گزارش و تحلیل

امیرعبداللهیان: فرستادگان آژانس در ایران‌ مذاکرات خوبی داشتند

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2022
اشتراک
مجمع گفتگوی تهران که دور اول و دوم آن در سال های 1398 و 1399 برگزار شد؛ نقش برجسته ای را در گردهم آوردن و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین المللی و منطقه ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا ایفا نموده است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه روز دوشنبه 28 آذر 1401 سومین مجمع گفتگوی تهران(TDF 2022) را برگزار کرد.
مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق، دنیس مونکادا وزیر امورخارجه نیکاراگوئه و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران برگزار شد.
مفهوم محوری مجمع امسال “سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی” بود.
در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده ها و موسسه های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور داشتند.
مدیران اندیشکده های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران نیز از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.
در نشست های چهارگانه این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن و چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر خواهد شد.
لازم به ذکر است که مجمع گفتگوی تهران که دور اول و دوم آن در سال های 1398 و 1399 برگزار شد؛ نقش برجسته ای را در گردهم آوردن و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین المللی و منطقه ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا ایفا نموده است.
ویزا و پاسپورت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2022
روسیه در حال مذاکره برای "لغو روادید" با کشورهای حاشیه خلیج فارس است
دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: «امروز این فرصت فراهم است که با تعامل دیدگاه‌ ها بتوانیم آخرین تحولات منطقه و چالشهای فراروی جهان را مورد واکاوی قرار دهیم از تمامی مهمانان که در این جلسه حضور دارند تشکر می کنم.
از این فرصت استفاده می‌کنم تا به قطر برای برگزاری موفقیت آمیز جام جهانی فوتبال تبریک بگویم و از همکاری خوب قطر برای حضور تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در این کشور سپاسگزارم».
نشست تهران امسال برگزار می شود تا یادآور شود دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی و تقویت پایه های دوستی با همسایگان در منطقه می اندیشد و در این مسیر با قدرت گام بر می دارد، در غرب آسیا منطقه ای که تحولات آن همواره پر چالش و تاثیرگذار بر سایر منطقه ها بوده، همسایگان خود که با آنها اشتراکات تمدنی، تاریخی، فرهنگی و دینی داریم را برادران خود می دانیم، ما امنیت و رفاه آنها را امنیت و رفاه خود می دانیم ایران همواره یکی از پایه های امنیت و ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده است.
ما همواره آمادگی اطمینان سازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس را داریم تا یک بار برای همیشه تفکر تامین امنیت از خارج منطقه کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان بیاورد در همین چارچوب باید اعلام کنم آماده ایم نشست مشترک وزرای امور خارجه ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان را برگزار نماییم.
ویلیام برنز رئیس سازمان سیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2022
ابراز نگرانی رئیس سازمان سیا آمریکا از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
لازم میدانم تاکید کنم مسئله فلسطین و حقوق از بین رفته ملت مظلوم آن همچنان شرمسارانه بر پیشانی همه بشریت خودنمایی میکند و رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست‌های تجاوزکارانه و ظالمانه خود را در سکوت نظام‌مند مدعیان حقوق بشر ادامه می دهد.
وی افزود: «سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تا کنون پیوستگی و تداوم داشته است سیاست اصولی ما عدم توسل به زور و تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است ما از ابتدای این بحران با اتخاذ بی طرفی فعال بر این موضوع تاکید کردیم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود و از طریق گفتگو حل و فصل شود، از سوی دیگر نگاه یک طرفه به این بحران پاسخگو نیست پس باید به ریشه های بحران و رفتارهای غیر مسئولانه برخی کنشگران در ایجاد زمینه‌های بحران و دامن زدن به آن و تحریک و تهیج یک طرف بحران نیز پرداخته شود امروز اروپا بهای سیاست های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده می‌پردازد».
آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان ضمن تاکید بر بی اساس بودن ادعای ارائه تسلیحات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف های بحران اظهار داشت:
هیاهو درباره ارسال پهپاد ایرانی در شرایطی که میلیاردها دلار انواع سلاح از کشورهای غربی و ناتو وارد اوکراین شده است هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روند دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در اوکراین ندارد.
امنیت موضوعی متقابل است و در این منطقه امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد آنگاه امنیت انرژی نیز در عالی ترین سطح خود فراهم خواهد بود.
رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
رئیسی: هرگونه دخالت خارجی برای امنیت منطقه مضر خواهد بود
در افغانستان شاهدیم که ۲۰ سال حضور اشغالگرانه ثمری در زمینه ایجاد امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته اکنون مردم افغانستان در شرایط بسیار نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برند.
آمریکا از افغانستان رفته اما با دور زدن و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است ما مردم افغانستان را که با آنها اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی، دینی و زبانی داریم چنان مردم خود می دانیم و برخلاف مدعیان حقوق بشر نسبت به سرنوشت آنها مسئولانه رفتار می کنیم در یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران پذیرای خیل عظیمی از آوارگان افغانستان بوده و در حالی که ایران نیز تحت تاثیر تحریم است با سخاوتمندی آنها را پذیرفته.
راه صلح افغانستان از انتخاب مردم با تشکیل دولت فراگیر می گذرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: «آمریکا امروز از سویی صحبت از مذاکرات می‌کند و از سوی دیگر در صدد نا امن کردن ایران است، این سیاست باید پایان یابد اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات استقبال کند اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیام ها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم».
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2022
محمد اسلامی: مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به ایران می‌آیند
روز گذشته نیز معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفتگو های سازنده و روبه جلویی را با همکاران ما در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین بیان کرد:«ما از همکاری ‌های منطقه‌ ای چین همواره استقبال کردیم، تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری های بلندمدت راهبردی ارتقا دادند هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی و دو کشور در تهران گفتگو کردند ما در مسیر اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله با سرعت و قدرت به پیش میرویم، اما در این فضا انتظار نداشتیم بیانیه ی سال ۲۰۱۴ درباره جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران تکرار شود، مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارسال یادداشتی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم و به صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را با هیچ طرفی تعارف نداریم».
فردا که کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد دو در اردن گرد هم خواهند آمد و این نشان دهنده این است که عراق با گذر از بحران های مختلف امروز در جایگاهی قرار دارد که به شرایط طبیعی و جایگاه اصلی خود در منطقه باز میگردد.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق نیز گفت: «باعث افتخار من است که در این نشست شرکت کردن ایران همواره در برابر سختی های متعدد مقاوم و قوی است.
 کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
درخواست تعدادی از قانون‌گذاران آمریکا برای خارج کردن نیروها و تجهیزات نظامی از عربستان و امارات
درگیری های فراوانی در طی قرن های متمادی بین قدرت ‌های سلطه‌گر و ملت ها و کشورها تحت استعمار و ظلم انجام شده قانون بازدارنده ی اصلی است و تا زمانی که این موضوع را متوجه نباشیم نمی‌توانیم پیامدها را درک کنیم و علت های اولیه وضعیت کنونی را ریشه یابی کنیم.
این موضوع باعث بخشی از ساختارهای ما میشود جهان اکنون در حال تغییر است وضعیت دوقطبی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا از بین رفته و اکنون قرت های غربی بسیاری از توانمندی های حل و فصل نظامی و کنترل امور را از دست داده اند و قدرت های جدیدی به وجود آمده است قدرت های هسته‌ ای و موشکی و کشورهایی که پهپاد ها و ماهواره ها دارند ایجاد شدند و این توانمندی های هوایی پیشرفت کردند علاوه بر این که غربی ها هم پیشرفت هایی دارند.
اکنون مرکز ثقل جهانی به مستعمرات سابق واگذار شده مانند هند، چین و ایران و کشورهای نامبرده شاهد توسعه هستند.
جنگ اوکراین این موضوع را به ذهن ها متبادر کرد که نظام سلطه برای بازتولید اقدامات خود و گسترش کنترل خود حیله میکند، همین موضوع راجع به انرژی هسته‌ای ایران و وحدت تایوان و چین شاهدی بر این ادعا است، جنگ اوکراین نشان دهنده خطرناک بودن جنگ ها و تنش ها و تهدیدات ناشی از انرژی هسته ای است همچنین بار دیگر اهمیت نفت و گاز به عنوان منابع اصلی انرژی جهان را مطرح کرد که باعث شد نظام سلطه موضوعاتی را بپذیرد که پیشتر آنها را رد می‌کنند موضوع ونزوئلا و اوپک پلاس از آن نمونه هاست».
محمد بین عبدالعزیز الخلیقی، معاون وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: «قطر از این منطقه جدا نیست و همیشه تلاش می‌کند تا باب گفتگو را باز نگه دارد قطر معتقد است گفتگو بهترین وسیله برای آفت زدایی از روابط میان کشورهای مختلف است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала