گزارش و تحلیل

پیغام های ایران برای آمریکا و اروپا

CC BY-SA 4.0 / Kabelleger / David Gubler / Tehran US embassy paintings 3 (cropped photo)پیغام های ایران برای آمریکا واروپا
پیغام های ایران برای آمریکا واروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2022
اشتراک
امروز مجمع گفت و گوی تهران فرصت بسیار مناسبی بود تا مقامات ایران پیغام های متعددی را برای کشورهای دیگر ارسال کنند.
آقای دکتر حسین امیر عبد اللهیان وزیر امور خارجه ایران و دکتر کمال خرازی وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور رهبری هم در سخنرانی های خود این پیغامها را ارسال کردند.
در حالی که آقای امیرعبداللهیان مجبور بود چون یک مقام رسمی به حساب می آید از لحن دیپلماتیک تری در صحبت های خود استفاده کند آقای خرازی که معمولا فردی بسیار ملایم و آرام است پیغام های تندی را به زبان آورد.
مهم ترین این پیغام ها که توسط آقای امیرعبداللهیان ارسال شد برای کشورهای عربی بود.
چند روز پیش آقای مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان از احتمال ملاقات وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی در امان پایتخت اردن صحبت کرده بود.
اگر این صحبت های آقای امانی نبود شاید هیچ کس اصلا به برگزاری اجلاس امان توجه نمی کرد.
اجلاسی با نام عراق اما خارج عراق.
به هر حال آقای امیرعبداللهیان درب شایعات را بست و رسما اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای گفتگو با وزیر خارجه عربستان سعودی در این اجلاس نیست.
بسیاری جریان بازگشت به برجام را به سنگ اندازی های عربستان سعودی و اسرائیل در آن ربط داده بودند و باور بر این بود تا مشکل ایران با عربستان سعودی حل نشود این سنگ اندازی ها ادامه خواهد یافت.
ولی آقای امیرعبدالهیان در سخنان خود تاکید کرد که ایران بر اساس یک سری شروط حاضر می باشد به انجام تعهدات خود در برجام برگردد.
طبیعتا هم اصل این شروط رفع کامل تحریم ها از بالاسر ملت ایران است.
به قول فوتبالیست ها آقای امیرعبدالهیان پاس را به آقای خرازی داد تا آقای خرازی پیغام ها را تکمیل کند.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2022
گزارش و تحلیل
امیرعبداللهیان: فرستادگان آژانس در ایران‌ مذاکرات خوبی داشتند
آقای خرازی در صحبت های خود به حضور نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تهران اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که حضور اینها در تهران منجر به پایان اختلافات وبسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی گردد وتاکید کرد که تنها گره باقیمانده برای توافق در وین امروزه همان بحث اختلافات با آژانس است.
البته چه کسی است که نداند آژانس بین المللی انرژی هسته ای امروزه به یک سازمان کاملا سیاسی تحت امر ایالات متحده و غرب تبدیل شده و امکان ندارد که این آژانس بدون اجازه آمریکا آب بخورد.
به همین دلیل هم نمی توان تصور کرد یا شاید بهتر است بگوییم بعید است بتوان تصور کرد اعزام کارشناسان آژانس به ایران بدون هماهنگی آمریکا و کشورهای غربی انجام شده و توافقکی پشت پرده وجود نداشته که نیاز به آن داشته باشد کارشناسان آژانس به ایران بیایند تا پرونده اختلافات را ببندند و زمینه کار دیگری باز شود.
امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت انرژی اروپایی ها روی مرز فروپاشی اقتصادی راه می روند وتنها گزینه نجات آنها در این زمستان سرد انجام توافق با ایران و بازگشت ایران به بازارهای انرژی جهان است.
از سوی دیگر ما وارد مرحله جدیدی از انتخابات در آمریکا شده ایم، مرحله ای که در آن مبارزه برای انتخابات ریاست جمهوری آتی شروع خواهد شد و دولت آمریکا نیاز دارد هم ثبات و آرامش را به بازارهای انرژی برگرداند هم اینکه در تبلیغات انتخاباتی خود بتواند ادعا کند که وعده برگشت به برجام را محقق نموده.
آقای خرازی هم در ادامه صحبت های خود به توانمندی ایران در ساخت سلاح هسته ای مجددا اشاره کرد، پیغامی دو پهلو که چندین طرف متوجه آن هستند.
بدیهی است اولین طرفی که متوجه این پیغام است عربستان سعودی و اسرائیل هستند، مخصوصا راست گرایان افراطی اسرائیل که بر طبق حمله به ایران می کوبند وبعد از آن آمریکایی ها و اروپایی ها.
مشاور رهبر ایران این پیغام را به آنها داده که ایران دیگر توانمندی تولید سلاح هسته ای را دارد ولی فعلا خودش تصمیم به ساخت آن نگرفته.
البته این اولین بار نیست که وی چنین پیغامی را مطرح می کند.
قبلا نیز وی در مصاحبه ای با شبکه تلوزیونی الجزیرهاین پیغام را مطرح کرده و تاکید ایشان بر این پیغام نشان می دهد که هدف این است که به طرف مقابل خوب گوشزد کنند که ما در چه مرحله ای قرار داریم.
بحث اینکه زمانی که آقای خرازی در مسند وزارت بودند اروپایی ها اجازه نصب پانزده سانترفیوژ را به ایران نمی دادند و حالا ایران نه فقط چند ده هزار سانترفیوز دارد بلکه خود تولید کننده شده سانترفیوژ شده برای این بود که به طرف های مقابل یادآوری شود هر چه قدر فشار به ایران را بیشتر کنند، ایران نه فقط عقب نشینی نمی کند بلکه حتی بیش از پیش به جلو می رود.
امروزه هم همه تلاش های آنها برای محدود سازی ایران وخودداری آنها از اجرای تعهدات خود موجب آن شده که ایران بیش از پیش جلو برود و دیگر به مرحله توانمندی تولید سلاح هسته ای برسد.
قبل تر غربی ها چند بار مدعی شده بودند که ایرانی ها بلوف می زنند و باورشان نمی شد که ایران تا چه حدی می تواند سریع جلو برود، اما پس از اینکه با پیشرفت های ایران مواجه شدند همه فهمیدند که ایرانی ها بلوف نمی زنند.
از جریان انتقال از مرحله تولید یورانیوم 3.67% به یورانیوم 20% و سپس 60% گرفته تا ماجرای پهباد های ایرانی که زمانی ترامپ آنها را فتوشاپ نامید و حالا امروزه دست و پای آمریکایی ها و اروپایی ها از پهباد های ایران می لرزد و همه شان اذعان دارند که پهباد های ایرانی بسیار پیشرفته تر و موثر تر از آنچه قبل تر درباره اش بحث می شد هستند.
به هر حال عربستان سعودی و اسرائیل هم به خوبی می دانند اگر هر حمله ای به تاسیسات هسته ای و یا حتی غیر هسته ای ایران انجام شود طبق همه قوانین بین المللی این حق را به ایران داده اند تا برای دفاع از خود واکنش به مثل نشان دهد و خوب بر کسی پوشیده نیست که عرب ها درکاخ های شیشه ای زندگی می کنند که ایران می تواند همه آنها را ظرف چند روز نابود کند و اسرائیلیها هم به خوبی می دانند همه اهداف استراتژیک آنها در تیر رس ایران و متحدین ایران قرار دارد و اگر تا به حال ایرانی ها آنها را هدف قرار نداده اند به این دلیل بوده که چتر سیاسی لازم را نداشتند و حمله به ایران می تواند آن چتر را برای ایران تامین کند.
سعودی ها ظاهرا متوجه جریان شده اند وامروزه بیشتر بحث این را مطرح می کنند که نیاز است همه به توافق هسته ای برگردند اما درحال حاضر برخی سیاستمداران اسرائیلی هنوز بر طبق جنگ می کوبند و خوب طبیعتا برای انجام هرگونه عملیاتی بر علیه ایران نیاز دارند از فضای عربستان سعودی استفاده کنند و پشتیبانی آمریکا و ناتو را داشته باشند.
می توان تصور کرد که پیغام آقای خرازی هم در همین راستا است، در صورتی که موجودیت ایران مورد تهدید قرار گیرد ممکن است همه چیز تغییر کند و به یکباره ایران برای حفظ موجودیت خود هم که شده دست به تولید سلاح های هسته ای بزند.
اینکه منطقه وارد مسابقه تسلیحاتی می شود و... چرت و پرت بیش نیست.
امروزه اسرائیل با تمام توان خود در حال تولید تسلیحات ممنوعه از جمله هسته ای می باشد و کشورهای عربی فناوری لازم را ندارند وگرنه آنها هم دست به این کار زده بودند.
اگر واقعا کشورهای غربی دلواپس مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه هستند و دلواپس مسابقه تولید تسلیحات هسته ای هستند اولین کاری که باید انجام دهند این است که جلوی آمریکا در فروش تسلیحات به کشورهای عربی را بگیرند تا موازنه قوا به هم نخورد و همچنین اسرائیل را تحریم و تحت فشار قرار دهند تا از تسلیحات هسته ای خود دست بردارد وبازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای برای خلع سلاح هسته ای اسرائیل شروع کنند کل اسرائیل را بازرسی کردن.
اگر این کار را بکنند آنوقت می توان گفت به قول معروف زبانشان در مقابل ایران و دیگر کشورهای منطقه دراز خواهد بود.
به هر حال هدف از انجام توافق هسته ای هم این بود که فاصله ایران از لحظه تصمیم برای تولید سلاح هسته ای تا زمان تولید آن حد اقل یک سال باشد تا در صورتی که مجامع امنیتی غربی کشف کردند که ایران تصمیم گرفته تسلیحات هسته ای تولید کند مقامات سیاسی و نظامی حد اقل یک سال فرصت داشته باشند تا کاری کنند.
حالا آقای خرازی به زبان بی زبانی به آنها می گوید دیگر این گزینه را هم از دست داده اید و طبق گزارش های متفرقه برخی باور دارند که این فرجه زمانی، یعنی زمانی که ایران تصمیم بگیرد تسلیحات هسته ای تولید کند تا تولید آن از یکسال به چند روز تقلیل یافته.
همه هم به خوبی می دانند که بر عکس دیگر کشورهای منطقه ایران از توانمندی تولید انبوه برخوردار است و می تواند ظرف مدت بسیار کوتاهی حجم بالاییی از تسلیحات را تولید کند.
نمونه اش هم ترس و واهمه ای است که اینها از پهباد ها و موشک های ایرانی دارند و دلواپس هستند مبادا ایران اینها را در اختیار روسیه قرار دهد تا در اوکراین استفاده کند.
نمی خواهم بگویم پهباد ها و موشک های ایرانی آنقدر پیشرفته هستند که امکان ردیابی و هدف قرار دادن آنها نیست ولی مشکل این است که ایران برای ایجاد موازنه قدرت با آمریکا و متحدین اش طی سالهای گذشته اقدام به تولید انبوه این نوع تسلیحات کرده.
وقتی سید حسن نصر الله دو سال پیش اعلام کرد حزب الله لبنان چیزی حدود 280 هزار موشک نقطه زن در اختیار دارد حساب کار دست همه آمد.
اگر ایران 280 هزار موشک در اختیار حزب الله قرار داده قطعا خودش ده تا بیست برابر این تعداد را در اختیار دارد.
این بدین معنا است که هیچ سامانه دفاعی ای در جهان وجود ندارد که بتواند با این تعداد موشک ها مقابله کند و اگر ایران تصمیم به حمله به جایی را بگیرد با پرتاب انبوه موشک های خود یکی دو ساعت نیاز دارد که کاری کند سامانه های دفاعی دشمن فلج شود وبعد فضا در اختیار ایران قرار دارد واز آن به بعد دیگر هر چه قدرت موشک وپهباد بفرستد دیگر سامانه ای برای دفاع وجود نخواهد داشت.
بدیهی است در صورتی که اروپایی ها و آمریکایی ها در تصمیم گیری خود در زمینه بازگشت به برجام و انجام تعهدات خود تردید کنند احتمال آن وجود دارد که ایرانی ها به یکباره تصمیم بگیرند کل سامانه های دفاعی ناتو در مقابل روسیه در اوکراین را فلج کنند و بعد کل فضای اوکراین برای روسیه باز شود و کل ورق در شرق اروپا برگردد.
می توان گفت دلواپسی اصلی اروپایی ها و آمریکایی ها هم از همین بابت است.
امروزه با توجه به این شرایط به نظر می رسد درب بازگشت به توافق هسته ای دوباره باز شده و امروزه ایران دارد شرط و شروط خود را برای همه طرف ها روی میز می گذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала