرد که این مورد مهمترین پیامد روابط دوستانه میان دو کشور می باشد».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала