عربستان سعودی مذاکرات با ایران برای عادی سازی روابط را به حالت تعلیق درآورد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و عربستان
ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
اشتراک
به گفته منابغی مذاکرات عربستان و ایران به دلیلی تغییرات در کابینه عراق که به عنوان میانجی ایفای نقش می کرد، به حالت تعلیق در آمده است
به گزارش اسپوتنیک، پایگاه اطلاع رسانی "امواج مدیا" به نقل از یکی از اعضای عرب تیم گفتگو اعلام کرد که مقامات سعودی، مذاکرات با ایران را که شش ماه در حال انجام بود، به دلیل تغییر کابینه در عراق که به عنوان بستر و میانجی برای گفتگو عمل می کرد، به حالت تعلیق درآوردند.
عربستان سعودی و ایران پنج دور مذاکره در بغداد برای عادی سازی روابط شکسته و راه های احتمالی برای حل اختلافات برگزار کرده اند.
این منبع گفت: "ریاض از طریق کانال های ویژه به تهران گفت که با پایان نخست وزیری مصطفی الکاظمی و بازگشت تیم قدیمی به قدرت در عراق، دوران گفتگو متوقف شده است".
به گفته وی، مذاکرات اساسا توسط نخست وزیر سابق و "تعداد بسیار محدودی از اعضای تیم او" بدون مشارکت سایر ساختارهای دولتی عراق انجام شد. با این حال، پس از روی کار آمدن محمد السودانی به عنوان رئیس جدید کابینه، "میانجی گری (عراق) متوقف شد، هرچند از سرگیری مذاکرات غیرممکن نیست". همین امر در مورد سایر مذاکرات بین تهران و تعدادی از نیروهای منطقه ای که توسط الکاظمی تسهیل می شود نیز صدق می کند.
پیش از این، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در گفت و گو با "ریانووستی" در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که عربستان سعودی و ایران می توانند به مذاکرات در بغداد برای عادی سازی روابط ناقص دوجانبه و حل اختلافات در سطح افسران اطلاعاتی این کشور، ادامه دهند. وی خاطرنشان کرد که ریاض و تهران قبلاً بر سر "بسیاری از نکات" به توافقاتی دست یافته‌اند و در حال حاضر موضوع توصیه انجام بحث‌های آزاد بیشتر در سطح وزرای خارجه باز است.
روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در سال 2016 پس از حمله معترضان به اعدام "نمر النمر"، سخنران برجسته شیعه توسط عربستان سعودی، متوقف شده بود، اما در ماه های اخیر دو طرف برای حل اختلافات ابراز تمایل کرده اند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای با آتلانتیک که در ماه سپتامبر منتشر شد، گفت که روابط با ایران باید مانند یک کشور همسایه ایجاد شود. با این حال، در رابطه با ناآرامی‌های ایران، مقامات این کشور شروع به متهم کردن عربستان سعودی به دخالت و حمایت خود کردند.
وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که عربستان سعودی اطلاعاتی را در مورد "حمله قریب الوقوع" ایران به اهدافی در داخل خاک خود با ایالات متحده به اشتراک گذاشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала