پیام "کیسینجر" به مسکو: چگونه ایالات متحده پایان درگیری در اوکراین را تصور می کند

© Sputnik / Michael Klimentyevکسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا
کسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2022
اشتراک
هنری کیسینجر، سیاستمدار آمریکایی، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، مقاله ای را در مجله انگلیسی The Spectator منتشر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، این مقاله با عنوان "چگونه از جنگ جهانی دیگر جلوگیری کنیم" به روسیه به عنوان قدرتی می پردازد که "بیش از نیم قرن سهم تعیین کننده ای در توازن جهانی و توازن قدرت" و "پتانسیل هسته ای" داشته است. اما در عین حال، حداکثری که روسیه باید پس از پایان درگیری در اوکراین دریافت کند، بحث درباره آینده وضعیت کریمه است و کیسینجر، به عنوان نماینده تشکیلات سیاسی آمریکا، حتی منافع روسیه را در نظر نمی گیرد.
پیام کیسینجر در این خلاصه می شود که "اوکراین تبدیل به یکی از بزرگترین و موثرترین ارتش های زمینی در اروپا شده که توسط آمریکا و متحدانش مجهز شده است" و "فرایند صلح هر طور که بیان شود، باید اوکراین را به ناتو ملحق کند".
این سیستمدار 99 ساله می نوسید:" جایگزین بی طرفی، به ویژه پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، دیگر معنی ندارد. به همین دلیل است که در ماه مه گذشته توصیه کردم که در امتداد مرزهایی که جنگ در 24 فوریه آغاز شد، خط آتش بس برقرار شود. روسیه فتوحات خود را پس می داد، اما نه سرزمینهایی را که تقریباً یک دهه پیش اشغال کرده بود، از جمله کریمه. این سرزمین ها می تواند پس از آتش بس موضوع مذاکرات باشد".
به عقیده وی، "اگر نمی توان از طریق خصومت یا مذاکره به خط تقسیم قبل از جنگ بین اوکراین و روسیه دست یافت، می توان به اصل خودمختاری متوسل شد."
او استدلال می‌کند: "رفراندم‌های خودمختاری که تحت نظارت بین‌المللی برگزار می‌شود، می‌تواند برای مناطق مورد مناقشه خاص اعمال شود". هدف از روند صلح دو چیز خواهد بود: "تاکید مجدد بر آزادی اوکراین و تعریف ساختار بین المللی جدید، به ویژه برای اروپای مرکزی و شرقی. در نهایت، روسیه باید جایگاهی در این نظم پیدا کند".
کیسینجر توجه را به این واقعیت جلب می کند که برای بسیاری از اطرافیانش، "نتیجه ترجیحی" این خواهد بود که "روسیه در نتیجه جنگ ناتوان شود."
او اشاره می کند: "من مخالفم، روسیه بیش از نیم قرن است که سهم تعیین کننده ای در تعادل و توازن قدرت جهانی داشته است. نقش تاریخی آن را نباید دست کم گرفت. شکست‌های نظامی روسیه توانایی هسته‌ای جهانی آن را از بین نبرده است و به روسیه اجازه می‌دهد اوکراین را با تشدید تنش، تهدید کند. حتی اگر این پتانسیلش کاهش یابد، فروپاشی روسیه یا از بین رفتن توانایی آن در اجرای سیاست استراتژیک می‌تواند قلمرو این کشور را که شامل 11 منطقه زمانی است، به خلاء مورد مناقشه تبدیل کند".
کیسینجر خاطرنشان می‌کند که "میل به صلح و نظم دو مؤلفه دارد که گاهی اوقات متناقض دیده می‌شوند: "میل به عناصر امنیتی و تقاضا برای مصالحه".
او خاطرنشان می کند:" اگر نتوانیم به هر دو دست یابیم، نمی‌توانیم به هیچ کدام برسیم. مسیر دیپلماسی می تواند دشوار و خسته کننده به نظر برسد. اما پیشرفت به سوی آن به آینده نگری و شجاعت برای انجام این سفر نیاز دارد".
در 24 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به درخواست رهبران جمهوری های دونباس برای کمک، عملیات نظامی ویژه در اوکراین را اعلام کرد. پس از آن، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و همچنین تعدادی از کشورهای دیگر تحریم هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کردند. اتحادیه اروپا تاکنون نه بسته تدابیر محدودکننده علیه روسیه را تصویب کرده است. علاوه بر این، غرب عرضه تسلیحات به کیف را میلیاردها دلار افزایش داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала