ابراز نگرانی رئیس سازمان سیا آمریکا از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه

© Photo / Tom Williams ویلیام برنز رئیس سازمان سیا
ویلیام برنز رئیس سازمان سیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2022
اشتراک
رئیس سازمان سیا با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین ارتباط میان تهران و مسکو را تهدیدی برای دوستان آمریکا در منطقه دانست.
به گزارش اسپوتنیک، ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس درباره ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین و ارتباط میان تهران و مسکو اظهار داشت: نسبت به رابطه ایران و روسیه بسیار نگران هستم. در طول تاریخ، بی‌اعتمادی زیادی میان روس‌ها و ایرانی‌ها وجود داشته اما آنها اکنون به یکدیگر نیاز دارند.
وی در ادامه گفت: و آنچه در حال ظهور است، دست کم آغاز یک مشارکت دفاعی تمام عیار میان روسیه و ایران است؛ از طریق ارائه پهپادهای ایرانی به روس‌ها که در حال کشتن غیرنظامیان اوکراینی هستند و روس‌ها نیز در حال بررسی‌ روش‌هایی برای حمایت‌ از ایران در زمینه‌های فنی و فن‌آوری هستند.
برنز تصریح کرد: این، یک تهدید واقعی برای همسایگی خود ایران است و برای بسیاری از دوستان و شرکای ما در همسایگی ایران نیز تهدید ایجاد می‌کند.
این مقام آمریکایی درباره تاثیر همکاری ایران و روسیه بر جنگ اوکراین گفت: از نظر من در حال حاضر بر میدان نبرد در اوکراین تاثیر گذاشته است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2022
ادعای آمریکا: روابط تهران و مسکو به شراکت تمام‌عیار دفاعی تبدیل می شود
وی با ادعای اینکه “این همکاری به قیمت جان بسیاری از اوکراینی‌های بی‌گناه تمام شده است” افزود: من فکر می‌کنم که اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند تأثیر خطرناک‌تری بر خاورمیانه نیز داشته باشد. بنابراین، این موضوعی است که ما آن را بسیار بسیار جدی می‌گیریم.
ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را رد می‌کنند.
واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این، ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.
نبنزیا در ادامه اظهارداشت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران نیز در پاسخ به این ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی تصریح کرد: ما تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.
وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه “ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم” افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب، هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ در جلسه حضور پیدا نکرد و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала